Az Európai Unió a Spotify szabályozását fontolgatja

2022.02.16.
Olvasási idő: 3 perc

Az európai médiaszabályozók árgus szemekkel figyelik az EU tartalomra vonatkozó szabályait, melyektől azt várják, hogy lesöpörhetik a Spotify-on megjelenő félretájékoztatást.

A Spotify-t mostanság komoly kritika éri, amiért nem foglalkozik eléggé a felületén terjedő koronavírussal és klímaváltozással kapcsolatos tévhitekkel, valamint a platformján megtűri a gyűlöletkeltő tartalmakat.

„A digitális szolgáltatásokról szóló törvényben nem kiadóként, hanem bármely más online platformhoz hasonlóan kellene őket felelősségre vonni”. – mondta a Politiconak Frédéric Bokobza, a francia médiafelügyeleti hatóság, az Arcom főigazgató-helyettese.

A kérdés akkor kerül igazán előtérbe, amikor az EU véglegesíti a DSA-t, vagyis az online tartalomszabályozásra vonatkozó rendeletét, amely az illegális tartalom visszaszorítására törekszik. A több mint 45 millió európai felhasználót elérő platformoknak a félretájékoztatás kezelésére kell törekedniük, ellenkező esetben több milliárd eurós bírságra számíthatnak.

A törvényjavaslat felhatalmazza a hatóságokat, köztük a nemzeti médiaszabályozókat, hogy jobban felügyelhessék a tartalmakat terjesztő és befogadó digitális vállalatokat, a felhőszolgáltatásoktól kezdve a Facebookon és TikTok-on át a Telegram nyilvános üzenetküldő csoportjaiig.

„Jelenleg a francia jogban nincsenek olyan szabályozási eszközeink, amelyek lehetővé tennék számunkra, hogy felügyeljük az audio streaming cégeket, ráadásul [a Spotify] nem is a mi területünkön működik” – mondta Roch-Olivier Maistre, a francia audiovizuális szabályozó hatóság elnöke.

A stockholmi székhelyű Spotify, amely kezdetben kizárólag a zenére összpontosított, eddig elkerülte a nyilvános ellenőrzést a több mint 400 millió globális hallgatójának kínált tartalmak tekintetében, ellentétben az olyan közösségi médiaplatformokkal, mint az Instagram és a Twitter.

Januártól kezdve azonban komoly hírverést kapott a felület, miután az amerikai podcaster Joe Rogan műsorában a koronavírusról kezdett el beszélgetni vendégeivel, a kormánypropagandát nagyívben elkerülve, ami szélesebb körű számvetésre késztette a vállalat felelősségét.

The Joe Rogan Experience az állítólagos COVID-19 félretájékoztatása miatt növekvő aggodalmak középpontjában áll. Ez nyomást gyakorolt a Spotify-ra, amely 2020-ban 100 millió dolláros exkluzív szerződést kötött a humoristával.

Januárban a rocklegenda Neil Young közölte, hogy Spotify-on nem lesz többet elérhető a zenéje, mivel kifogásolta a COVID-19 vakcinákkal kapcsolatos hamis állításokat a népszerű podcastban. Néhány más művész is csatlakozott a bojkotthoz.

A Spotify vezérigazgatója, Daniel Ek később azt nyilatkozta, hogy Rogan úgy döntött, hogy eltávolítja népszerű podcastjének több epizódját a streaming szolgáltatásról.

A vállalat egy olyan dilemmával küzd, amellyel számos internetes óriás, például a Facebook és a YouTube is szembesül: a véleménynyilvánítás szabadsága és a kifogásolható tartalmak hatékony moderálása közötti egyensúly megtalálása, amely a politikai nyomás miatt egyre bonyolultabb mutatvány. A Spotify Roganra úgy tekint, mint a felület kulcsfontosságú elemére, és a humorista azt mondta, hogy a szabad önkifejezés lehetősége az egyik oka annak, hogy podcastját a streaming szolgáltatásra költöztette.

A nagyobb hatalomért folytatott küzdelem

Mielőtt az EU-ban azonban lecsaphatnának a podcast platformokra, a nemzeti médiaszabályozóknak – amelyek jelenleg főként a hagyományos tartalomszolgáltatók, köztük a műsorszolgáltatók és a rádióállomások, valamint a Netflixhez és az Amazon Prime-hoz hasonló streaming cégek felügyeletére korlátozódnak – még egy utolsó gáncsoskodással biztosítaniuk kell pozíciójukat a DSA-ban.

A 27 uniós kormányt képviselő Tanács azt javasolta, hogy ne a nemzeti felügyeleti szervek, hanem a Bizottság kapjon felhatalmazást a nagyon nagy online platformok felügyeletére.

A médiaszabályozók azonban még mindig úgy gondolják, hogy van esélyük arra, hogy befolyásolják Brüsszelt, hogy több felügyeleti jogkört adjon a kezükbe, mellyel a Rogan-féle podcastekre azonnal keresztet vetnének.

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő
hu_HUHungarian