A politika és a tömegmédia így manipulálja az agyunkat

2021.07.19.
Olvasási idő: 4 perc

Noam Chomsky, korunk egyik legfontosabb gondolkodója, filozófusa és politikai aktivistája, 10 pontban foglalta össze azokat a legfontosabb manipulációs stratégiákat, amelyek által az emberek manipulálhatók és befolyásolhatók a tömegmédia által. Ezeket osszuk meg most.

Noam_Chomsky
Noam Chomsky

1- A figyelemelterelés stratégiája

A társadalmi kontroll egyik legalapvetőbb eleme a figyelemelterelés stratégiája. Ennek a lényege, hogy közösség figyelmét elterelik a legnagyobb problémákról és változásokról a politikai és gazdasági elit kénye és érdeke szerint. Ezt úgy érik el, hogy folyamatosan elárasszák a tömegmédiát elterelő tartalommal és érdektelen információval.

Ez az elterelésre épülő stratégia azért is fontos, mert akadályozzák a nyilvánosságot abban, hogy megismerjék és megszerezzék a megfelelő tudást a természettudományok, közgazdaságtan, pszichológia, neurobiológia és egyéb tudományok területén.

Azzal, hogy a nyilvánosságot folyamatosan lefoglalják érdektelen történetekkel és információval, nem adnak időt nekik arra, hogy gondolkozzanak. Így az emberi elmét egyenlővé teszik a farmokon élő állatokkal, akiknek csak annyit szabad csinálni, amennyit megengednek nekik.

2- Problémákat kreálnak és megoldást kínálnak rá

Ezt az eljárást a probléma-reakció-megoldás metódusnak hívják. Kreálnak egy problémát, egy szituációt, amellyel egy bizonyos reakciót váltanak ki a közösségből. Ezzel a céljuk, hogy bizonyos intézkedéseket tudjanak foganatosítani, amellyel az akaratukat tudják érvényesíteni.

Erre egy példa: engedik, hogy az utcai erőszak eluralkodjon vagy megerősödjön, amellyel a céljuk az, hogy a társadalom olyan törvényeket várjon el, amely szigorúbban bünteti az efféle viselkedést. De ezzel egy időben a szabadságjogokból nyesnek le. Vagy egy másik példa, amikor gazdasági krízist okoznak, hogy ürügy legyen arra, hogy lebontsák a szociális rendszert és a közszolgáltatásokat csökkentsék a költségek visszavágására hivatkozva.

3- A fokozatosság stratégiája

Ahhoz, hogy elfogadják az elfogadhatatlan intézkedéseket, csak annyit kell tenni, hogy fokozatosan vezessék azokat be több éven keresztül. Így valósították meg a radikálisan új társadalmi-gazdasági kondíciókat (pl. neoliberalizmus) a 80-as és 90-es években, amelyet a gyenge állam, a privatizáció, a tömeges munkanélküliség, a bérek elértéktelenedése jellemzett. Ezek a változások, ha egyszerre következnek be, akkor akár forradalmat is okozhattak volna.

4- A halasztás stratégiája

Egy másik módja annak, hogy népszerűtlen döntéseket elfogadjanak az, ha úgy állítják be azokat mint “fájdalmas, de szükséges” intézkedéseket, amelyeket most kell meghozni ahhoz, hogy a jövőben alkalmazni lehessen. Könnyebb elfogadni a jövőbeli áldozatot, mint a mostani önfeláldozást. Először is azért, mert a hatás nem rögtön érezhető. Másodszor az emberek mindig naivan abban bíznak, hogy minden jobb lesz holnap, és a most szükséges áldozat a jövőben elkerülhető lesz. Ez az társadalom számára több időt ad arra, hogy elfogadja a változás ötletét, és amikor eljön az idő, akkor már panaszkodnak.

5- Úgy beszélj az emberekkel, mint a gyerekekkel

A legtöbb hirdetés és a nyilvánosság felé hirdetett kampány olyan nyelvezetet, témákat, karaktereket használ, amelyek a gyerekek beszédét idézi, mintha a hallgatóság nagyon fiatal lenne, vagy túlságosan öreg, és mindent szájbarágósan kellene nekik elmagyarázni. Ha valakivel úgy kommunikálsz, mintha egy 12 éves vagy annál fiatalabb gyerek lenne, akkor a reakció és válasz is olyan gyerekes lesz, nem lesz benne semmi kritikus vélemény, sem egyedi gondolat.

6- Az emocionális hatás használata

Az emóciók használata az egyik klasszikus technika, amely megbénítja a racionális elemzés képességét, és a személyiség kritikus érzékét is ellehetetleníti. Az emóciók használata emellett azt is lehetővé teszi, hogy megnyissa azt a tudatalatti kaput, amely által ötletek, vágyak, félelmek, kényszerek ültethetőek el a fejekben.

7- Tartsd a közösséget tudatlanságban és középszerűségben

Tartsd a nyilvánosságot olyan állapotban, hogy kénytelen legyen megérteni azokat a technológiákat és metódusokat, amelyek által ők kontroll alatt tarthatóak.

“Az oktatás színvonala az alacsonyabb társadalmi rétegekben olyannyira középszerű és szegényes legyen, amennyire ez lehetséges. Ezzel elérhető, hogy a távolság az alsó társadalmi rétegek és a felső társadalmi rétegek között olyan nagy legyen, hogy lehetetlen legyen a szegényeknek valaha is magasabb szintet elérni.”

8- A nyilvánosság önelégültségének ösztönzése a középszerűséggel

Arról kell győzködni a nyilvánosságot, hogy menő butának, vulgárisnak és középszerűnek lenni.

9- Az önhibáztatás erősítése

Elhitetni azt az egyénnel, hogy őneki saját magát szégyellnie kell, mert elégtelen az intelligenciája vagy a képessége. Így ő ahelyett, hogy fellázadna a gazdasági és politikai rendszerek ellen, az egyén leértékeli önmagát, és saját magát okolja mindenért. Ez aztán egy depressziós állapotot okoz, amely oda vezet, hogy az illető végkép cselekvésképtelen lesz. A cselekvés nélkül pedig nincs semmilyen forradalom vagy változás.

10- Jobban ismerni az egyes személyeket, mint ők ismerik saját magukat

Az elmúlt 50 évben a tudomány gyors fejlődése nagy szakadékot generált a társadalom ismerete és néhány domináns elit tudása között. Hála a biológiának, neurobiológiának és alkalmazott pszichológiának, a rendszer fejlett tudással rendelkezik az emberről mind a pszichológiai mind fizikai formájában. A rendszer képes menedzselni, hogyan tanulhat meg többet az egyénről mint azt bárki is gondolta volna korábban. Ez azt jelenti, hogy a rendszer nagyobb kontrollal és hatalommal rendelkezik az egyének felett, még annál is nagyobbal, mint amivel az egyén képes magát irányítani.

premik

Közel 10 éves IT tapasztalattal rendelkezek nagyvállalati fizetési rendszerek és fizetési megoldások fejlesztésében. A kriptók által képviselt érték mellett érdekel a mögöttes technológia is, és nagyon kíváncsi vagyok, hogyan épül egymásra a mainstream és a kriptovaluták világa.

Legfrissebb hírek

megújul a cipzár

100 év után megújul a cipzár

100 év után új korszak kezdődik: forradalmi újítást kap a cipzár. Több mint egy évszázada változatlan formában működik a cipzár: két egymásba kapcsolódó fogsor, egy húzószár, és mindezt kétoldalt egy szövetcsík rögzíti
spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban