A dízel motor nem halhat ki: íme egy megoldás, hogyan lehetne zöldebb a belső égésű motor

2021.05.29.
Olvasási idő: 3 perc

A Cummins vállalat kijelentette, nem fogja hagyni, hogy a dízel megszűnjön. Az új károsanyag-kibocsátást csökkentő technológiájuk mentőövet jelenthet az üzemanyagnak – egyelőre…

Több tucat autóiparral kapcsolatos cikk arról számol be, hogy a belső égésű motor már kihalófélben van, mivel a fogyasztók, az autógyártók és a befektetők is az elektromos járműveket részesítik előnyben. A zöldebb jövő megteremtéséért 2045-től elviekben a nagy teljesítményű dízelmotorral működő teherautókat is zéró károsanyag-kibocsátásra váltják át Kalifornia államában. Nos, mindez még bő két évtizedre van tőlünk, egy új technológia azonban a már egészen tiszta (az alig több mint egy évtizeddel ezelőtti motorokhoz képest) motort olyan szintre emelheti, ahol a szmog kialakulása minimalizálódik, az üzemanyag-takarékosság nő, a teljesítmény pedig továbbra is változatlan marad. Az ehhez kötődő tanulmányt az előző hónapban tette közzé a Cummins motorgyártó a Tula Technology közreműködésével.

Egy nemrégiben elvégzett teszt során pedig kiderült, hogy a Tula dízel Dynamic Skip Fire (dDSF) technológiáját hozzáadva egy Cummins motorhoz 74%-os nitrogén-dioxid és 5%-os szén-dioxid csökkenést eredményez, a felhasznált üzemanyag 20%-át pedig megtakarítja. A DSF egyébként egy fejlett hengerhatástalanító rendszer, amely mikromenedzseli a motor minden hengerét a nyomatékigény kiegyenlítése érdekében, és optimalizálja az üzemanyag-takarékosságot.

A vizsgálati eljárások

A teszt elvégzéséhez egy korszerű dízelmotort, a Cummins X15-t használták fel.

Küldetésünk a Cumminsnál az, hogy az emberek életét jobbá tegyük egy virágzóbb világ kialakítása révén, mindezt pedig az innováción keresztül hajtjuk végre’’– nyilatkozta Lisa Farrell, a Cummins igazgatója – A Tula dDSF technológiája jelentős előnyöket biztosít a nitrogén-dioxid és a szén-dioxid kibocsátás csökkentésében alacsony terhelésű járművek üzemeltetése során. Mindez segíti erőfeszítéseinket, hogy környezettudatosan megbízhatóbb, erősebb motorokat gyártsunk.”

A történelem során a dízelmotor gyártóból meghajtó-rendszer vállalattá fejlődő Cummins nemcsak hagyományos motorokat, de emellett akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos hajtásláncokat is fejlesztett. Dízelmotorjai pedig továbbra is az észak-amerikai OEM-ek legfőbb támaszai.

A nitrogén-dioxid megtámadása

A szén-dioxiddal kapcsolatos szabványok a dízelmotorokra vonatkozóan fokozatosan szigorodnak.  Ezen szabványokhoz való igazodás egyre nagyobb kihívást jelent még egy olyan osztályelső, hatékony motor számára is, mint a Cummins X15 HD. – nyilatkozta Scott Bailey, a Tula Technology vezérigazgatója – A dDSF egy erőteljes, egyedi technológia, ami lehetővé teszi az eredeti berendezésgyártók számára, hogy jelentősen csökkentsék a szén-dioxid kibocsátást, ami nagy mértékben hozzájárul a szmog kialakulásához, és az üvegházhatású gázok termeléséhez. Nagyra értékeljük a lehetőséget, hogy együttműködve a Cummins-szal bemutathatjuk technológiánk adottságait.”

A vállalat becslése szerint a DSF használata évente akár egymillió tonna szén-dioxid kibocsátását is megakadályozná az üzemanyag-takarékosság javulásával.

A Cumminshoz hasonlóan, a Tula is túlmutat a belső égésű motorokon, és kevesebb energiafelhasználással, hatékony technológiát alkalmaz az elektromos motorok gyártásához is. A Tula egy nemrégiben elvégzett tanulmánya szerint 2,5%-os hatékonyságjavulást szimulált az elektromos járművek között. A szoftverfrissítéshez továbbá nincs szükség hardver változtatásokra a motoron vagy a járművön, és csökkenti a szükséges ritka földfémek felhasználási mennyiségét is.

Egyelőre még kérdéses, hogy a dDSF mikor lesz elérhető a sorozatgyártásra. Az viszont biztos, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége a szén-dioxid korlátozásra szigorúbb szabályokat helyez kilátásba a jövőbeli nagy teherbírású dízelmotorokra vonatkozóan. Kalifornia államának már van egy olyan rendelete, amely által 2024-től kezdve 75%-kal fog csökkenni a megengedett nitrogén-dioxid értéke, emellett tesztelést szervez az alacsony terhelésű ciklusokra is, melyekre a dDSF technológia irányul. Minden reménység szerint a károsanyag-kibocsátás 2027-re minimalizálódni fog.

Fanny

A kriptovaluták iránti érdeklődésem 2020-ban kezdődött – azóta nem tudok szabadulni tőlük. Mélyen beleástam magam a témába, folyamatosan követem a legújabb fejleményeket és kutatom, hogyan formálhatja át mindennapi életünket a blokklánc technológia.

Legfrissebb hírek

elhízás elleni csodaszer

Jön az új elhízás elleni szupergyógyszer?

Az elhízás elleni gyógyszerek piaca egy újabb, sok szempontból meghatározó jelölttel bővül. Az Eli Lilly retatrutide nevű, három hormon hatását egyszerre utánzó injekciója a III. fázisú vizsgálatok első eredményei alapján a jelenleg