Ezért késik megint a megrendelt cucc Kínából

2024.06.14.
Olvasási idő: 2 perc

A jemeni húszik rakétatámadása miatt a Vörös-tengerről és a Szuezi-csatornáról átirányított tengeri forgalom torlódást okozott Szingapúrban, a világ egyik legnagyobb forgalmú kikötőjénél. A szakértők úgy vélik, a szállítási költségek visszatértek a világjárvány idején tapaszalt szintre, és a helyzet tovább fog súlyosbodni.

A támadások miatt ugyanis a hajózási szolgáltatók a forgalom nagy részét a Jóreménység-fok köré terelik, aminek következménye, hogy minden üzemanyag-utántöltés Szingapúrban történik. Az elmúlt hónapban a szingapúri kikötők kihasználtsága 90%-ra emelkedett (az optimális kihasználtság 70%-os lenne), amivel együtt a hajók várakozási ideje is megnőtt. A hónap elején a Maritime Executive arról számolt be, hogy egy konténerszállító hajó akár hét napot is elidőzhet a kikötőnél.

A Bloomberg jelentése szerint a torlódás várhatóan a végső célállomásokat is érinteni fogja.

„Bár a probléma nagyrészt az ázsiai régiókra és néhány átrakodási csomópontra van hatással, csak idő kérdése, hogy az EU és az USA importáló országaira is kiterjedjen” – írják az HBSC elemzői.

Az Ázsiából Európába irányuló szállítás ideje a földközi-tengeri kikötőkbe 40%-kal, az észak-európai kikötőkbe pedig 15%-kal nőtt. A torlódás a szállítási költségekre és az üzemanyag-fogyasztásra is jelentős hatást gyakorol.

Miért támadják a hajókat?

A napokban a jemeni húszik rakétatámadásokkal megrongáltak két kereskedelmi hajót az Ádeni-öbölben. A támadás következtében a hajók megsérültek, a legénység azonban nem szenvedett sérüléseket.

A hajótámadások a húszik stratégiájának részei, melynek célja nyomást gyakorolni a jemeni kormányt támogató szaúdi vezetésű koalícióra. A robbantások gyakran irányulnak katonai és kereskedelmi hajók ellen, hogy gazdasági és logisztikai zavart keltsenek és felhívják a nemzetközi szereplők figyelmét a jemeni konfliktusra. Az Ádeni-öböl és a Vörös-tenger kulcsfontosságú nemzetközi hajózási útvonalak, ahol évente több milliárd dollár értékű kereskedelmi áruforgalom zajlik.

A Vörös-tengeri hajótámadások komoly hatással vannak a globális kereskedelemre és a szállítási költségekre. A hajózási szolgáltatók a forgalmat gyakran kénytelenek a hosszabb, de biztonságosabb útvonalakra terelni, ami jelentős üzemanyagköltség-növekedéssel és hosszabb szállítási időkkel jár. A szingapúri kikötők torlódása csak egy példa a konfliktus globális gazdasági hatásaira, és az elemzők attól tartanak, hogy a helyzet hosszú távon is rontani fogja a globális ellátási láncok hatékonyságát és megbízhatóságát.

Fanny

A kriptovaluták iránti érdeklődésem 2020-ban kezdődött – azóta nem tudok szabadulni tőlük. Mélyen beleástam magam a témába, folyamatosan követem a legújabb fejleményeket és kutatom, hogyan formálhatja át mindennapi életünket a blokklánc technológia.

Legfrissebb hírek

musk robot

Így formálják emberivé Musk humanoidjait

A Business Insider beszámolója szerint valahol Kaliforniában, egy zárt Tesla-laborban emberek nap mint nap ugyanazokat a mozdulatokat ismétlik. Letörölnek egy asztalt, felemelnek egy csészét, porszívóznak, majd újra kezdik. Nem hatékonysági tréningről van
megújul a cipzár

100 év után megújul a cipzár

100 év után új korszak kezdődik: forradalmi újítást kap a cipzár. Több mint egy évszázada változatlan formában működik a cipzár: két egymásba kapcsolódó fogsor, egy húzószár, és mindezt kétoldalt egy szövetcsík rögzíti
spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban