2025-től saját útlevéllel rendelkező ruhákat fogunk bérelni ahelyett, hogy újat vennénk?

2022.08.01.
Olvasási idő: 2 perc

A Világgazdasági Fórum (WEF) azt szorgalmazza, hogy az emberek ruháiba digitális azonosítókat varrjanak. Úgy gondolják, ezzel „megmentik a bolygót”, mivel a hulladék csökkentése érdekében a ruhavásárlásról a ruhák bérlésére térnek át.

A new yorki satrt-up digitális azonosítókkal látná el a ruhákat

„Az EON online digitális útleveleket készít a ruhákhoz, lehetővé téve a márkák számára, hogy újra és újra eladják ruháikat, fenntarthatóbb üzleti modelleket létrehozva” – kezdődik a Világgazdasági Fórum videója.

A picit szürreális bevezető mondat után a WEF új tervét azzal tetőzi, hogy a vállalatok ezután aktívan nyomon követhetik az általuk eladott ruhákat. Ez egyébként számtalan adatvédelmi aggályt vet fel, amivel a fórum egész egyszerűen nem foglalkozik.

„A CircularID lehetővé teszi azt is, hogy a márkák a ruházati cikkek teljes életciklusát nyomon követhessék a gyártástól az értékesítésig és a viszonteladásig, újrafelhasználásig vagy újrahasznosításig”.

A platform minden új divatcikknek digitális születési bizonyítványt ad, amely tartalmazza az információt arról, hogy hol, mikor és miből készült. Ez kapcsolódik egy „digitális ikertestvérhez”, a valódi termék virtuális másolatához, valamint egy digitális útlevélhez, amely nyomon követi a termék életútját.

WEF, Világgazdasági fórum, bérelhető ruhák

Kétségtelen, hogy valóban itt lenne az ideje valamilyen megoldást találni az iparág környezetszennyezésének csökkentésére. „A textilipar a világ CO2-kibocsátásának 10%-át termeli – többet, mint a hajózás és a repülés együttvéve” – derül ki a WEF írásából.

Azt is hozzátették, hogy a jövőben az ilyen technológia lehetővé tenné a vállalatok számára, hogy a birtokolható termék értékesítéséről bérelhető termékre térjenek át, ezzel egyúttal a fogyasztókat tulajdonosokból bérlőkké változtatva. Ahogy a mondás tartja: „Semmid sem lesz, és boldog leszel”.

„A régi ruhák 57%-a a szeméttelepen végzi. Ez azért van, mert a márkák az új ruhák értékesítésétől függenek. Amint a termék elkelt, már nem tudnak rajta pénzt keresni. A digitálisan összekapcsolt termékek azonban új, zöldebb profitszerzési lehetőségeket nyitnának meg. Ilyen lenne például a bérlés, a javítás és a styling, csökkentve ezzel az új ruhadarabok előállítását” – magyarázza a WEF.

„A világ 20 legnagyobb márkája közül 5 már a fedélzeten van” – hirdeti a WEF. „A Microsofttal együttműködve az EON célja, hogy 2025-re több milliárd ruhadarabot online elérhetővé tegyen”.

Rebeka

2021-ben kezdtem el érdeklődni a kriptovaluták - elsősorban a bitcoin - iránt, ekkor mélyedtem el a programozás világában, és kezdtem el tanulmányaimat gazdaságinformatikus szakon. A tartalomgyártás mellett gyakran részt veszek különböző Bitcoin rendezvényeken, konferenciákon, ami nagyban rásegít, hogy még inkább a kriptoközösség tagjának érezzem magam.

Legfrissebb hírek

spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban

Mielőtt továbblépnél