Gázolajár-emelkedés: a világ minden pontján kilőttek az üzemanyagárak

2022.05.11.
Olvasási idő: 2 perc

Már az amerikai gazdaság is durván érzi az üzemanyagok, főként a gázolaj áremelkedését, Európában pedig újabb országokban vezetnek be hatósági áras korlátozásokat. Itthon az ársapka nélkül már a 700 Ft/literes árat közelítené meg a dízel ára.

Magyarországon július 1-ig tart a jelenleg az üzemanyagokra kivetett árstop, amely 480 Ft-nál húzta meg a literes árat. Ez azonban nem változtat azon, hogy a hatósági áras szintnek már köze sincsen a globális piacokon jelenleg elérhető piaci árhoz. A holtankoljak.hu portál szerint, amennyiben az árstop megszűnne, már most majdnem 700 Ft lenne a gázolaj ára, míg a 95-ös benzint literenként 630 Ft felett lehetne megvásárolni.

Az elmúlt hetekben nemcsak hazánkban, de a környező országokban is újfent limitálták az üzemanyagárak maximális szintjén a gázolajár-emelkedés miatt. A szlovén kormány tegnap a 95-ös benzin kiskereskedelmi árát 1,56 euróban, az dízel kiskereskedelmi árát 1,668 euróban rögzítette. Ez az árstop három hónapig tart majd a közlemény szerint.

Nemcsak az orosz agresszió miatt alacsonyak a globális üzemanyagkészletek, az amerikaiak helyi termelése is negatív rekordokat dönt

Az üzemanyagárak nemcsak Európában szálltak el az elmúlt hónapokban, de az amerikai gazdaságban is éreztetik hatásukat. Az átlagos amerikai dízelárak rekordot döntöttek hétfőn, amikor a gallononkénti ár az 5,54 dollárt is elérte (ez literenként nagyjából 1,46 dolláros árat, azaz kb. 526 Ft-os átlagot jelentenek). Emellett az elmúlt négy évtized legnagyobb inflációját is „élvezhetik” jelenleg az amerikaiak, ennek növekedése pedig az egyre szűkösebb gázolaj kínálat miatt ott is és a világ minden pontján egyre komolyabb hatással lesz a teljes gazdaságra. Az amerikai központi bank, a Fed az infláció kordában tartása végett az elmúlt két évtized legjelentősebb alapkamat-növelését jelentette be a napokban.

Az amerikai gázolajkészletek a tavalyi évhez képest is nagyon komoly csökkenést mutatnak az USA-ban is; az ötéves átlaghoz képest pedig csaknem 22%-kal alacsonyabb a készlet jelenleg. Ehhez hasonló szintet csak 2008-ban produkáltak. A keleti-parti részeken még ennél is rosszabb a helyzet: a finomítók kapacitása csaknem a felére csökkent az elmúlt évtizedben, nem kis mértékben a Covid miatti keresletzuhanás miatt.

A Covid utáni növekvő kereslet és a belengetett európai olajembargó szinte biztossá teszi, hogy a következő hónapokban a gázolajár-emelkedés tovább folytatódik. Mivel pedig a gázolaj az alapja a teljes ellátási láncnak, az üzemanyagárak növekedése szinte elkerülhetetlen, hogy tovább gyűrűzzön a teljes globális gazdaságban.

Ez a cikk is érdekelhet: El lehetne adni az orosz gázt bitcoinért?

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian