Project BROMO

Európa űrharca: a Project BROMO lehet az utolsó esély

Start

Európa űripara történelmi átalakulás előtt áll. Három nagyvállalat – az Airbus Defence and Space, a Thales Alenia Space és az olasz Leonardo – bejelentette, hogy egyesítik űrtevékenységeiket. Az ambiciózus terv, amelyet egyelőre Project BROMO kódnéven ismerünk, az Európai Bizottság jóváhagyására vár. Az időzítés nem véletlen: az európai űripar évek óta veszít versenyképességéből, miközben az Egyesült Államok és Kína óriási előnyre tett szert a kereskedelmi és védelmi űrversenyben.

Európa űrkrízise: versenyképesség és szuverenitás veszélyben

Az európai űrmodell, amely a hetvenes évektől kezdve világszintű vezető szerepet biztosított a kontinensnek, mára súlyos válságba került. Az európai gyártók globális piaci részesedése 2008-ban még 20% körül mozgott, 2023-ra viszont 6%-ra esett vissza. A veszteség döntően az amerikai „New Space” vállalatok, élükön a SpaceX előretörésének köszönhető, amelyek ma több műholdat építenek és indítanak, mint a világ összes többi szereplője együttvéve.

A hagyományos, geostacionárius műholdakra épülő üzleti modell is kifulladt. A műholdas televíziózás visszaesése, valamint az alacsony Föld körüli pályán (LEO) működő mega-konstellációk előretörése teljesen átrajzolta a piacot. 2023 őszére az aktív műholdak 90%-a már LEO-pályán működött – döntő többségük az amerikai Starlink rendszer részeként.

A problémát tovább mélyíti az úgynevezett „hordozórakéta-válság”: az Ariane 5 nyugdíjazása, a Vega és Vega C kudarcai, valamint az orosz együttműködés megszakadása miatt Európa 2023-ban mindössze három űrindítást hajtott végre, míg az Egyesült Államok 107-et. Ez a helyzet világossá tette, hogy Európa űrfüggetlensége csupán látszat volt – és az Egyesült Államok exportkorlátozásai, technológiai monopóliumai tovább növelik ezt a függőséget.

Kapcsolódó tartalom: Mitől olyan fontos a világűr, hogy egyre inkább a fegyverkezés célpontjává válik?

A Project BROMO: új szövetség az európai űrszuverenitásért

Ebben a feszült helyzetben született meg a Project BROMO, amelynek célja, hogy az Airbus, a Thales és a Leonardo összeolvadásával egy pán-európai űripari óriást hozzon létre. A terv gazdasági logikája világos: az egyesített vállalat képes lenne csökkenteni az iparág széttagoltságát, megosztani a kutatási és fejlesztési költségeket, valamint sorozatgyártásra alkalmas infrastruktúrát kialakítani – ami kulcsfontosságú a modern műholdhálózatok építéséhez.

A közös erőfeszítés révén Európa végre versenyképes alternatívát kínálhatna az amerikai és kínai szereplők mellett. A BROMO emellett erősebb alkupozíciót biztosítana az európai kormányokkal és intézményekkel szemben, és hatékonyabban képviselhetné az európai érdekeket a globális piacon.

Az idő szorításában: Európa késlekedése veszélyes lehet

Bár a projektet sokan üdvözlik, a legnagyobb kérdés az idő. A BROMO egyesülés legkorábban 2027-re valósulhat meg, miközben az EU zászlóshajó-programja, az IRIS műholdas kommunikációs rendszer, várhatóan csak 2030-ban indul. Ez a késlekedés súlyos következményekkel járhat: a világ többi része nem vár.

Az amerikai Amazon Kuiper-konstelláció már 2025 végén megkezdi 3200 műholdjának telepítését, a kínai Guowang-rendszer pedig 2029-ig 13 000 műholdat tervez pályára állítani. Ha az európai űripar tovább veszít piaci jelenlétéből, 2030-ra alig 3%-os részesedéssel számolhat.

A helyzetet súlyosbítja, hogy az ukrajnai háború megmutatta: Európa űrinfrastruktúrája katonai és kommunikációs téren is sebezhető. A kontinens jelenleg amerikai rendszerekre – többek között a Starlinkre – támaszkodik, ami stratégiai kockázatot jelent. Az olasz kormány például már tárgyalásokat kezdett Elon Musk vállalatával a biztonságos kommunikációról, mivel az IRIS késése miatt nem maradt más alternatíva.

Európa előtt a döntés: most vagy soha

A Project BROMO kétségkívül elengedhetetlen lépés az európai űrfüggetlenség felé, de a sikerhez gyorsabb, bátrabb döntésekre lesz szükség. Az iparág szereplői és a politikai döntéshozók most egyértelmű választás előtt állnak: összehangolják erőiket, vagy végleg lemaradnak a globális űrversenyben.

balu

A Budapesti Pázmány Péter Katolikus Egyetemen jogi karán tanultam, majd egy fullstack szoftverfejlesztői kurzust is elvégeztem, amely megalapozta a technológiai tudásomat. 2022 óta foglalkozom részletesebben kriptovalutákkal és NFT-kkel. 2024 áprilisa óta a BitcoinBázis szerzőjeként kriptókról és a legújabb blockchain-megoldásokról írok, emellett az offtopik.hu-n általános technológiai, tudományos és gaming témákban publikálok, hogy olvasóim mindkét felületen naprakész, megbízható tartalmakhoz férjenek hozzá.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

Legfrissebb hírek

Mielőtt továbblépnél