szuperszonikus repülés

Szuperszonikus repülés: Visszatérhetnek az égboltra a sebesség királyai?

Start

A múlt század közepén úgy tűnt, hogy a szuperszonikus repülés hamarosan a hétköznapi utazás része lesz. A katonai repülőgépek már áttörték a hangsebességet, és a jövő a kereskedelmi szuperszonikus repülőgépeké volt. Ám a technológia fejlődése lelassult, a Concorde pedig inkább ritka luxus maradt, mintsem a légiközlekedés jövője. Most azonban, új technológiák és kormányzati döntések nyomán, a szuperszonikus repülés talán valóban visszatérhet az amerikai légterekbe. Ebben a cikkben részletesen megvizsgáljuk a múltat, a jelenlegi fejlesztéseket és a jövő kilátásait.

A szuperszonikus repülés hajnala és a Concorde csodája

Az 1960-as években az Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Franciaország és a Szovjetunió egyaránt a hangsebesség feletti utasszállító gépek fejlesztésén dolgozott. Az ikonikus Concorde, amelyet brit-francia közös projektként fejlesztettek ki, az első és egyetlen szuperszonikus utasszállítóként 1976 és 2003 között közel 50 000 sikeres járatot teljesített. A gép 128 utast repített Párizs és New York között kevesebb mint három és fél óra alatt, utat törve a gyorsabb, hatékonyabb légi közlekedés előtt.

A Concorde egyik utolsó útján.

A Concorde sikere azonban más nagy légiközlekedési cégeknél, például a Boeing és a Lockheed részéről pánikot okozott. Aggódtak, hogy Európa átveszi a vezető szerepet a szuperszonikus utasszállításban. Ez a félelem ösztönözte az Egyesült Államokat arra, hogy saját szuperszonikus programját indítsa el, amelynek csúcspontja a Boeing 2707-es szuperszonikus repülőgép terve volt. Ez az ambiciózus projekt egyszerre akart gyorsabb és nagyobb kapacitású gépet készíteni, mint a Concorde.

A Boeing végső 2707-300 szuperszonikus repülőgép terve több olyan elemet is tartalmazott, amelyek hasonlítottak a Concorde kialakításához.

Miért állt le a szuperszonikus forradalom?

A 1970-es évekre a szuperszonikus repülés lendülete megtört. A Concorde rendeléseinek száma az előzetes várakozásokhoz képest drasztikusan csökkent. A projektek költségei jelentősen meghaladták az előrejelzéseket, így az üzemeltetés is rendkívül drága lett. Emellett a Boeing 747 és más új generációs repülőgépek nagyobb kapacitást kínáltak, miközben hatékonyabban használták az üzemanyagot.

Talán a legnagyobb akadályt azonban a szuperszonikus repüléssel járó zaj jelentette. Az állandó, hangrobbanásszerű dörgés miatt az emberek aggódtak a felettük rendszeresen átrepülő gépek miatt. A zajhatás és az ezzel járó környezeti problémák miatt az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 1973-ban megtiltotta a polgári szuperszonikus repülést az Egyesült Államok felett, ami gyakorlatilag lezárta ezt a repülési lehetőséget.

A szuperszonikus repülés újjáéledése: Technológiai fejlesztések és új remények

Az elmúlt években a technológia újra lehetővé teszi a szuperszonikus repülést, ezúttal a zaj és a környezeti hatások minimalizálására fókuszálva. Az úgynevezett „alacsony boom” technológia már nem egyetlen hangrobbanást, hanem tompább, kisebb hanghatású repülést tesz lehetővé. Ez a fejlesztés nyitotta meg az utat a jövő szuperszonikus utasszállítóinak, amelyek nem zavarnák a földi lakosságot.

A NASA és a Lockheed Martin együtt dolgoznak az X-59 nevű kísérleti repülőgépen, amelynek célja, hogy bemutassa az új, halkabb szuperszonikus repülési technológiát. Emellett magánvállalatok, például a Boom Supersonic, olyan szuperszonikus utasszállító repülőgépeket terveznek, amelyek hosszabb távolságokon is gyors és kényelmes utazást tesznek lehetővé.

A szabályozás változása: Új lehetőségek a szuperszonikus repülés számára

2020 júniusában az Egyesült Államok elnöke aláírt egy rendeletet, amely előírja az FAA számára, hogy 180 napon belül vizsgálja felül és törölje el azt a szabályt, amely eddig megtiltotta a polgári repülőgépek szuperszonikus repülését az USA légterében. E helyett egy új, a zajszint alapján működő szabályozás lép életbe, amely nem csak a sebességet, hanem a tényleges zajkibocsátást is figyelembe veszi.

Ez a változás nagyon fontos, mert figyel arra, hogy a repülőgépek kialakítása és a környezeti körülmények is befolyásolják a zajhatást. Így a fejlett, halkabb „alacsony boom” technológiával rendelkező gépek hamarosan engedélyt kaphatnak, hogy polgári járatokon is repülhessenek.

Milyen jövő várható a szuperszonikus repülés számára?

A technológiai fejlesztések, a környezetvédelmi aggályok kezelése és a szabályozás enyhülése együttesen azt ígéri, hogy a szuperszonikus repülés visszatérhet a kereskedelmi légi utakra. Az új generációs repülőgépek nemcsak gyorsabbak lesznek, hanem energiatakarékosabbak és csendesebbek is, így sokkal szélesebb körben lehet majd őket alkalmazni.

Ez a változás nagy hatással lehet az üzleti és turisztikai utazásokra, hiszen a transzatlanti vagy a Csendes-óceánt átszelő repülőutak akár a felére is lerövidülhetnek. Ezáltal a repülés élménye és a világ összeköttetése teljesen új szintre léphet, ami jelentősen befolyásolhatja a nemzetközi kereskedelmet és a kulturális kapcsolatokat.

balu

A Budapesti Pázmány Péter Katolikus Egyetemen jogi karán tanultam, majd egy fullstack szoftverfejlesztői kurzust is elvégeztem, amely megalapozta a technológiai tudásomat. 2022 óta foglalkozom részletesebben kriptovalutákkal és NFT-kkel. 2024 áprilisa óta a BitcoinBázis szerzőjeként kriptókról és a legújabb blockchain-megoldásokról írok, emellett az offtopik.hu-n általános technológiai, tudományos és gaming témákban publikálok, hogy olvasóim mindkét felületen naprakész, megbízható tartalmakhoz férjenek hozzá.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

Legfrissebb hírek

WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
vízumdíj

Meglepő változás: 250 dolláros vízumdíjat vezet be az USA

Szigorodnak a beutazási feltételek az Egyesült Államokba: 2025-től új, 250 dolláros díjat kell fizetniük azoknak a külföldieknek, akik nem-bevándorló vízummal szeretnének belépni az országba. Az úgynevezett Visa Integrity Fee célja, hogy növelje
Google Gemini

Így férhet hozzá a Google Gemini AI az appjaid adataihoz

A mesterséges intelligencia térnyerése egyre több adatvédelmi aggályt vet fel. Legújabban a Google saját AI-asszisztense, a Gemini került reflektorfénybe, miután kiderült, hogy hozzáférhet más alkalmazások tartalmához az Android-telefonokon, még akkor is, ha
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél