Ki az a titokzatos milliárdos a Cyberpunk 2077 játék mögött

2020.12.26.
Olvasási idő: 8 perc

Most decemberben jelent meg az év legjobban várt videojátéka, a Cyberpunk 2077. Azonban az indulás nem éppen úgy sikerült, ahogy mindenki gondolta. A CD Projekt Red alapítója fél milliárd dollárt vesztett vele eddig.

Ha egy vállalat közel 10 évig fejleszt egy hájpolt és lehengerlő játékot, és bukás lesz a vége, akkor a kudarcnak biztos sok oka van. Már a megjelenés előtt több mint 8 millió előrendelése volt a lengyel fejlesztőcégnek, a CD Projekt Red vállalatnak a Cyberpunk 2077 játékra. Azonban a december 10-i kiadás egy katasztrófa lett. Nemcsak arról van szó, hogy a játék nagyon rosszul fut az előző generációs konzolokon mint a PS4 és Xbox ONE, de tele van számolatlanul sok hibával is. Olyan hibákra kell gondolni, amik az alapvető tevékenységeket mint a járás, beszéd, lövöldözés nehezíti meg.

Pár hét leforgása alatt a vállalat a shortosok fő célpontja is lett. Az CD Projekt Red árfolyama december 4-én még 443 lengyel zloty volt, karácsonyra ez beesett 269 PLN-re. A játékfejlesztő társaság december 14-én egy bocsánatkérő nyilatkozatot adott ki, amiben megígérték, hogy kijavítanak minden hibát, és felajánlották, hogy hajlandóak megtéríteni az elégedetlen vásárlóknak a játék árát.
Pár napra rá aztán jött a következő döfés. December 17-én a Sony bejelentette, hogy leveszi a PlayStation Store-ból a játékot, és szintén visszafizeti a korábbi vásárlóknak a játék árát. Rögtön másnap a Microsoft is bejelentette, hogy visszatéríti a játék árát, de ő legalább nem vonta vissza az értékesítését.

The witcher

Kik is állnak a Cyperpunk 2077 mögött?

Michał Kiciński, a CD Projekt alapítója, egy érdekes személyiség. A buddhista vallás iránt érdeklődő milliárdos játékfejlesztő az elmúlt hetekben megjárta a legnagyobb magasságot, de a mélységet is. Kiciński vagyonát december elején még 1.2 milliárd dollárra becsülték. Ma ez 750 millió dollárra esett vissza.

A 46 éves Kiciński a varsói székhelyű céget 2013-ban hagyta ott, pont azután, hogy bejelentették a Cyberpunk 2077 fejlesztését. Döntését azzal indokolta, hogy már kiégett. Az évek során sokat kivett belőle a kreativitás, és a sok konfliktus is. Emellett pénzügyileg sem volt túl rózsás a helyzet, a vállalatot hatalmas hitelek nyomták, ami azzal fenyegetett, hogy be kell zárni a játékfejlesztő stúdiót, amit 1994-ben alapított egy barátjával, Marcin Iwińskivel.

Kiciński az elsők között volt a volt szocialista államban, akit megszédített a még akkor csak kibontakozó videojáték világ. 9 évesen kezdte el gyűjteni a pénzét arra, hogy egyszer egy játékkonzolt vegyen. 4 év után sikerült megvennie még a Nintendo éra előtti Atari konzolt. Fiatalabbak talán nem ismerik, de fontos tudni erről, hogy a játékok még kazettákon voltak forgalmazva, hosszú betöltési idő jellemezte őket, és csúnya pixel felbontásúak voltak a játékok.

Bejött az élet

Kiciński játékok iránti szeretete hamar kifizetődött. 1988-ban azzal kereste a pénzt, hogy kihasználta a játékpiac szürkezónáját, és az apja magnóján másolta a kazettákat, és a helyi varsói fiataloknak jó pénzen értékesítette azokat. “Minden hétvégén több pénzt kerestem, mint a szüleim együtt egy hónap alatt”, gondolt vissza Kiciński egy korábbi interjúban.

Ekkor találkozott először Kiciński Iwińskivel is a varsói Czacki középiskolában. “Nem igazán voltunk jó tanulók, jobban érdekeltek minket a számítógépek mint az iskola,” mondta Kiciński. 1994-ben aztán felhagytak a játékok másolásával, mert a megjelent szerzői jogok betartását előíró törvény szerint már illegális tevékenység lett. “Ekkor eladtam mindent, és végre örültem, hogy van egy szabad hétvégém.

CD Projekt Red felemelkedése 

Addigra a videojáték szektor is rengeteget fejlődött. Iwinski és Kiciński is el voltak ájulva a technológia kínálta játékélménytől.
Kiciński egy új dologba vágott bele. Elkezdett importálni eredeti játékokat a világ minden tájáról, és nagy profittal eladta azokat. “2-3 hónap után annyira jól ment a CD-ROM-ok értékesítése, hogy eldöntöttük, hogy céget alapítunk Iwiński-vel.”

A két barát egy kis szobából kezdte el építgetni a vállalkozást. A duó nagyon gyümölcsöző kapcsolatot épített ki rögtön az elején az amerikai játékkiadókkal, többek között az American Laser Games-szel. Ők olyan népszerű játékokat forgalmaztak mint a Mad Dog McCree és Who Shot Johnny Rock.

A következő öt évben nagyon sokat fejlődtek ők is. Szoros partnerkapcsolatot építettek fel az összes nagy videojáték fejlesztővel és kiadókkal, lokalizált verziókat adtak ki, és lengyel szinkronokat készítettek a játékokhoz. A Baldur’s Gate játék, amit a kanadai BioWare fejlesztett, hozta el nekik a fordulópontot. Rájöttek ugyanis, hogy a lengyel lokalizációk és egyéb helyi extrák miatt a vásárlók hajlandóak elfordulni az illegális másolatoktól, és kifizetni egy kis extrapénzt, hogy megkapják az eredeti játékot. A Baldur’s Gate játék egy hét alatt több mint 600.000 dollár árbevételt hozott a CD Projekt-nek az első héten. Végre a lengyel piac is felkerült a játékpiac térképére.

 

Az volt az álmunk, hogy saját játékot fejlesszünk

Ekkor tette meg a CD Projekt a következő logikus lépést. “Arról álmodtunk, hogy saját játékot akarunk fejleszteni. Tudtuk, hogy ez mennyire bonyolult, hogy milyen sokba kerül. Semmi tapasztalatunk nem volt, de belevágtunk.
A CD Projekt meg is találta a legjobb alapanyagot a saját játékhoz: A Witcher novellát. A fantasy világban játszódó novellák szerzője egy lengyel író, Andrzej Sapkowski volt ugyanis.

A Witcher sorozat, ami 2007-ben jelent meg először, rögtön nagy sikert aratott. A The Witcher sorozatból 50 millió példányt adtak el világszerte eddig. A The Witcher 3: The Wild Hunt játék pedig sokak szerint a világ legjobb videojátékai közé tartozik, 28 millió példányban kelt el.

A 2008-as pénzügyi válság a CD Projekt Red vállalatot is megtépázta, 350 alkalmazottat kellett elbocsátani cash-flow problémák miatt. A CD Projekt végül egy külső befektető segítségével élte túl az időszakot. A társalapítók megállapodtak, hogy 22-22%-ot átadnak a részesedésükből, és a cégbe beszállt Zbigniew Jakubas, lengyel befektető. A következő évben pedig tőzsdére vitték a céget, 2010 decemberben kezdték el forgalmazni a részvényeit a lengyel tőzsdén.

2011. májusában jelent meg a The Witcher 2. Kiciński ekkor már úgy érezte, hogy teljesen kiégett. Habár a játék a kritikusok szerint és kereskedelmileg is sikeres volt, Kiciński nehéz időszakon ment át. Eltörte a lábát, ami miatt hosszú hónapokon keresztül lábadozott, és Lyme-kórban is szenvedett. Kereste a lehetőséget, hogyan tudna kiszállni.

Ekkor építettek fel egy új játékfejlesztő csapatot, ami a The Witcher 3 játékon kezdett el dolgozni. Ez a társaság kezdte el később fejleszteni a CD Projekt következő szerepjátékos játékát, a Cyberpunk 2077-et Mike Pondsmith RPG franchise-ja alapján.

cyberpunk

Cyberpunk 2077 játék lesz a következő nagy dobás?

Azonban Kiciński már nem várta meg, hogy kijöjjön a Cyberpunk 2077, átadta a vállalat operatív irányítását, és kiszállt a cégből.

A vállalatnál a fejlesztők és játékkészítő munkatársak élete sem volt könnyű. A cég szinte kiszipolyozta munkavállalóit a videojátékok megjelenése előtti hónapokban. Sokszor a szűk határidők miatt a CD Projekt azt a stratégiát választotta, hogy kiadta a játékot, és a következő hónapokban jöttek ki hozzá javításokkal. Ez a fejlesztési stratégia azonban úgy tűnik, hogy a Cyberpunk 2077 számára katasztrofális következményekkel jár.

A Cyberpunk 2077 az évek során minden hullámot meglovagolt, ami csak fokozta a szenvedélyes játékosok elvárásait. Még Keanu Reevest is sikerült megszerezniük, mint a játék egyik kulcsarca. A fejlesztés utolsó hónapjai most is borzasztóan nehezek voltak. Többször elhalasztották a kiadást, de mégis úgy tűnt, hogy a koronavírus okozta helyzet egyedi lehetőségeket teremt számukra. Mindenkinek otthon kell maradni, így több idő marad a játékra.

A nyár folyamán az elemzők is rózsaszín ködben láttak mindent, azt jelezték előre, hogy akár 25 millió példányban is elkelhet a játék az első évben. Mivel a játék ára 60 dollár körül van, ez rekord bevételt jelentett volna a cégnek. De ahogy közeledett az év vége, és a játék kiadását először eltolták áprilisról szeptemberre, majd novemberre, és végül decemberre, úgy a bizalom is kezdett elszállni. Ahhoz, hogy végül a karácsonyi bevásárlási szezon elején meg tudjon jelenni a Cyberpunk 2077 játék, minden kiskaput kihasznált a cég, és meg is jelent a játék. Sajnos tele hibákkal.

Mit csinál most Kiciński?

Az előző terv az volt, hogy a The Witcher és a Cyberpunk franchisehoz is 2 – 2,5 évente jönnek elő új játékkal vagy tartalommal, és így kiszámítható lesz a CD Projekt Red stratégiája és árbevétele.
Most azonban még ezeket az óriási hibákat kell helyrehozni – játékélmény javítás, kompatibilitás probléma a régebbi konzolokkal. Ha ezeket nem sikerül rövid határidőn belül helyrerakni, nagy problémákkal állhat szembe a játékfejlesztő cég.

Miután Michał Kiciński 2013-ban kiszállt a cégből, a vállalat irányítását Iwiński, és Adam Kiciński, Michal idősebb bátja vette át, aki szintén az elsők között, még 1994-ben csatlakozott a céghez. Most ők ketten, mint társ ügyvezető igazgatók vezetik a CD Projekt Red-et.

Michał Kiciński teljesen elhagyta a céget. Egy hardvergyártó vállalatot alapított Mudita néven, amely csúcsminőségű okostelefon alternatívákat tervez. Az új telefon előreláthatólag 2021. áprilisában jelenik majd meg, és a célközönsége az a réteg lesz, akik már szenvednek az információ bőségtől, és a le akarják tenni a telefont, de még nem tudják hogyan. Kiciński most is nagyon optimista, és bízik a sikerükben. Úgy gondolja, hogy “ez a telefon lesz számomra az új The Witcher 1.”

premik

Közel 10 éves IT tapasztalattal rendelkezek nagyvállalati fizetési rendszerek és fizetési megoldások fejlesztésében. A kriptók által képviselt érték mellett érdekel a mögöttes technológia is, és nagyon kíváncsi vagyok, hogyan épül egymásra a mainstream és a kriptovaluták világa.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian