A svédek a mémek ellen figyelmeztetnek

2022.05.27.
Olvasási idő: 2 perc

A svéd Pszichológiai Védelmi Ügynökség új, a Nevetés, ami bánthat c. kampányában arra hívja fel a figyelmet, hogy a mémek nagyon hatékonyan tudnak félrevezető és hamis információkat terjeszteni a világban.

„A humor, a paródia és a szatíra általában veszélytelen szórakoztatási formák, amiket azonban néha arra használnak, hogy félrevezető információkat terjesszenek és hogy nevetségessé tegyenek vagy kritizáljanak egyes embereket és véleményüket – például a mémek formájában” – olvasható a svéd ügynökség kampányának oldalán.

A Pszichológiai Védelmi Ügynökséget azzal a céllal hozták létre Svédországban, hogy megelőzze és harcoljon a rosszindulatú és hamis információterjedés ellen. Legfrissebb kampányukban a mémekkel kapcsolatos problémákra hívták fel a figyelmet.

A figyelmeztetés részeként három fő taktikát gyűjtöttek össze, amely segítségével a mémek félrevezető információkat tudnak gyorsan terjeszteni.

Az első a „whataboutism”-nek nevezett jelenség. Itt a mémeket arra használják, hogy egy adott témáról egy másikra irányítsák a figyelmet, általában valamilyen burkolt vagy titkolt cél miatt.

A második az ún. „szalmabáb” érvelés, amikor valaki hamisan állítja, hogy egy bizonyos embernek ilyen vagy olyan nézetei vannak (általában az eredeti érvek teljes eltorzításával). A valóság helyett aztán ezekre a hamis érvekre hivatkoznak a saját érvelésük részeként.

A harmadik az ad hominem jelensége (magyarul személy elleni érvelés vagy csak simán személyeskedés). Itt az érvelés helyett a másik személy támadása, lejáratása és nevetségessé tétele a cél.

A botok szerepére is figyelmeztet a mémek esetében a svéd ügynökség

A fenti taktikák mellett arra is felhívja a figyelmet az ügynökség, hogy a mémek gyakran nem organikusan válnak népszerűvé, hanem a számítógépes botok segítségével. A botok a kiválasztott üzeneteket a kommentekben, a közösségi médiában és a különböző fórumokon tudják megosztani, kedvelni és terjeszteni, és ezzel is torzítják az egyes témák körül kialakult beszélgetést.

svéd mémek
Az ügynökség a botok felismerésével kapcsolatban is gyakorlati útmutatót tett közzé – Forrás: https://www.bliintelurad.se/skratt-som-kan-skada/

A botok felismerésére az ügynökség egy gyakorlati útmutatót is közzétett. Ebben felhívták a figyelmet arra, hogy a botoknak gyakran egyáltalán nincs profilképe vagy lopott képeket használnak. Sok botot ezenfelül a túlzott aktivitás jellemez, azaz naponta rengeteg kommentet és lájkot hagynak a különböző oldalakon. A neveik alapján lehet a leggyakrabban felismerni őket, ezek sokszor random neveket és számsorozatokat tartalmaznak. A fiók létrehozásának dátuma is problémás lehet.  A botok általában alig pár hete vagy hónapja létrehozott profilokkal rendelkeznek. Ezenfelül a nyelvtani hibák (az automatikus fordítók használata miatt) és a követők között szereplő rengeteg hasonló bot lehet még árulkodó tényező.

Legfrissebb hírek

spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban