Hidrogén meghajtású jövő: nem biztos, hogy úgy fog kinézni, ahogy elképzelted

2021.02.08.
Olvasási idő: 1 perc

A hidrogén meghajtású motorok és H2 üzemanyagcellák nem mai ötlet, ám egyelőre a tömeges kereskedelmi hasznosítása még jócskán várat magára. Az egyik hátránya a hidrogén járműveknek, hogy magasnyomású tartályokban 700 bar nyomáson kell tárolni a hidrogént és ehhez jön még pluszban az üzemanyagcella. Buszokban és kamionok esetében még úgy ahogy kivitelezhető, de nem úgy a kisebb személygépjárműveknél, motoroknál, drónoknál és rollereknél. A német Fraunhofer Intézet azonban most egy új megoldással állt elő a kisebb járművek ‘hidrogénesítésére’, amihez paszta állapotú magnézium-hidrided alkalmaznának.

Az intézet kutatóinak elképzelése, hogy a szobahőmérsékleten és normál légnyomáson tárolt magnézium-hidrid pasztából vonják ki a meghajtáshoz szükséges hidrogént. A paszta 250 Celsius fokon felbomlik aminek következtében hidrogén szabadul fel.

Érdekesen a paszta csupán a szükséges hidrogén felét adná, a másik felét a hozzáadott vízből felszabaduló H2 tenné ki. Közleményében a Fraunhofer állítja, hogy az energiasűrűsége a pasztából kinyert hidrogénnek nagyobb, mint a 700 bar nyomáson tárolté egy hagyományos hidrogén meghajtású rendszerben és akár 10x energia hatékonyabb, mint a jelenleg rendelkezésre álló legjobb akkumulátor technológiák.

Előnye a pasztának ránézésre a könnyű tárolás és relatíve olcsó mivolta. A vegyületet adó magnézium egy gyakori elemként kategorizált elem a bolygónkon. Másrészt egy hidrogén töltőállomás kialakítása százmilliós tétel alsó hangon, ám egy ilyen fémdobozos paszta töltő integrálása meglévő benzinkút infrastruktúrákba alig néhány millió forintba kerülne, állítja a Frauenhofer. A kereskedelmi forgalomba hozatal tesztelése érdekében egy négy tonna éves volumenű gyárat is épít az intézet.

Az ötlet egyébként nem új. Fémhidridek hidrogéngazdaságban való felhasználására szakosodott a francia McPhy vállalat, és tervei között szerepel például, hogy por állapotú hidridekből nyerjék ki a meghajtáshoz szükséges hidrogént.

Kapcsolódó:

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian