Gázolajár-emelkedés: a világ minden pontján kilőttek az üzemanyagárak

2022.05.11.
Olvasási idő: 2 perc

Már az amerikai gazdaság is durván érzi az üzemanyagok, főként a gázolaj áremelkedését, Európában pedig újabb országokban vezetnek be hatósági áras korlátozásokat. Itthon az ársapka nélkül már a 700 Ft/literes árat közelítené meg a dízel ára.

Magyarországon július 1-ig tart a jelenleg az üzemanyagokra kivetett árstop, amely 480 Ft-nál húzta meg a literes árat. Ez azonban nem változtat azon, hogy a hatósági áras szintnek már köze sincsen a globális piacokon jelenleg elérhető piaci árhoz. A holtankoljak.hu portál szerint, amennyiben az árstop megszűnne, már most majdnem 700 Ft lenne a gázolaj ára, míg a 95-ös benzint literenként 630 Ft felett lehetne megvásárolni.

Az elmúlt hetekben nemcsak hazánkban, de a környező országokban is újfent limitálták az üzemanyagárak maximális szintjén a gázolajár-emelkedés miatt. A szlovén kormány tegnap a 95-ös benzin kiskereskedelmi árát 1,56 euróban, az dízel kiskereskedelmi árát 1,668 euróban rögzítette. Ez az árstop három hónapig tart majd a közlemény szerint.

Nemcsak az orosz agresszió miatt alacsonyak a globális üzemanyagkészletek, az amerikaiak helyi termelése is negatív rekordokat dönt

Az üzemanyagárak nemcsak Európában szálltak el az elmúlt hónapokban, de az amerikai gazdaságban is éreztetik hatásukat. Az átlagos amerikai dízelárak rekordot döntöttek hétfőn, amikor a gallononkénti ár az 5,54 dollárt is elérte (ez literenként nagyjából 1,46 dolláros árat, azaz kb. 526 Ft-os átlagot jelentenek). Emellett az elmúlt négy évtized legnagyobb inflációját is „élvezhetik” jelenleg az amerikaiak, ennek növekedése pedig az egyre szűkösebb gázolaj kínálat miatt ott is és a világ minden pontján egyre komolyabb hatással lesz a teljes gazdaságra. Az amerikai központi bank, a Fed az infláció kordában tartása végett az elmúlt két évtized legjelentősebb alapkamat-növelését jelentette be a napokban.

Az amerikai gázolajkészletek a tavalyi évhez képest is nagyon komoly csökkenést mutatnak az USA-ban is; az ötéves átlaghoz képest pedig csaknem 22%-kal alacsonyabb a készlet jelenleg. Ehhez hasonló szintet csak 2008-ban produkáltak. A keleti-parti részeken még ennél is rosszabb a helyzet: a finomítók kapacitása csaknem a felére csökkent az elmúlt évtizedben, nem kis mértékben a Covid miatti keresletzuhanás miatt.

A Covid utáni növekvő kereslet és a belengetett európai olajembargó szinte biztossá teszi, hogy a következő hónapokban a gázolajár-emelkedés tovább folytatódik. Mivel pedig a gázolaj az alapja a teljes ellátási láncnak, az üzemanyagárak növekedése szinte elkerülhetetlen, hogy tovább gyűrűzzön a teljes globális gazdaságban.

Ez a cikk is érdekelhet: El lehetne adni az orosz gázt bitcoinért?

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian