Az EU a 15 évnél idősebb belső égésű járművek javításának betiltását fontolgatja

2024.02.29.
Olvasási idő: 3 perc

Az EU azt fontolgatja, hogy betiltja a 15 évnél idősebb járművek javítását, állítja egy brit autós szaklap.

Az Európai Bizottságtól származó javaslat célja, hogy a régebbi, környezetszennyezőbb járműveket fokozatosan kivonják a forgalomból.

Az EU korlátozná a 15 évnél idősebb járművek javítását

A Wheels Alive brit szaklap szerint a Bizottság által javasolt és ratifikálásra váró intézkedés célja a régebbi, nagy károsanyag-kibocsátású járművek fokozatos megszüntetése a környezetbarátabb alternatívák elterjedése érdekében.

Korlátozás alá esne minden olyan autó javítása, aminél a főbb alkatrészek, például a motor, a sebességváltó, a fékek vagy a kormánymű meghibásodása tapasztalható, és ami öregnek (kb. 15 évesnek) minősül. Ha ezeket a járműveket “maradéknak” minősítik, nem lehet majd jelentős javításokat végezni rajtuk, és valószínűleg selejtezésre kerülnek.

Ez azt jelentené, hogy a 2009-ben vagy azt megelőzően gyártott járművek nem kerülnének nagyobb javításra, hanem kivonnák őket a forgalomból. De az aggályok ellenére a rendelet célja nem az összes 15 évnél régebbi autó azonnali kivonása.

Autó, EU, belső égésű motor
Egy 2008-as autó, ami a szabályozás értelmében egy komolyabb hiba esetén már nehezen lesz javítható. Forrás: unsplash.com

A Bizottság jóváhagyásra váró javaslata kifejti, hogy pontosan milyen esetekben minősül egy jármű elhasználódott autónak. Egy jármű akkor minősül javíthatatlannak, ha bármelyik alkatrésze nem javítható vagy cserélhető ki, illetve ha a javítás meghaladja az autó piaci értékét. Hasonlóképpen, ha szerkezeti elemeiben visszafordíthatatlan műszaki hibák vannak, a gépkocsi javíthatatlannak minősül.

A javaslat függelékei szerint az intézkedések egyik célja, a környezetvédelem mellett, a használt autók piacán történő visszaélések megakadályozása az elhasználódott autók értékesítésének korlátozásával. Sok ilyen értékesítés hozzájárul a közúti balesetek és a környezetszennyezés növekedéséhez.

Mivel a javaslat számos vitát váltott ki és rengeteg kérdés merült fel, várhatóan nem kerül egyhamar bevezetésre.

Az Európai Unió nagyratörő tervei és a valóság

Az EU ambiciózus programja 2050-re kívánja megszüntetni a közvetlen közlekedési kibocsátásokat. Az időközi célok között szerepel, hogy 2030-ra a kibocsátás az 1990-es szinthez képest 55%-kal csökkenjen. A cél elérése érdekében a legjelentősebb és talán legismertebb lépés a belső égésű motorral hajtott autók 2035-ig történő betiltása. A valóság azonban kihívásokkal teli, mivel az alacsony vagy zéró kibocsátású járművek elterjedése elmarad a várakozásoktól.

A magasztos célok ellenére az alacsony vagy zéró kibocsátású járművek elfogadása az EU-ban közel sem egyenletes. Spanyolországban például a járművek átlagéletkora meghaladja a 14 évet, és a járművek több mint 47%-a 15 évnél idősebb. Ehhez hasonló a helyzet többek között Magyarországon, Szlovákiában, Lengyelországban. Az autók átlagéletkora 2022-ben Ausztriában volt a legalacsonyabb (8,9 év), míg Görögországban a legmagasabb (17,3 év).

A szabályozások fogadtatása sem mondható egységesnek. Az elektromos autók iránti érdeklődés számos országban csökken, és több autógyártó is aggodalmát fejezte ki az erős szabályok és kvóták miatt. A BMW vezérigazgatója például az év elején fejezte ki ellenérzését a 2035-ös tiltással kapcsolatban, kiemelve az elektromos autókhoz szükséges villamos energia közel sem fenntartható előállítását.

dozsaben

Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetemen tanulok, és aktív tagja vagyok egy szakkollégiumnak. Érdeklődési köröm széles skálán mozog: a nemzetközi gazdaságtantól a globális politikai folyamatokon át a politikai és társadalmi jelenségekig. A szerkesztőséghez 2023-ban csatlakoztam azzal a céllal, hogy közérthető, mégis mélyreható írásokon keresztül hozzam közelebb az összetettebb témákat az olvasókhoz.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok

Mielőtt továbblépnél