Miért buknak meg a vezérigazgatók – és miért imádjuk nézni?

2025.07.19.
Olvasási idő: 6 perc
Byron - botrány

Talán nincs is olyan, aki az elmúlt napokban ne találkozott volna az internet új kedvenc párjával: egy Coldplay-koncerten boldogan ölelkező férfi és nő, akik egy kameramozgás következtében egy pillanat alatt váltak világszerte ismertté – és nevetségessé. A jelenet, amelyben a boldog mosolyt hirtelen döbbenet és rémület váltja fel, bejárta az egész világot. A férfiról ugyanis kiderült: nem a felesége volt vele.

A közösségi média könyörtelenül ráharapott a sztorira, szinte perceken belül megszülettek a róluk szóló mémek. Nők tömegei kárörvendtek, férfiak vitatták a nő szépségét, a humor- és véleménygyártás beindult – és nem csitul.

De miért érintett meg ez a történet ennyi embert? Miért vált egy egyszerű lebukás ekkora közösségi attrakcióvá? Talán azért, mert Andy Byron – az érintett férfi – nem akárki. Egy vezérigazgató, akinek bukása túlmutat egy egyszerű félrelépésen.

A vezérigazgatók lebukásai mindig többről szólnak: hatalomról, arroganciáról, és egyre gyakrabban a nyilvánosság mindent elsöprő ítéletéről.

Hogyan lesz a sikeres vezetőből bukott ember?

A hatalom nemcsak lehetőség, hanem kockázat. A sikeres vezetők – főleg, ha hirtelen vagy látványosan kapaszkodnak fel – könnyen elkezdenek hinni saját sérthetetlenségükben. Nincs, aki visszafogja őket. A döntéseiket senki nem kérdőjelezi meg. Egy idő után nemcsak a cégben, de a magánéletükben is úgy érzik: mindent lehet.

Ez az arrogancia nem mindig tudatos. Inkább egyfajta fokozatos érzéketlenség a valóság iránt. A vezérigazgató már nem veszi észre, mikor lép át egy határt. Nem számol a nyilvánosság erejével, nem gondolja, hogy lebukhat. Aztán elég egy kamera – és vége.

A Coldplay-kamera csak egy a sok eset közül

Andy Byron nem az első, aki csúnyán pórul járt. A vállalatok világában számos példát látunk arra, hogyan vezet a túlzott önbizalom és a kontrollvesztés teljes morális összeomláshoz.

  • John Mackey, a Whole Foods vezérigazgatója álnevet használt, és fórumokon dicsérte saját magát, miközben a konkurenciát szidta. A Yahoo fórumain például azt írta: „John Mackey kiváló üzletember és karizmatikus vezető” – saját magáról. Végül a hatóságok az IP-cím alapján beazonosították, és a cég komoly imázsveszteséget szenvedett el.
  • Michael Jeffries, az Abercrombie & Fitch egykori vezetője nyíltan hirdette, hogy márkája csak „vonzó, népszerű embereknek” szól. Később kiderült, hogy vállalaton belül is toxikus légkört teremtett. A PR-katasztrófa után a cég bevételei zuhanni kezdtek, Jeffries pedig távozni kényszerült.
  • Marcus Schrenker, neves pénzügyi tanácsadó az amerikai médiában vált hírhedtté, amikor 2009-ben szándékosan lezuhantotta saját repülőjét, hogy így színlelje saját halálát – elmenekülve a pénzügyi csalások következményei elől. A trükk lelepleződött, és Schrenkert letartóztatták. 10 év börtönt kapott.
  • Salt Bae, vagyis Nusret Gökçe, a török étteremtulajdonos és „sózómágus” óriási népszerűséget szerzett stílusos húsfelszolgálásaival. A siker azonban a fejébe szállt: a 2022-es vb-döntő után jogosulatlanul besétált a pályára, Messivel próbált közös fotót készíteni, aki látványosan kényelmetlenül érezte magát. A FIFA elítélte az incidenst, a közvélemény pedig elfordult tőle – a lánc bevételei visszaestek, több nemzetközi egységét bezárták.

Mindegyik eset mögött ugyanaz a mechanizmus: az illúzió, hogy nincs következmény. Hogy a siker maga felmentést ad minden alól.

A lebukás pszichológiája

Andy Byron a data startup Astronomer vezérigazgatója volt, miután több mint két évtizedes tapasztalatot szerzett technológiai és értékesítési vezetőként – dolgozott a Citrixnél, a Junipernél, az Opswánál is. Az Astronomer élén úgy tűnt, végre a saját keze nyomát hagyhatja a piacon.

Aztán jött az ominózus Coldplay-koncert. A nyilvános lebukás után a cég vizsgálatot indított, Byron ideiglenesen visszavonult, LinkedIn-profilját törölte, felesége pedig eltávolította a férfi nevét a közösségi oldaláról. A cég alapítója vette át átmenetileg a vezérigazgatói feladatokat. Bár hivatalos lemondás nem történt, szinte biztos: a karrierje ezen a ponton derékba tört.

A Newsweek információi szerint a cég nemcsak a nyilvánosság nyomása miatt indított vizsgálatot, hanem azért is, mert a dolgozók körében is megrendült a bizalom Byron vezetői alkalmassága iránt. Bár a magánélet elvileg nem tartozna a munkahelyre, egyes alkalmazottak úgy érezték: ha valaki a családjával így bánik, vajon mire számíthatnak tőle a beosztottak? Ez a fajta erkölcsi megítélés különösen fontos olyan startup-kultúrában, ahol a csapatszellem és a lojalitás kulcsfontosságú értékek. A bizalomvesztés így nemcsak egy PR-krízis lett, hanem mélyen megingatta a szervezeti kultúrát is.

De Byron nemcsak a munkáját veszítheti el. A házassága is meginogni látszik, felesége nyilatkozott is a sajtónak, bár egyelőre nem egyértelmű, hogy elválik-e. Az viszont biztos: az otthoni viszonyok sem maradnak érintetlenek. Egy ilyen világraszóló lebukás után nehéz elképzelni, hogy bármi maradhat a régiben.

A vezérigazgatói brand is örökre sérült. Még ha szeretne is újra pozícióba kerülni, a Google nem felejt: az első találatok között mindig ott lesz a Coldplay-koncert és a mémesített lebukás. A befektetők és cégtársak nemcsak az üzleti tapasztalatot nézik – hanem a hitelességet is. És abból most nem sok maradt.

Miért rajongunk ezekért a sztorikért?

A válasz egyszerre szomorú és mulatságos: mert kicsit megnyugtató. Jó látni, hogy a hatalmasok is hibáznak. Hogy a rendszer (vagy egyesek szerint a karma), még ha lassan is, de visszavág. A lebukás egyfajta egyenlősítő élmény. Az emberek örülnek, amikor valaki, aki addig sérthetetlennek tűnt, emberinek – gyarlónak, nevetségesnek vagy csak egyszerűen ostobának – bizonyul.

És ott vannak a minden elborító, egyre szaporodó mémek. A mémgyár persze nem állt meg a Coldplay-kamera képkockáinál: még a Simpson család is „megjósolta” a jelenetet – legalábbis a netes kreatívok szerint, akik rekordsebességgel gyártottak egy hamis jelenetet a legendás sorozat stílusában.

E cikk írója is hosszan megmosolyogta annak a magyar hotelnek a reklámját, amely a párocska képét használta a propagációjához. A hotel épülete elé, egy medencébe varázsolta őket, és a következő felirattal tette ellenállhatatlanná a kínálatát: „Hozd el a feleséged hozzánk, mielőtt a főnököd tenné meg!” – a popkultúra tehát azonnal ráharapott a témára, és ez még csak a kezdet.

Lehet ebből tanulni?

Igen, hogyne, több mindent. Például azt, hogy „nagy emberként” is kifizetődő becsületesnek maradni. Vagy azt, hogy az átlagember számára még mindig jóleső érzés látni, hogy a magasan ülők sem istenek, és valahol megnyugtató is – elszomorító ugyan, hogy nem jutottam feljebb, de minél lejjebb vagyok, annál kevésbé fáj, ha esnem kell.

A legfontosabb tanulság viszont az, hogy a vezérigazgató nem magánember. Vagy legalábbis nem akkor, amikor nyilvános helyen, nyilvános eseményen jelenik meg. Aki vezetői pozícióban van, annak viselnie kell a pozícióval járó következményeket is – erkölcsieket, jogiakat, emberieket.

És ha mégis megbotlik? Akkor talán jobb, ha nem egy stadionnyi ember előtt teszi.

Ez a cikk nem az elítélésről szól. Sokkal inkább egy emberi oldalát szeretné megmutatni a hatalom és a felelősség viszonyának – abban a reményben, hogy a következő Byron, Jeffries vagy Schrenker talán elgondolkodik, mielőtt újabb mémet szolgáltat a világnak.

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published.

Legfrissebb hírek

Kina, hadsereg, robotfarkas

Fegyveres robotfarkasokat tesztel a kínai hadsereg

Míg nemrég még a Kawasaki fejlesztésén ámuldozott a világ – egy olyan robotlovon, amely hegyoldalakon és patakokon is képes átvágni –, most a kínai hadsereg mutatott valami egészen mást: robotfarkasokat. A fegyverrel
Simpson poén

Elképesztő kutatómunka állt egyetlen poén mögött

Meglepő módon egyetlen poén is több hétnyi kutatómunkát jelentett a The Simpsons legendás forgatókönyvírója számára. Josh Weinstein elárulta: egy 28 éves vicchez olyan aprólékos kutatásra volt szükség, ami szinte filmbe illő. Amikor
nukleáris háború

Mennyi ideig tartana egy nukleáris háború?

Az Egyesült Államok reakciója egy nukleáris támadásra szigorúan titkos, de a Washington Post lépésről lépésre rekonstruálta, mi történne, ha egy ellenséges ország nukleáris rakétát lőne Amerika felé. És eljő az apokalipszis! Mi
lengyel piramisok

Ősi „lengyel piramisokat” tártak fel

Lengyelország középső részén, egy természetvédelmi területen újabb ősi megalitikus síremlékeket tártak fel – ezek az impozáns, több mint 5500 éves építmények méretük miatt a „lengyel piramisok” nevet kapták. Titokzatos sírhalmok Poznańi régészek
ősi technológia

10 ősi technológia, ami megkérdőjelezi történelmünket

Sokan úgy gondolják, hogy a technológiai fejlődés csak az ipari forradalommal kezdődött. Mégis akadnak olyan régészeti leletek, amelyek arra utalnak: ősi civilizációk már több ezer évvel ezelőtt is meglepően fejlett eszközöket használtak
hu_HUHungarian