Brutális mennyiségű adatot gyűjt rólunk a Facebook, senki sincs biztonságban

2021.05.11.
Olvasási idő: 3 perc

A Facebook már több mint 2,5 milliárd felhasználóval rendelkezik, sokan azonban még mindig igyekeznek figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy lényegében sokszor csak a tech óriás jóakaratán múlik személyes belépési adataink biztonsága. Emlékezzünk csak vissza a nemrégiben történt elég komoly adatszivárgásra, mely több mint félmilliárd felhasználót érintett. Ha pedig mindez nem lett volna elég, az elmúlt héten ismét történt egy s más, melyek mögött sokkal komolyabb figyelmeztetés áll.

Egy ördögien okos támadásban a Signal a Facebookot saját csapdájába ejtette, és adatgyűjtési szokásaira világított volna rá egy fizetett hirdetéssel. A történet lényege annyi, hogy az üzenetküldő alkalmazás készítői egy érdekes módot találtak arra, hogyan népszerűsítsék appjukat, és fényt deríthetsenek arra, milyen brutális mennyiségű információkkal rendelkezik a Facebook a felhasználóiról. A Signal úgy döntött, reklámjaikkal nem csak megcéloznák a kívánt közösséget, de egyenest azt is megmutatnák, pontosan miért az adott felhasználó olvashatja hirdetésüket.

Azért láthatod ezt a hirdetést, mert egy friss házas pilates oktató és a mesefigurák rajongója vagy. A hirdetés tudja, hogy éppen La Jolla városában tartózkodsz. Szereted a szülőknek szóló blogokat, és gondolkozol az LGBTQ örökbefogadáson” – ilyesfajta hirdetéseket jelenített volna meg a Signal a profilján, a Facebook azonban elvileg tiltotta a fiókját.

A Facebook természetesen tagadja a vádakat, és elmondása szerint a Signal soha nem adott fel ilyen hirdetést. De vajon ki mond igazat? A Facebook ugyanis nyíltan kimondta, hogy „ha a Signal megpróbálta volna megjeleníteni hirdetéseit, néhány azon nyomban el lett volna utasítva, mivel a hirdetési irányelvek tiltják azon tartalmakat, melyek konkrétan rámutatnak például a szexuális beállítottságra.

A Facebook-ra marad a piszkos munka

Így vagy úgy, a Signal lényegében egyetlen problémát akart a nyilvánosság elé tárni, mégpedig azt, hogy a hírhedt közösségi weboldal minden adatot összegyűjt. A cél pedig nem más, mint minél jobban betolakodni a felhasználók életébe. Itt pedig nem csak a nyilvános profiljainkban feltüntetett adatokról van szó, hanem az érzékenyebb, személyes információkról. A Facebook ugyanis képes mindenféle apró kis részletet megragadni… És a hirdetők valóban nem tudják megmondani, milyen alapon célozták meg a közönséget, mindez azzal magyarázható, hogy a „piszkos munkát” maga a Facebook végzi el.

A legtöbben azt feltételezik, hogy a Facebook és a többi óriás által összegyűjtött adatok általában ártalmatlanok, de a valóságban ez nem így van. Már többször írtunk adatszivárgásokról, a Gmail titkos adatgyűjtéséről és arról is, hogy válogassuk meg, milyen appokat használunk – nem hiába. Az adatgyűjtés ugyanis rendkívül veszélyes, különösen akkor, ha mindez a kulisszák mögött történik. A Facebook is lényegében a saját politikája rabja és lényegében pontosan ezen a gondolatmeneten alapszik: titokban befolyásolni felhasználóit.

Vajon van remény?

A Signal a kampányában konkrétan a reklámokra összpontosított, de ne feledjük, hogy ugyanezen személyes adataink, melyet egy személyre szabott algoritmus megtervezésére használnak, egy-kettőre rossz kezekbe kerülhetnek. Tehát nem konkrétan csak a reklámokról van szó, hanem maga az adatgyűjtésről, mely sokkal veszélyesebb és súlyosabb problémákhoz vezethet. A mai világban pedig nem csak a Facebook vagy a Google, de a teljes digitális marketing ipar ily módon működik.

Az Apple néhány hónapja kötelezővé tette a fejlesztők számára, hogy tüntessék fel alkalmazásaik mellett, pontosan milyen típusú adatokat gyűjtenek a felhasználókról. Akkor kaptunk is egy összehasonlítást arról, hogy a többi népszerű csevegőappal (köztük a Signal is) szemben mennyi adatot gyűjt a Facebook Messenger. Később kiderült, hogy az Apple azt is bevezetné, hogy a felhasználóknak beleegyezésüket kelljen adniuk ahhoz, hogy a hirdetésekhez felhasználják adataikat. Ez a kezdeményezés nyújt némi reményt a jövőre nézve. Azt viszont ne felejtsük el, hogy személyes adataink védelme csak rajtunk áll. És bár egyáltalán nem könnyen, de csipetnyi óvatossággal elkerülhetjük azt, hogy a tech óriások áldozataivá váljunk.

Fanny

A kriptovaluták iránti érdeklődésem 2020-ban kezdődött – azóta nem tudok szabadulni tőlük. Mélyen beleástam magam a témába, folyamatosan követem a legújabb fejleményeket és kutatom, hogyan formálhatja át mindennapi életünket a blokklánc technológia.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian