Klímaváltozás: a Mississippi áradásai egyre súlyosabbak – meddig bírják a gátak?

2020.05.12.
Olvasási idő: 3 perc

A Mississippi gát 57 éve védelmezi a folyó mentén elterülő nagyvárosokat. A klímaváltozás azonban most ennek a gátnak is feladja a leckét – még akkor is, ha Einstein fia tervezte az építményt. De miért is olyan fontos ez Amerikának?

Ki az erősebb: a Mississippi vagy az ember?

Az ember szereti kordában tartani a természetet. Nem csak hatalommániából (bár valljuk be, ez is garantáltan közrejátszik), de azért is, hogy a gazdaság felgyorsulásával egyre effektívebben tudja kihasználni azt. A folyószabályozás nem hiába tekint vissza óriási történelemre: a gátak építése, a folyók szintjének szabályozása alapvető fontosságúak a mai gazdasági életünk kialakításában.

Tökéletes példa erre a Mississippi folyó esete: Amerika legnagyobb folyója is természetesen folyamatos kontroll alatt áll. Ha ez a kontroll, amelyet a gát és a zsilipek komplex rendszere tart fenn, megszűnne, annak súlyos következményei lennének az amerikai gazdaságra tekintve. A Mississippi folyó ugyanis rendületlenül tart egy másik, kisebb folyó, az Atchafalaya víztömege irányába. A mederváltás azonban halálos ítélet lenne az folyó völgyében elhelyezkedő városok, például New Orleans számára. De nem csak helyi szinten, regionálisan és országosan problémákat okozna: az áram- és ivóvízellátásra katasztrofális csapásokat sújthatnának az erősödő áradások.

Nem is csoda, hogy hamar rájöttek az amerikaiak, ezt nem engedhetik meg a folyónak. A Mississippin felépítendő gát (az Old River Control Structure) megtervezéséért felelős csoport élére pedig nem mást neveztek ki az 50-es években, mint Albert Einstein fiát, Hans Albert Einsteint. A fiatalabbik Einstein nem csak apjától örökölt esze miatt volt tökéletes választás – egész élete, svájci oktatásától amerikai munkáin keresztül, pontosan erre a hidrológiai problémára készítették fel. Az ő és a gát történetéről a Wired cikkében egyébként sok érdekes részletet olvashatunk még.

Klímaváltozás: a Mississippi áradásai egyre súlyosabbak

Einstein Junior gátja

A hidrológusok számításai alapján a gát célja az lett, hogy a Mississippi medrében ömlő víz 70%-át továbbra is itt tartsák, míg a maradék 30%-ot, de ennél semmiképpen sem többet, az Atchafalaya felé irányítsák. Ezek a számok olyan jelentősekké váltak, hogy maga az amerikai Kongresszus írta őket elő az építkezéssel kapcsolatban. Einstein és csoportja végül a cél elérésének érdekében 3 óriási építményt hozott létre a folyónál. A legdélebbi részen egy zsilipet építettek fel, amellyel a hajóforgalmat tudták biztosítani; északabbra egy Overbank Structure nevezetű 70 öböllel rendelkező monstrumot; és a legfontosabbat, az ún. Low Sillt („alacsony párkány”), melyet a lehető legerősebb anyagokból húztak fel, és nem kisebb feladattal láttak el, minthogy akár 11 méter (37 láb) magasságú felvíz megtartását legyen képes megvalósítani.

A gát fel is épült – és bár később a legesősebb időszakokat követően került még hozzá kiegészítő építmény – azóta is áll és védelmezi az öböl lakosait és gazdaságát. A folyó azonban továbbra is folyamatosan változik, a környezet egésze pedig még gyorsabb átalakuláson megy keresztül. A klímaváltozás olyan változásokkal fenyeget, amit eddig még nem látott se a folyó, se az emberiség. A Mississippi áradásai egyre súlyosabbak és egyre gyakoribbak, a helyzet pedig ahelyett, hogy javulna, csak rosszabbodik minden egyes évvel.

A gát ma 11 méter magas víztömeget tud visszatartani. Ennél nagyobbat Einsteinék valószínűleg el sem tudtak képzelni, mikor a gát építésébe fogtak. A 21. század azonban úgy tűnik, minden korábbi rekordot meg akar dönteni – a kérdés csak az, meddig bírja a gát a tempót.

Ez a cikk is érdekelhet: Az afrikai sáskajárás második hulláma 20-szor akkora pusztítást okoz, mint az első

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian