Mi történt az orosz jachtokkal a lefoglalásuk után?

2023.08.25.
Olvasási idő: 4 perc

2022 februárjában kitört orosz-ukrán háborúra reagálva a nyugati hatóságok zsinórban foglalták le az orosz oligarchák vagyontárgyait, köztük jachtokat is. Lefoglalni könnyű volt, de ki tartja fenn a kikötőben álló hajókat és mennyibe kerül mindez?

A jachtok azt a hatalmas vagyont szimbolizálják, melyet az orosz oligarchák a rendszerváltás óta felhalmoztak. A szuperjachtok a háború óta még inkább a középpontba kerültek, miután a Nyugat úgy döntött, hogy Putyinhoz közelálló oligarchák vagyonát szankcionálják, ezzel azt remélve, hogy ellentéteket és feszültséget kelthetnek a rendszert támogató eliten belül.

A rendszeren belüli repedések még nem igazán látszódnak, de az orosz oligarchák lefoglalt jachtjai és villái továbbra is ott állnak, így az európai kormányoknak egy sokkal nehezebb kérdéssel kell szembenézniük: mi legyen a lefoglalt eszközökkel?

A legnagyobb “fogások”

A konfliktus kirobbanása után hamar megkezdődött a szankciók kidolgozása. A gazdasági retorziók mellett az oligarchák vagyontárgyait és számláit sem kímélték.

Mordashov hajója a Lady M. Forrás: flickr.com

A hatóságok tavaly februárban foglalták le Alekszej Mordashov 65 méter hosszú jachtját a “Lady M”-et az olaszországi Imperiában. Mordashov bizonyára nem örült a hírnek, azonban van egy sokkal hatalmasabb 142 méteres hajója a “Nord” amely eddig sikeresen elkerülte a lefoglalást. Ennek részleteiről egy korábbi cikkünkben olvashatsz. Szintén Olaszországban foglalták le a világ egyik legnagyobb jachtját is, az Andrey Melnichenko tulajdonában lévő vitorlás jachtot, ami a hatóságok szerint körülbelül 578 millió dollárt ér.

 

Szintén lefoglalták Igor Sechin 85 méter hosszú jachtját, az Amore Vero-t, a franciaországi La Ciotat kikötőjében és Alisher Usmanov 18 millió dolláros üdülőtelepét Szardínián. Az Amore Vero lefoglalása után egy nappal Sechin másik hajóját, a több mint 550 millió dollárt érő “Crescent” nevű luxushajót is lefoglalták.

Melnichenko vitorlás jachtja Monte Argentario partjainál 2019-ben. forrás: unsplash.com

A Forbes becslése szerint a nyugati hatóságok 15 jachtot, 11 magánrepülőgépet és helikoptert, valamint 124 lakhelyet foglaltak le, összesen 9 milliárd dollár értékben.

Mi történt a lefoglalás után?

A tapasztalatok alapján úgy tűnik, hogy a hatóságok számára a lefoglalások a könnyebbik részt jelentették. A nehezebbik rész, hogy a szuperjachtot egyszerűen lakat alatt tartják, és az oligarcha tulajdonosa nem használhatja vagy adhatja el, de mivel továbbra is az ő tulajdona ezért ráháríthatók a költségek, amit viszont a helyzetből adódóan nem mindig képes megfizetni.

A hatóságok kevés vagyontárgyat tudtak hivatalosan lefoglalni, pedig ez tenné lehetővé a kormányok számára, hogy tulajdonba vegyék majd elárverezzék azokat. Azonban az elkobzás nem tud megtörténni, mert az oligarchák a globális vagyonvédelem sötét művészetének mesterei. A valódi tulajdonuk elrejtésére fedőcégeket, trösztöket, offshore joghatóságokat, valamint családtagok és társak hálóját használják. A szuperjachtok szinte mindig különálló jogi személyek, nem pedig magánszemélyek tulajdonában vannak, és általában olyan országokban vannak bejegyezve mint a Kajmán-szigetek, a Brit Virgin-szigetek vagy Panama, amelyek kedvező törvényekkel rendelkeznek.

Így viszont lehetetlen bizonyítani a vagyon törvénytelen mivoltát és amíg ez így marad addig az oligarcha tulajdonosok megmaradnak.

Dollármilliós kiadások

Sok hajót a háború kitörése utáni hetekben a földközi-tengeri és karibi kikötőkben tartottak fogva, és azóta is lassan pusztulnak, több tízmillió dolláros számlákat felhalmozva, amelyeket a kormányoknak kell kifizetni, hogy a víz felszínén tartsák őket.

Annak ellenére, hogy hivatalosan az orosz oligarchák felelősek a fenntartási és személyzeti költségekért, több okból sem fizetnek. A szankciók és a tranzakciók ellehetetlenülése miatt a milliárdosok nem tudják megfelelően mozgatni a pénzüket, de ha tudnák sem valószínű, hogy olyan dolgokért fizetnének tíz vagy akár százmilliókat amiket nem használhatnak.

A fizetés hiányában a személyzet előbb utóbb felmondhat vagy egyszerűen elhagyhatja a hajót és megpróbálhat hazajutni. A Forbes arról számolt be, hogy az Usmanov szuperjachtjának 96 fős legénységét foglalkoztató cég e-mailben értesítette a legénységet, hogy „a jacht normál működése megszűnt”, és a cég nem tudja tovább fizetni őket. Ilyen esetben a legénység nem fog maradni, ami a karbantartás hiányához vezet.

Vladimir Putin és Alisher Usmanov 2018-as állami díjátadó ünnepségen forrás: wikimedia commons

A jachtok karbantartása általában a teljes ár 15-20%-át teszik ki. Ez Melnichenko szuper hajója esetén évi 115 millió dollárt jelent, amit aligha fog kifizetni az aki nem is használhatja.

Todd Robert a kaliforniai Marine Boat Works elnöke az Insidernek azt nyilatkozta, hogy megfelelő karbantartás nélkül a jachtok az értékük 30%-át is elveszíthetik és a legénység nélkül a hajó gyorsan megbukhat a hivatalos ellenőrzéseken. Ezt követően a környezeti és funkcionális problémák miatt elveszítheti a biztosítását, aminek következtében nem hogy használni, de kikötni sem engedik.

Másfél év elteltével még mindig nem világos, hogy ki állja a számlát. Egyes esetekben, a hatóságokra maradt a jacht költségeinek kifizetése, ami magában foglalja a legénységi és a kikötői díjakat is. A Reuters azonban 2022 októberében arról számolt be, hogy egyes országok, köztük Franciaország és Spanyolország, engedélyezték az orosz tulajdonosoknak, hogy fizessék a fenntartást.

Végleges megoldás továbbra sincs. Amennyiben a helyzet nem változik sok szuperjacht egy két éven belül végleg a feledésbe merülhet.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian