Ezért késik megint a megrendelt cucc Kínából

2024.06.14.
Olvasási idő: 2 perc

A jemeni húszik rakétatámadása miatt a Vörös-tengerről és a Szuezi-csatornáról átirányított tengeri forgalom torlódást okozott Szingapúrban, a világ egyik legnagyobb forgalmú kikötőjénél. A szakértők úgy vélik, a szállítási költségek visszatértek a világjárvány idején tapaszalt szintre, és a helyzet tovább fog súlyosbodni.

A támadások miatt ugyanis a hajózási szolgáltatók a forgalom nagy részét a Jóreménység-fok köré terelik, aminek következménye, hogy minden üzemanyag-utántöltés Szingapúrban történik. Az elmúlt hónapban a szingapúri kikötők kihasználtsága 90%-ra emelkedett (az optimális kihasználtság 70%-os lenne), amivel együtt a hajók várakozási ideje is megnőtt. A hónap elején a Maritime Executive arról számolt be, hogy egy konténerszállító hajó akár hét napot is elidőzhet a kikötőnél.

A Bloomberg jelentése szerint a torlódás várhatóan a végső célállomásokat is érinteni fogja.

„Bár a probléma nagyrészt az ázsiai régiókra és néhány átrakodási csomópontra van hatással, csak idő kérdése, hogy az EU és az USA importáló országaira is kiterjedjen” – írják az HBSC elemzői.

Az Ázsiából Európába irányuló szállítás ideje a földközi-tengeri kikötőkbe 40%-kal, az észak-európai kikötőkbe pedig 15%-kal nőtt. A torlódás a szállítási költségekre és az üzemanyag-fogyasztásra is jelentős hatást gyakorol.

Miért támadják a hajókat?

A napokban a jemeni húszik rakétatámadásokkal megrongáltak két kereskedelmi hajót az Ádeni-öbölben. A támadás következtében a hajók megsérültek, a legénység azonban nem szenvedett sérüléseket.

A hajótámadások a húszik stratégiájának részei, melynek célja nyomást gyakorolni a jemeni kormányt támogató szaúdi vezetésű koalícióra. A robbantások gyakran irányulnak katonai és kereskedelmi hajók ellen, hogy gazdasági és logisztikai zavart keltsenek és felhívják a nemzetközi szereplők figyelmét a jemeni konfliktusra. Az Ádeni-öböl és a Vörös-tenger kulcsfontosságú nemzetközi hajózási útvonalak, ahol évente több milliárd dollár értékű kereskedelmi áruforgalom zajlik.

A Vörös-tengeri hajótámadások komoly hatással vannak a globális kereskedelemre és a szállítási költségekre. A hajózási szolgáltatók a forgalmat gyakran kénytelenek a hosszabb, de biztonságosabb útvonalakra terelni, ami jelentős üzemanyagköltség-növekedéssel és hosszabb szállítási időkkel jár. A szingapúri kikötők torlódása csak egy példa a konfliktus globális gazdasági hatásaira, és az elemzők attól tartanak, hogy a helyzet hosszú távon is rontani fogja a globális ellátási láncok hatékonyságát és megbízhatóságát.

Fanny

A kriptovaluták iránti érdeklődésem 2020-ban kezdődött – azóta nem tudok szabadulni tőlük. Mélyen beleástam magam a témába, folyamatosan követem a legújabb fejleményeket és kutatom, hogyan formálhatja át mindennapi életünket a blokklánc technológia.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian