Döntött az EU, a légitársaságok aggódnak, jelentősen nőhet a repülőjegyek ára

2022.12.08.
Olvasási idő: 2 perc

Az Európai Unió szerdán a kora reggeli órákban megállapodott egy olyan jogszabályról, amely megemeli a légitársaságoknak fizetendő díjat, amelyet a szén-dioxid-kibocsátás után kell fizetniük.

Az Európán belüli járatokat üzemeltető légitársaságoknak jelenleg engedélyeket kell kérniük az uniós szén-dioxid-piacról, hogy fedezzék szén-dioxid-kibocsátásukat, de az EU a legtöbb ilyen engedélyt ingyen adta ki nekik. Eddig. Az uniós országok és az Európai Parlament által elfogadott jogszabály értelmében ez a helyzet megváltozik, és 2026-ig fokozatosan megszűnnek az ingyenes engedélyek. Az ingyenes engedélyeket 2024-ben 25 százalékkal, 2025-ben pedig 50 százalékkal csökkentené a blokk.

Ez azt jelenti, hogy a légitársaságoknak fizetniük kell majd az ún. szén-dioxid engedélyekért, ami pénzügyi ösztönzést jelentene számukra, hogy kevesebbet szennyezzék a környezetet.

2024-2030 között kisebb mennyiségű – 20 millió – ingyenes CO2-engedélyt bocsátanak a fenntartható légi járművek üzemanyagát (SAF) használó légitársaságok rendelkezésére, hogy részben kompenzálják a SAF és a sokkal olcsóbb fosszilis kerozin közötti árkülönbséget.

„A zöld átállás folyamatában az ágazat mellett állunk”mondta Suncana Glavak, az Európai Parlament egyik horvát tagja.

Az Airlines for Europe iparági csoport azonban rendkívül csalódott, és aggódik az ingyenes engedélyek 2026-ig történő fokozatos megszüntetésének terve miatt.

„Ez jóval azelőtt történik, hogy a valóban hatékony dekarbonizációs megoldások olyan mértékben állnának rendelkezésre, amilyenre szükség van ahhoz, hogy hatékonyak legyenek” – áll a csoport közleményében.

Az EU eddig a szén-dioxid-piacát az EU-n belüli járatok kibocsátására korlátozta, de a tárgyalófelek megállapodtak abban, hogy 2026-ban felmérik, hogy az ENSZ légiközlekedési ügynökségének, az ICAO-nak a nemzetközi járatok CO2-kibocsátásának ellentételezésére szolgáló rendszere jó úton halad-e afelé, hogy 2050-re nettó nulla kibocsátást érjen el. Ha nem, akkor az EU javasolni fogja szén-dioxid-piacának kiterjesztését az összes induló járat szén-dioxid kibocsátására.

A légitársaságoknak 2025-től más szennyező anyagokról, többek között a nitrogén-oxidokról és a koromrészecskékről is jelentést kell majd tenniük, és az EU 2028-ban tervezi, hogy javaslatot tesz arra, hogy ezeket a kibocsátásokat is bevonják a szén-dioxid-kibocsátás csökkentési tervekbe.

Az uniós országoknak és a blokk parlamentjének most kell hivatalosan jóváhagynia a törvényt, mielőtt az hatályba lépne.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél