Hidrogén meghajtású jövő: nem biztos, hogy úgy fog kinézni, ahogy elképzelted

2021.02.08.
Olvasási idő: 1 perc

A hidrogén meghajtású motorok és H2 üzemanyagcellák nem mai ötlet, ám egyelőre a tömeges kereskedelmi hasznosítása még jócskán várat magára. Az egyik hátránya a hidrogén járműveknek, hogy magasnyomású tartályokban 700 bar nyomáson kell tárolni a hidrogént és ehhez jön még pluszban az üzemanyagcella. Buszokban és kamionok esetében még úgy ahogy kivitelezhető, de nem úgy a kisebb személygépjárműveknél, motoroknál, drónoknál és rollereknél. A német Fraunhofer Intézet azonban most egy új megoldással állt elő a kisebb járművek ‘hidrogénesítésére’, amihez paszta állapotú magnézium-hidrided alkalmaznának.

Az intézet kutatóinak elképzelése, hogy a szobahőmérsékleten és normál légnyomáson tárolt magnézium-hidrid pasztából vonják ki a meghajtáshoz szükséges hidrogént. A paszta 250 Celsius fokon felbomlik aminek következtében hidrogén szabadul fel.

Érdekesen a paszta csupán a szükséges hidrogén felét adná, a másik felét a hozzáadott vízből felszabaduló H2 tenné ki. Közleményében a Fraunhofer állítja, hogy az energiasűrűsége a pasztából kinyert hidrogénnek nagyobb, mint a 700 bar nyomáson tárolté egy hagyományos hidrogén meghajtású rendszerben és akár 10x energia hatékonyabb, mint a jelenleg rendelkezésre álló legjobb akkumulátor technológiák.

Előnye a pasztának ránézésre a könnyű tárolás és relatíve olcsó mivolta. A vegyületet adó magnézium egy gyakori elemként kategorizált elem a bolygónkon. Másrészt egy hidrogén töltőállomás kialakítása százmilliós tétel alsó hangon, ám egy ilyen fémdobozos paszta töltő integrálása meglévő benzinkút infrastruktúrákba alig néhány millió forintba kerülne, állítja a Frauenhofer. A kereskedelmi forgalomba hozatal tesztelése érdekében egy négy tonna éves volumenű gyárat is épít az intézet.

Az ötlet egyébként nem új. Fémhidridek hidrogéngazdaságban való felhasználására szakosodott a francia McPhy vállalat, és tervei között szerepel például, hogy por állapotú hidridekből nyerjék ki a meghajtáshoz szükséges hidrogént.

Kapcsolódó:

Legfrissebb hírek

Ismeretlen anyagra bukkantak a Marson

A Mars évtizedek óta izgatja a kutatók és az álmodozók képzeletét – minden új adat, amit a szondák hazaküldenek, egy kicsit közelebb visz ahhoz, hogy megértsük ezt a távoli, vörös világot. A
Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
hu_HUHungarian