Tömeges leépítésekkel válaszoltak a járványra Európa legnagyobb vállalatai

2020.06.29.
Olvasási idő: 4 perc

A koronavírus-járvány nagy pofont adott Európának. Leginkább a légiközlekedést és az autóipart sújtották a pandémia miatti lezárások. Ennek következtében drámaian megugrott a munkanélküliek száma az Európai Unióban. Az EU statisztikai hivatalának júniusban kiadott adatai szerint áprilisban az EU-ban mintegy 397 000 ember veszítette el az állását.

Az Eurostat szerint az EU munkanélküliek aránya áprilisban 6,6%-ra emelkedett. Európa-szerte arra próbáltak törekedni a kormányok és a cégek, hogy megtartsák a munkahelyeket (ideiglenes szabadság, az állam fizeti a munkavállalók bérének egy bizonyos százalékát), mégsem tudták megakadályozni a tömeges elbocsátásokat. Most nézzük meg, hogy Európában mely óriás vállalatok küldték el a legtöbb dolgozót!

Egyesült Királyság

British Petroleum

A brit olaj óriás, a BP június 8-án bejelentette, hogy 10 000 munkahelyet kíván megszüntetni a koronavírus-válság miatt, mivel drasztikusan visszaesett az olaj iránti kereslet. Bernard Looney, BP vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy „elindítunk egy folyamatot, amely során közel 10 ezer embert bocsátunk el a BP-től, a legtöbbjüket idén év végéig. Az érintett dolgozók többsége irodai munkát végez.”

Mulberry

Még a luxus divatmárkát sem kímélte a koronavírus. A Mulberry, az Egyesült Királyság egyik legismertebb táska márkája hétfőn bejelentette, hogy 25%-kal fogja csökkenteni a dolgozói állományát.

Swissport

A Swissport légiközlekedési szolgáltató vállalat 4556 munkahelyet szüntet meg az Egyesült Királyságban és Írországban, mivel a koronavírus világjárvány padlóra küldte a légiközlekedési ágazatot. A Heathrow és Gatwick londoni repülőterein működő Swissport West Europe nyilatkozatában kijelentette, hogy a válság túlélése érdekében csökkentenie kell alkalmazottainak létszámát. A vállalat, amely világszerte több mint 64 000 ezer foglalkoztat, úgy fogalmazott, hogy a munkavállalók elbocsátása elkerülhetetlen.

British Airways

A British Airways április végén bejelentette, hogy a pandémia miatt 42 ezer alkalmazottjából 12 ezret elküld. A légitársaság anyavállalata, a International Airlines Group (IAG) azt mondta, hogy „szerkezetátalakítási programot kell indítania, amely addig tart, míg a légiközlekedés vissza nem tér a koronavírus előtti szintre.” A leépítés sajnos az IAG más légitársaságait, mint például az Iberia-t, a Vueling-et vagy az ír Aer Lingus-t is érintheti.

EasyJet

Nagy-Britannia fapados légitársasága az EasyJet azt nyilatkozta, hogy körülbelül 4500 munkahelyet fog megszüntetni idén. Ez azt jelenti, hogy a vállalat dolgozóinak közel 30%-át érinti az elbocsátás.

Írország

Ryanair

A Ryanair 3 ezer dolgozójától válik meg, jelentett ki Michael O’Leary, a légitársaság ügyvezető igazgatója. O’Leary 50%-kal csökkentette a fizetéseket. Azt nyilatkozta a bércsökkentéssel kapcsolatban, hogy „ez a minimum, amit a következő 12 hónap túléléséhez kell megtennünk.”

Franciaország

Renault

A Renault francia autógyártó május végén bejelentette, hogy világszerte 15 ezer munkahelyet fog megszüntetni, mivel drasztikusan visszaesett az új autók értékesítése, amely a koronavírus-járvány következményei miatt tovább zuhan. Franciaországban 4600 munkahelyet érint az elbocsátás. Sokan abban reménykednek, hogy ez a szám a végén alacsonyabb lesz, mivel a Renault 5 milliárd eurós állami kölcsönt kapott. Emmanuel Macron francia elnök azt mondta a gyár dolgozóinak, hogy a munkájuk jövője garantálva van.

Airbus

Az európai repülőgépgyártó azt írta májusi közleményében, hogy akár 10 ezer ember is elveszítheti a cégnél az állását a koronavírus miatt. A munkahelyek csökkentése kiterjedhet az Egyesült Királyságban működő üzemére is. Az Airbus azt nyilatkozta, hogy egy harmadával csökkentette a legyártott repülőgépek számát, mivel a megrendelések nagy részét törölték.

Németország

Tui

A Tui angol-német utazási vállalat május 13-án bejelentette, hogy világszerte 8 ezer dolgozót fog elbocsátani. Féléves pénzügyi jelentésben azt állította, hogy a világjárvány vitathatatlanul a legnagyobb válság, amellyel az idegenforgalmi ipar és Tui valaha is szembesült. Márciusban a német kormány 1,8 milliárd eurós hitelt nyújtott Tui-nak, hogy az a felszínen tudjon maradni.

Thyssenkrupp

Az ipari konglomerátum, a Thyssenkrupp még március 25-én közölte, hogy 3000 munkahelyet fog megszüntetni a németországi acélüzemében. A felvonókat és tengeralattjárókat gyártó cégcsoport azt mondta, hogy megállapodásra jutott a német IG Metall szakszervezettel, így 2 ezer munkahelyet szüntet meg az elkövetkező három évben, további ezret pedig 2026-ig.

Lufthansa

A német Lufthansa légitársaság június 11-én azt nyilatkozta, 22 ezer munkavállalójától válik meg a koronavírus okozta utazási korlátozások miatt. A vállalat szerint az elbocsátások többnyire Németországot fogják érinteni.

Spanyolország

Nissan

A japán autógyártó május 28-án bejelentette, hogy bezárja a barcelonai gyárát, amely körülbelül 2800 embernek ad munkát. A munkavállalók gumiabroncsok égetésével tiltakoztak a cég döntése ellen.

Skandinávia

Scandinavia Airlines

A Scandinavia Airlines (SAS) már márciusban bejelentette, hogy 5 ezer munkahelyet fog megszüntetni. Ez azt jelenti, hogy a dolgozók nagyjából felét utcára teszi a vállalat. A svéd és dán tulajdonban lévő társaság azt nyilatkozta, hogy 1900 főt Svédországban, 1 300-at Norvégiában és 1700 dolgozót Dániában bocsátanak el.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél