Az EU a 15 évnél idősebb belső égésű járművek javításának betiltását fontolgatja

2024.02.29.
Olvasási idő: 3 perc

Az EU azt fontolgatja, hogy betiltja a 15 évnél idősebb járművek javítását, állítja egy brit autós szaklap.

Az Európai Bizottságtól származó javaslat célja, hogy a régebbi, környezetszennyezőbb járműveket fokozatosan kivonják a forgalomból.

Az EU korlátozná a 15 évnél idősebb járművek javítását

A Wheels Alive brit szaklap szerint a Bizottság által javasolt és ratifikálásra váró intézkedés célja a régebbi, nagy károsanyag-kibocsátású járművek fokozatos megszüntetése a környezetbarátabb alternatívák elterjedése érdekében.

Korlátozás alá esne minden olyan autó javítása, aminél a főbb alkatrészek, például a motor, a sebességváltó, a fékek vagy a kormánymű meghibásodása tapasztalható, és ami öregnek (kb. 15 évesnek) minősül. Ha ezeket a járműveket “maradéknak” minősítik, nem lehet majd jelentős javításokat végezni rajtuk, és valószínűleg selejtezésre kerülnek.

Ez azt jelentené, hogy a 2009-ben vagy azt megelőzően gyártott járművek nem kerülnének nagyobb javításra, hanem kivonnák őket a forgalomból. De az aggályok ellenére a rendelet célja nem az összes 15 évnél régebbi autó azonnali kivonása.

Autó, EU, belső égésű motor
Egy 2008-as autó, ami a szabályozás értelmében egy komolyabb hiba esetén már nehezen lesz javítható. Forrás: unsplash.com

A Bizottság jóváhagyásra váró javaslata kifejti, hogy pontosan milyen esetekben minősül egy jármű elhasználódott autónak. Egy jármű akkor minősül javíthatatlannak, ha bármelyik alkatrésze nem javítható vagy cserélhető ki, illetve ha a javítás meghaladja az autó piaci értékét. Hasonlóképpen, ha szerkezeti elemeiben visszafordíthatatlan műszaki hibák vannak, a gépkocsi javíthatatlannak minősül.

A javaslat függelékei szerint az intézkedések egyik célja, a környezetvédelem mellett, a használt autók piacán történő visszaélések megakadályozása az elhasználódott autók értékesítésének korlátozásával. Sok ilyen értékesítés hozzájárul a közúti balesetek és a környezetszennyezés növekedéséhez.

Mivel a javaslat számos vitát váltott ki és rengeteg kérdés merült fel, várhatóan nem kerül egyhamar bevezetésre.

Az Európai Unió nagyratörő tervei és a valóság

Az EU ambiciózus programja 2050-re kívánja megszüntetni a közvetlen közlekedési kibocsátásokat. Az időközi célok között szerepel, hogy 2030-ra a kibocsátás az 1990-es szinthez képest 55%-kal csökkenjen. A cél elérése érdekében a legjelentősebb és talán legismertebb lépés a belső égésű motorral hajtott autók 2035-ig történő betiltása. A valóság azonban kihívásokkal teli, mivel az alacsony vagy zéró kibocsátású járművek elterjedése elmarad a várakozásoktól.

A magasztos célok ellenére az alacsony vagy zéró kibocsátású járművek elfogadása az EU-ban közel sem egyenletes. Spanyolországban például a járművek átlagéletkora meghaladja a 14 évet, és a járművek több mint 47%-a 15 évnél idősebb. Ehhez hasonló a helyzet többek között Magyarországon, Szlovákiában, Lengyelországban. Az autók átlagéletkora 2022-ben Ausztriában volt a legalacsonyabb (8,9 év), míg Görögországban a legmagasabb (17,3 év).

A szabályozások fogadtatása sem mondható egységesnek. Az elektromos autók iránti érdeklődés számos országban csökken, és több autógyártó is aggodalmát fejezte ki az erős szabályok és kvóták miatt. A BMW vezérigazgatója például az év elején fejezte ki ellenérzését a 2035-ös tiltással kapcsolatban, kiemelve az elektromos autókhoz szükséges villamos energia közel sem fenntartható előállítását.

dozsaben

Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetemen tanulok, és aktív tagja vagyok egy szakkollégiumnak. Érdeklődési köröm széles skálán mozog: a nemzetközi gazdaságtantól a globális politikai folyamatokon át a politikai és társadalmi jelenségekig. A szerkesztőséghez 2023-ban csatlakoztam azzal a céllal, hogy közérthető, mégis mélyreható írásokon keresztül hozzam közelebb az összetettebb témákat az olvasókhoz.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél