A Google új Privacy Sandbox sütije nagyon nem tetszik a versenyhivataloknak

2021.02.04.
Olvasási idő: 2 perc

Már a Google harmadik fél sütik ellen indított akciója is aggasztó volt, de a Privacy Sandbox javaslatok keretében bevezetni kívánt új sütijeik most Angliában versenyhivatali vizsgálódást is eredményeztek.

A Privacy Sandbox keretében megszabadulnak a harmadik fél sütiktől – és közben a többi hirdetőtől is

Január 8-án az angol versenyhivatal vizsgálatot indított az új kezdeményezés ellen, miszerint a harmadik fél sütiket a Privacy Sandbox fejlesztéscsomag segítségével a Google saját sütijeire szeretné lecserélni. A hivatal szerint ez azt eredményezheti, hogy „a reklámokra költött pénzek még inkább a Google ökoszisztémájában koncentrálódnának, amellyel károsíthatják versenytársaikat”.

A Google nagyjából egy éve jelentette be, hogy 2022-re megszabadul a harmadik fél sütiktől, miután több ország kormányának nyomására cselekedni kényszerült az adatbiztonsági szabályok megsértése miatt. Ez azonban alapjaiban változtatná meg a személyre szabott hirdetések megjelenítését. És mivel a világ internethasználóinak csaknem 60%-a használja a Chrome-ot böngészőként, rengeteg hirdető fennmaradását lehetetlenítené el a Google böngészőjében. A reklámokra költött pénzek így még inkább a Google kezében összpontosulnának.

Elméleti síkon a Google Privacy Sandbox projektje egy nyitott, kollaborációra alapuló kezdeményezés. Ehhez minden hirdető csatlakozhat egy online fórum, a Worldwide Web Consortium segítségével. Ez azonban egy tényen nem változtat: az irányítás így is a Google kezében marad.

A Digiday híroldal megkérdezésére James Rosewell, a Marketers for an Open Web (Hirdetők egy nyitott webért) csoport igazgatója, így foglalta össze aggodalmait:

„A Privacy Sandbox egy nyitott és interoperábilis technológiát akar lecserélni egy olyanra, amit teljes mértékben a Google irányít. Ez a hirdetőket a Google falakkal körbevett kertjébe kényszeríti, és a független és nyitott web végét jelentheti.”

A Google természetesen továbbra is kiáll a koncepció mellett. Chetna Bindra a Google biztonsággal foglaló részlegének egyik menedzsere szerint a „Sandbox kezdeményezés az elejétől kezdve nyitott volt. A CMA [az angol versenyhivatal] részvételét örömmel fogadjuk, ahogy közösen egy egészséges, reklámok által támogatott webet hozunk létre harmadik fél sütik nélkül”.

A versenyhivatal vizsgálata jelenleg is zajlik. Közleményük szerint „nyitottak a vizsgálatra, és még nem jutottak konklúzióra azzal kapcsolatban, hogy sérültek-e a versenyszabályok”.

Ez a cikk is érdekelhet: Minden, amit tudni érdemes a Google DeepMind csapatáról

Legfrissebb hírek

spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban