Már minden harmadik autót Kínában gyártják

2024.12.29.
Olvasási idő: 2 perc

Tavaly a globális járműgyártás teljesítménye darabszám tekintetében elérte a 93,5 millió darabot. Ez 2%-os növekedést jelent a 2019-es, pandémiát megelőző szinthez képest, és jelentős, 17%-os növekedést 2022-hez képest. A lenti grafikon a Visual Capitalist egyik munkatársának, Kayla Zhunak munkája és a 30 legnagyobb autógyártó ország által gyártott autók számát szemlélteti 2023-ból. Valójában 29 országról van szó, a 30. pozíció a világ többi országát jelenti együttesen. Az adatok a Gépjárműgyártók Nemzetközi Szervezetétől származnak, és mind a személy-, mind a haszongépjárműveket tartalmazzák.

Vannak komoly teljesítmények és visszaesések, de Kína dominanciája megkérdőjelezhetetlen

A grafikon magáért beszél, de néhány dolgot ki lehet emelni belőle. Kína 30 milliónál is több autót gyártott, amivel a teljes darabszám 32,2%-át ők adták. Az Egyesült Államok valamint Japán voltak még azok, amelyek 5 milliónál több autót gyártottak. Az első tíz helyezett között meglepetésnek talán a 10. helyre beférő Thaiföld számít. Gyárt itt járműveket a BMW, a Mazda, a Ford és az Isuzu is. 1 millió autónál többet gyártottak még a következő 7 országban, a 18. helyen álló Olaszország meglepetésre már csak 880 ezer körüli autót gyártott 2023-ban, ami a teljes globális darabszám 0,9%-a.

Ha azt nézzük, hogy Magyarország is gyártott 507 ezer autót, akkor az olaszok visszaesése tényleg látványos. Az éllovas Kína kapcsán fontos kiemelni, hogy az ország jelenleg több mint kétszeresét képes előállítani a belföldi autóigényének, így az autógyártás jelentős része exportra mehet. A kínai kormány ráadásul masszívan befektetett a hazai autógyártás, és különösen az elektromos járműgyártás ágazatának felpörgetésébe. A kormány stratégiai kezdeményezései, mint például a „Made in China 2025”, az elektromos járművek gyártását helyezték előtérbe, ami jelentős növekedést eredményezett ezen a területen.

Elon Musk Teslája jelenleg a világ legértékesebb autógyártója, piaci kapitalizációja meghaladja az 1,4 billió dollárt, 2024. december 24-én. A Tesla részvényei rekordmagasságba emelkedtek Trump 2024-es elnökválasztási győzelmét követően. Az amerikai elektromos járműveket gyártó vállalat uralja az iparágat, a globális autógyártók piaci kapitalizációjának közel felétadja, és az értékelése meghaladja a következő 29 autógyártó együttes értékét.

Tomasito

Leginkább a technológiai és tudományos témák mozgatnak meg, főleg a blokkláncok és a kriptovaluták technológiai háttere, a valós felhasználási esetek valamint a privacy kapcsán felmerülő lehetőségek érdekelnek. Pénzügy-IT háttérrel bírok, a kriptovaluták mellett elég sok különféle területen építettem tapasztalatot.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél