Hidrogén meghajtású jövő: nem biztos, hogy úgy fog kinézni, ahogy elképzelted

2021.02.08.
Olvasási idő: 1 perc

A hidrogén meghajtású motorok és H2 üzemanyagcellák nem mai ötlet, ám egyelőre a tömeges kereskedelmi hasznosítása még jócskán várat magára. Az egyik hátránya a hidrogén járműveknek, hogy magasnyomású tartályokban 700 bar nyomáson kell tárolni a hidrogént és ehhez jön még pluszban az üzemanyagcella. Buszokban és kamionok esetében még úgy ahogy kivitelezhető, de nem úgy a kisebb személygépjárműveknél, motoroknál, drónoknál és rollereknél. A német Fraunhofer Intézet azonban most egy új megoldással állt elő a kisebb járművek ‘hidrogénesítésére’, amihez paszta állapotú magnézium-hidrided alkalmaznának.

Az intézet kutatóinak elképzelése, hogy a szobahőmérsékleten és normál légnyomáson tárolt magnézium-hidrid pasztából vonják ki a meghajtáshoz szükséges hidrogént. A paszta 250 Celsius fokon felbomlik aminek következtében hidrogén szabadul fel.

Érdekesen a paszta csupán a szükséges hidrogén felét adná, a másik felét a hozzáadott vízből felszabaduló H2 tenné ki. Közleményében a Fraunhofer állítja, hogy az energiasűrűsége a pasztából kinyert hidrogénnek nagyobb, mint a 700 bar nyomáson tárolté egy hagyományos hidrogén meghajtású rendszerben és akár 10x energia hatékonyabb, mint a jelenleg rendelkezésre álló legjobb akkumulátor technológiák.

Előnye a pasztának ránézésre a könnyű tárolás és relatíve olcsó mivolta. A vegyületet adó magnézium egy gyakori elemként kategorizált elem a bolygónkon. Másrészt egy hidrogén töltőállomás kialakítása százmilliós tétel alsó hangon, ám egy ilyen fémdobozos paszta töltő integrálása meglévő benzinkút infrastruktúrákba alig néhány millió forintba kerülne, állítja a Frauenhofer. A kereskedelmi forgalomba hozatal tesztelése érdekében egy négy tonna éves volumenű gyárat is épít az intézet.

Az ötlet egyébként nem új. Fémhidridek hidrogéngazdaságban való felhasználására szakosodott a francia McPhy vállalat, és tervei között szerepel például, hogy por állapotú hidridekből nyerjék ki a meghajtáshoz szükséges hidrogént.

Kapcsolódó:

Legfrissebb hírek

spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban
spagetti

Mi tartja egyben a spagettit? A glutén láthatatlan munkája

A svédeknek köszönhetően közelebb kerültünk a tökéletes tészta titkához. A Lund Egyetem kutatói szerint nem csak az olasz nagymamák fortélyai számítanak: a glutén valóságos „biztonsági hálóként” működik főzés közben, miközben a só