A nem sikerült enyhe kifejezés Kína bikesharing projektjére

2021.04.25.
Olvasási idő: 2 perc

Brutális fotók láttak napvilágot a napokban, melyek minden kérdés nélkül egyértelműsítik Kína a hazai MOL-Bubihoz, és a számos európai városban népszerű közös használatú bicikli rendszerekhez hasonlatos, saját „bikesharing” projektjének csúfos kudarcát. Ami kellő magasságból fotózva valamilyen absztrakt festménynek, esetleg szőnyegnek tűnhet, az valójában több százezer szeméttelepre kihajított bicikli, amelyek többsége egyébként még használható állapotban is van.

Az alacsony költségű, egyszerű városi közlekedést elhozni hivatott közös használatú biciklik az előző évtized közepén kezdtek megjelenni az ázsiai országban, majd a piacot rövid időn belül három cég kezdte el uralni: a Hellobike, a Didi és Meituan. Most ugyanezen vállalatok logóit viselik azok a sárga és kék, enyészetre kárhoztatott biciklik amiket egy sengjangi szeméttelepen fotóztak le, valami eszméletlen pazarlásra hívva fel a figyelmet.

A biciklikkel hasonló probléma adódott mint a budapesti elektromos rollerekkel; A felhasználók gyakran a biciklisávról letérve, olyan helyen is az úton kerékpároztak, ahol azzal balesetveszélyes helyzeteteket okoztak és durván akadályozták a forgalmat, vagy éppenséggel a járdán az emberek között szlalomozva, vagy akár egy gondosan ápolt park kellős közepén keresztül  közlekedtek.

Ugyanúgy probléma volt abból is, hogy a felhasználók sok esetben nem a megfelelő helyen hagyták hátra a bicikliket használat után, hanem példának okért ledobták azt a járda közepén, közvetlenül a gyorsétterem bejárata előtt, ahova érkeztek.

kupacban álló biciklik Kínában
Forrás: Twitter

Nem az enyém = nem kell vigyázni rá

Bár itthon is van még hova fejlődni, Kínában, Indiában és a Távol-Keleten úgy általában köztudottan nincs igazán kialakulva a megosztáson alapuló közös használatú javak kultúrája. Ahogy erről az ingatlanpiacon például a csillogó toronyházak senki által nem gondozott, rohadó közös belső kertjei és lépcsőházai, úgy jelen esetben ez a probléma sérült és lopott bicikliken keresztül jelent meg. Bizonyos bicikliknek csak egyes alkatrészeit lopták el, feltehetően az illetőnek pont az romlott el a saját kétkerekűjén.

A „kit érdekel” kultúra jellemző példája, hogy bizonyos biciklik úgy sérültek meg, hogy a COVID kijárási tilalom indulásakor a helyi hatóságok, egyszerűen összeszedték és az út közepére dobálták őket, hogy így zárjanak le bizonyos útszakaszokat a forgalom elől.

A probléma valós megoldását feltehetően, az hozhatja el, ha az emberek hozzáállása hosszú távon megváltozik, ahogy egyre mindennaposabbá válnak a hasonló, megosztás alapú szolgáltatások. Mindenesetre addig is Peking 800,000-re (Debrecen, Szeged, Miskolc és Pécs teljes lakossága, plusz még néhány tízezer fő) maximalizálta a városban forgalomban lévő közös használatú kerékpárok számát.

Összehasonlításképpen Budapesten jelenleg 1846 darab MOL bubi közös használatú bicikli van forgalomban.

Kapcsolódó:

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél