Itt lenne a vég? Már a kínai gyárakban is munkerőhiány van

2021.09.10.
Olvasási idő: 4 perc

A nyugati országokhoz hasonlóan a Covid és a munkaképes korúak számának csökkenése Kínában is megváltoztatja a munkaerőpiac arculatát. A kormány kénytelen a lakosság új igényeire reagálni, és a javak jobb újraelosztását ösztönözni a vállalkozások, az oktatási rendszer és a közösségek bevonásával.

Kínában lazán válogathattak a gyárak a kétkezi munkások között, akiknek néhány dolláros napi díjjal is kiszúrhatták a szemét, most nagy bajban vannak. A kínai cégek ugyanis arra panaszkodnak, hogy már nincs elég munkaerő a megrendelések teljesítéséhez. Eddig erről csak Európában és az Egyesült Államokban lehetett hallani, de most úgy tűnik a világ legnagyobb termelő országát is elérte a munkaerőhiány. De mi lehet a gond?

A probléma az, hogy sok fiatal már nem akar a gyártósor mellett éjjel-nappal néhány garasért dolgozni, inkább irodai munkát szeretne, vagy a szolgáltatási szektorban helyezkedne el. Sorra mondják vissza a kínai fiatalok a gyárak állásajánlatait, ennek viszont az a következménye, hogy a szalag mellett nincs munkás, a fiatalok körében pedig megugrott a munkanélküliség.

A COVID csak tovább rontott a helyzeten

A kínai fiatalok azzal védekeznek, hogy ők nem lusták és nem akarnak otthon a tévé előtt tespedni, egyszerűen csak jobb életre és kiszámíthatóbb jövőre vágynak.

Már 2018-ban a Nemzeti Statisztikai Hivatal megállapította, hogy a fiatal munkavállalók körében a szolgáltatási szektor vált a leggyakoribb foglalkoztatási forrássá, megelőzve a feldolgozóipart és az építőipart. A rendelkezésre álló munkaerő csökkenésének oka többek között az volt, hogy sokan a COVID-járvány kitörése után nem tértek vissza a gyártóközpontokba, mert féltek a megbetegedéstől. A Wall Street Journal jelentése szerint 2020-ban a mingongok (vidékről a nagyvárosokba települő kínaiak) száma egy évtized óta először több mint 5 millióval, 285,6 millióra csökkent. Ma már több mint felük 41 év feletti, a 30 év alattiak aránya pedig a 2008-as 46%-ról 23%-ra csökkent. Röviden, a fiatal vándorló munkások egyre kevesebben vannak, és nem hajlandók gyárakban dolgozni. Ez részben magyarázza az ipari munkaerőhiányt. A COVID-effektus és a szolgáltatások fejlődése mellett azonban a feldolgozóipari munkaerő csökkenésének van egy hosszú távú oka is: a demográfia.

A legutóbbi népszámlálás szerint Kína munkaképes korú, azaz 15 és 59 év közötti népessége 2020-ra 894 millióra, azaz a teljes népesség 63%-ára csökkent. 2010-ben 939 millió volt. A hivatalos becslések szerint a következő öt évben a munkaképesek száma további 35 millióval fog csökkenni. A csökkenő munkaerővel szembesülve a feldolgozóipari vállalkozóknak nincs más választásuk, mint emelni a béreket és csökkenteni a hasznukat.

2018-ban Yiwuban, a világpiacokat elárasztó olcsó áruk kereskedelmi csomópontjaként ismert városban egy karácsonyi díszeket készítő vállalkozó már az emelkedő exportköltségekre és nyersanyagárakra panaszkodott, miközben Donald Trump kereskedelmi háborúja is fenyegetett. Kész volt a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni a haszonkulcsot, hogy dolgozóinak legalább egy részét megtarthassa. A hátramaradt munkásokat bejelentette, és havi 4000-5000 jüan (175000-22000 forint) közötti bért fizetett, ami kínai viszonylatban jónak mondható. Azok a vállalkozók, akik nem hajlandóak ezt az áldozatot meghozni, bizony pofára esnek.

De hova lesznek a munkások?

Úgy tűnik, hogy a kétkezi munkások elfogynak, helyettük diplomások árasztják el a kínai nagyvárosokat. Csak idén 9 millió új diplomás lesz az ázsiai országban, akik közül nem valószínű, hogy mindannyian az elvárásaiknak megfelelő állást találnak. A városi munkanélküliség jelenleg 5,1%, de a 16 és 24 év közötti munkavállalók körében eléri a 16,2%-ot. Ez a munkanélküliségi ráta kínai viszonylatban magas. Ezenkívül a technológiai ágazat egészét – amely túl sok éven át szabályozás nélkül, exponenciálisan növekedett – érintő, nemrégiben bekövetkezett megszorítások további nyomást gyakorolhatnak a munkaerőpiacra.

Bár a munkerőhiány negatív hatásait sok cég a gyártósorok további automatizálásával próbálja meg csillapítani, a fiatalkori munkanélküliségen ez nem segít. A kínai kormány a 2025-ig szóló ötéves tervben szereplő politikával próbál válaszolni a problémára. Egyrészt megpróbálja az innovatívabb termelést ösztönözni, hogy munkát szerezzenek a képzett fiatalok, és növeljék a Made in China versenyképességét a globális piacokon. Emellett viszont az állam kénytelen a jövedelmek igazságosabb elosztásával is foglalkozni. Na, nem a Robin Hood-politika megy, amely a gazdagoktól vesz el, hogy a szegényeknek adjon, hanem egy új eszközön töri a fejét a mindenki fejlődéséhez.

Peking szerint a kevésbé stresszes és gazdaságilag biztonságban élő kínaiak több gyermeket vállalnak, ha pedig több a gyerek, több lehet a kétkezi munkás és hopp, már meg is oldódott a gyárakban lévő munkaerőhiány. Bár valljuk be őszintén, a kínai kormány gondolkodása túl egyszerű…

Ez a cikk is érdekelhet: A kínai vezetés kitiltotta a lányos fiúkat a tévékből

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél