Bajban lehet Közép-Európa a pocsékul teljesítő autóipar miatt

2020.08.01.
Olvasási idő: 4 perc

Miután a kommunista rezsim véget ért három évtizeddel ezelőtt Közép-Európában, egyre több külföldi autógyártó kopogtatott jelentős beruházások terveit lobogtatva a térségben. Az olcsó, de jól képzett munkaerő, az alapvetően alacsony fenntartási költségek miatt gyorsan vált ez a régió a gépkocsigyártó vállalatok kedvelt színhelyévé. Az autóipar a folyamatos beruházásoknak és a nagy munkerőfelszívó képességének köszönhetően, elengedhetetlen iparággá nőtte ki magát és jelentős hányadát tette ki ezen európai országok GDP-jének.

Mivel a gépjárműgyártás a koronavírus-járvány miatti lezárás következtében gyakorlatilag leállt, az autóértékesítés pedig drasztikusan visszaesett, Közép-Európában komoly problémák alakultak ki a gyengélkedő ágazat miatt. Magyarország, Csehország és Szlovákia gazdasága van a leginkább kiszolgáltatott helyzetben, hiszen ezen országok támaszkodnak leginkább az autógyártásra.

Virovácz Péter, az ING budapesti közgazdásza úgy véli, hogy ez az ágazat fogja a térségben a legnagyobb visszaesést elszenvedni. Ez az a szektor, ahol a fellendülés a leglassabban fog bekövetkezni, így a GDP drasztikus csökkenését okozhatja. Idén áprilisban a cseh, a lengyel, a magyar és a szlovák autóipari szövetségek vezetői azt írták az EU-intézményekhez intézett levelükben, hogy a négy európai országban közvetlenül vagy közvetve az autógyártásban hozzávetőlegesen 1,3 millió ember dolgozik, így az EU-s termelés ötöde ebből a régióból származik.

Az ágazat Magyarország GDP-jének 4-6%-át, Csehország GDP-jének egytizedét, míg Szlovákia GDP-jének közel 13%-át adja. Néhány közép-európai autógyártó azonban várhatóan 20-25%-kal fogja csökkenteni a termelést ebben az évben, amely egyértelműen tükrözi a globális termelési visszaesést. Ebből adódóan tehát csökkenni fog a GDP.

Az Európai Bizottság előrejelzése szerint a GDP 7,0%-kal esik vissza ebben az évben Magyarországon, 7,8%-kal Csehországban és 9,0%-kal Szlovákiában. Lengyelország GDP-je, amely kevésbé függ az autóipartól, nagyjából 4,6%-kal csökken.

Fokozatosan visszatérő dolgozók

A vállalatok próbálták elkerülni a tömeges elbocsátásokat, ezért csökkentették a műszakok számát. A lezárások feloldásával fokozatosan növelni szeretnék ismét a műszakok számát, így a kényszerszabadságon lévő dolgozók visszatérhetnek munkahelyükre, miközben betartják az előírt távolságtartási szabályokat. A német Daimler szerint a magyar üzemükben két műszakban dolgoznak az emberek, augusztus első hetétől viszont szeretnék beindítani a harmadik műszakot is.

A Kia Motors Slovakia, amely a dél-koreai Kia Motors Co. része, a harmadik műszak újbóli bevezetését csak szeptemberre tervezi. „2020 második felében reméljük, hogy több megrendelés lesz és az autóipar helyzete is javulni fog,” mondta a cég szóvivője. A Kia szlovákiai gyárának termelése 27%-kal esett vissza az év első felében.

A Groupe PSA Slovakia, mely tulajdonosa a Peugeot PSA, azt mondta, hogy őszig elegendő megrendelése van.

Magyarországon a Suzuki 20%-kal csökkenti a kibocsátást idén az eredeti előrejelzéshez képest. Július közepén pedig ismét két műszakban szerelik össze a gépkocsikat.

A Cseh Autóipari Szövetség előrejelzése szerint az autógyártás 2020-ban ötödével csökken, az autóipar bevétele pedig legalább 215 milliárd koronával (8,5 milliárd euróval) lesz kevesebb. Áprilisi levelében a négy nemzet autóipari egyesülete pénzügyi támogatást és a szabályozási követelmények felülvizsgálatát kérte az Európai Uniótól.

Erdélyi Péter, a Magyar Autóimportőrök Szövetségének elnöke elmondta, hogy még nem érkezett válasz a megkeresésükre. Az Európai Bizottság szóvivője e-mailben azt írta a Reuters hírügynökségnek, hogy nem módosíthatják a szabályokat, feladva ezzel az EU környezetvédelmi erőfeszítéseit. „A szigorú környezetvédelmi jogszabály a legjobb módja a versenyképesség és az innováció előmozdításának”, nyilatkozta az EU bizottság szóvivője.

Nincsenek vevők, sem megrendelések

Nemcsak az autógyárakra sújtott le a válság, hanem az alkatrész-beszállítókra is. Közép-Európában ilyen cégből több ezer létezik. A Japán JTEKT Corporation-hoz tartozó cseh Koyo Bearings a járvány előtti szint 70%-án működik. „Arra számítunk, hogy a kereslet fokozatosan növekedni fog”, mondta a Koyo igazgatója, Petr Novak. „De a pandémiát megelőző szintet csak 2021 közepe táján tudjuk majd elérni, és ez a legjobb, legoptimistább forgatókönyvünk.”

Novak szerint Európa, amely a gyár egyik legnagyobb felvevő piaca, nem regenerálódott olyan gyorsan, mint ahogyan azt remélték. Emellett sokan aggódnak egy esetleges második hullám miatt. A cég csak egy hétre tud előre tervezni, emiatt a szlovák kormány segítségét kérte.

A Budapest melletti FAMU Kft. műanyag fröccsöntő cég is hasonló cipőben jár. „A túlélési stratégiánk az volt, hogy új piacokat és üzletet szerezzünk az elektronikában és más szegmensekben”, nyilatkozta Nyirő József, a cég vezetője. Véleménye szerint a következő néhány hónap kritikus jelentőséggel bír majd a beszállítók számára.

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok

Mielőtt továbblépnél