Tömeges leépítésekkel válaszoltak a járványra Európa legnagyobb vállalatai

2020.06.29.
Olvasási idő: 4 perc

A koronavírus-járvány nagy pofont adott Európának. Leginkább a légiközlekedést és az autóipart sújtották a pandémia miatti lezárások. Ennek következtében drámaian megugrott a munkanélküliek száma az Európai Unióban. Az EU statisztikai hivatalának júniusban kiadott adatai szerint áprilisban az EU-ban mintegy 397 000 ember veszítette el az állását.

Az Eurostat szerint az EU munkanélküliek aránya áprilisban 6,6%-ra emelkedett. Európa-szerte arra próbáltak törekedni a kormányok és a cégek, hogy megtartsák a munkahelyeket (ideiglenes szabadság, az állam fizeti a munkavállalók bérének egy bizonyos százalékát), mégsem tudták megakadályozni a tömeges elbocsátásokat. Most nézzük meg, hogy Európában mely óriás vállalatok küldték el a legtöbb dolgozót!

Egyesült Királyság

British Petroleum

A brit olaj óriás, a BP június 8-án bejelentette, hogy 10 000 munkahelyet kíván megszüntetni a koronavírus-válság miatt, mivel drasztikusan visszaesett az olaj iránti kereslet. Bernard Looney, BP vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy „elindítunk egy folyamatot, amely során közel 10 ezer embert bocsátunk el a BP-től, a legtöbbjüket idén év végéig. Az érintett dolgozók többsége irodai munkát végez.”

Mulberry

Még a luxus divatmárkát sem kímélte a koronavírus. A Mulberry, az Egyesült Királyság egyik legismertebb táska márkája hétfőn bejelentette, hogy 25%-kal fogja csökkenteni a dolgozói állományát.

Swissport

A Swissport légiközlekedési szolgáltató vállalat 4556 munkahelyet szüntet meg az Egyesült Királyságban és Írországban, mivel a koronavírus világjárvány padlóra küldte a légiközlekedési ágazatot. A Heathrow és Gatwick londoni repülőterein működő Swissport West Europe nyilatkozatában kijelentette, hogy a válság túlélése érdekében csökkentenie kell alkalmazottainak létszámát. A vállalat, amely világszerte több mint 64 000 ezer foglalkoztat, úgy fogalmazott, hogy a munkavállalók elbocsátása elkerülhetetlen.

British Airways

A British Airways április végén bejelentette, hogy a pandémia miatt 42 ezer alkalmazottjából 12 ezret elküld. A légitársaság anyavállalata, a International Airlines Group (IAG) azt mondta, hogy „szerkezetátalakítási programot kell indítania, amely addig tart, míg a légiközlekedés vissza nem tér a koronavírus előtti szintre.” A leépítés sajnos az IAG más légitársaságait, mint például az Iberia-t, a Vueling-et vagy az ír Aer Lingus-t is érintheti.

EasyJet

Nagy-Britannia fapados légitársasága az EasyJet azt nyilatkozta, hogy körülbelül 4500 munkahelyet fog megszüntetni idén. Ez azt jelenti, hogy a vállalat dolgozóinak közel 30%-át érinti az elbocsátás.

Írország

Ryanair

A Ryanair 3 ezer dolgozójától válik meg, jelentett ki Michael O’Leary, a légitársaság ügyvezető igazgatója. O’Leary 50%-kal csökkentette a fizetéseket. Azt nyilatkozta a bércsökkentéssel kapcsolatban, hogy „ez a minimum, amit a következő 12 hónap túléléséhez kell megtennünk.”

Franciaország

Renault

A Renault francia autógyártó május végén bejelentette, hogy világszerte 15 ezer munkahelyet fog megszüntetni, mivel drasztikusan visszaesett az új autók értékesítése, amely a koronavírus-járvány következményei miatt tovább zuhan. Franciaországban 4600 munkahelyet érint az elbocsátás. Sokan abban reménykednek, hogy ez a szám a végén alacsonyabb lesz, mivel a Renault 5 milliárd eurós állami kölcsönt kapott. Emmanuel Macron francia elnök azt mondta a gyár dolgozóinak, hogy a munkájuk jövője garantálva van.

Airbus

Az európai repülőgépgyártó azt írta májusi közleményében, hogy akár 10 ezer ember is elveszítheti a cégnél az állását a koronavírus miatt. A munkahelyek csökkentése kiterjedhet az Egyesült Királyságban működő üzemére is. Az Airbus azt nyilatkozta, hogy egy harmadával csökkentette a legyártott repülőgépek számát, mivel a megrendelések nagy részét törölték.

Németország

Tui

A Tui angol-német utazási vállalat május 13-án bejelentette, hogy világszerte 8 ezer dolgozót fog elbocsátani. Féléves pénzügyi jelentésben azt állította, hogy a világjárvány vitathatatlanul a legnagyobb válság, amellyel az idegenforgalmi ipar és Tui valaha is szembesült. Márciusban a német kormány 1,8 milliárd eurós hitelt nyújtott Tui-nak, hogy az a felszínen tudjon maradni.

Thyssenkrupp

Az ipari konglomerátum, a Thyssenkrupp még március 25-én közölte, hogy 3000 munkahelyet fog megszüntetni a németországi acélüzemében. A felvonókat és tengeralattjárókat gyártó cégcsoport azt mondta, hogy megállapodásra jutott a német IG Metall szakszervezettel, így 2 ezer munkahelyet szüntet meg az elkövetkező három évben, további ezret pedig 2026-ig.

Lufthansa

A német Lufthansa légitársaság június 11-én azt nyilatkozta, 22 ezer munkavállalójától válik meg a koronavírus okozta utazási korlátozások miatt. A vállalat szerint az elbocsátások többnyire Németországot fogják érinteni.

Spanyolország

Nissan

A japán autógyártó május 28-án bejelentette, hogy bezárja a barcelonai gyárát, amely körülbelül 2800 embernek ad munkát. A munkavállalók gumiabroncsok égetésével tiltakoztak a cég döntése ellen.

Skandinávia

Scandinavia Airlines

A Scandinavia Airlines (SAS) már márciusban bejelentette, hogy 5 ezer munkahelyet fog megszüntetni. Ez azt jelenti, hogy a dolgozók nagyjából felét utcára teszi a vállalat. A svéd és dán tulajdonban lévő társaság azt nyilatkozta, hogy 1900 főt Svédországban, 1 300-at Norvégiában és 1700 dolgozót Dániában bocsátanak el.

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél