Minden képzelet felülmúl az, ami Lengyelországban történik

2022.08.29.
Olvasási idő: 3 perc

Néhány héttel ezelőtt beszámoltunk arról, hogy az európai gáz- és villamosenergia-árak elképesztő emelkedése közepette a Deutsche Bank azt jósolta, hogy a német háztartások egyre nagyobb része fog tűzifát használni fűtésre, és ez az előrejelzés úgy tűnik, hogy önbeteljesítő lett, mivel a tűzifára vonatkozó német Google-keresések azóta robbanásszerűen megugrottak.

De míg a németek még mindig csak a virtuális térben „keresnek”, addig számtalan lengyel számára a keresés túlságosan is valóságos.

A Reuters szerint Lengyelországban, ahol még mindig a késő nyári hőségben sütkéreznek, már több száz autó és teherautó áll sorba a Lubelski Wegiel Bogdanka szénbányánál, miközben a téli hiánytól félő állampolgárok napokig várakoznak a kommunista időkre emlékeztető végeláthatatlan sorokban, hogy feltöltsék fűtőanyaggal készleteiket a közelgő hideg tél előtt.

Az 57 éves Artur kedden a kelet-lengyelországi Swidnikből mintegy 30 km-t utazott a bányáig abban a reményben, hogy több mázsa szenet vásárolhat magának és családjának.

„A mosdókat ma állították fel, de nincs folyóvíz” – mondta, miután három éjszakát töltött a kis piros ferdehátú autójában a teherautók, pótkocsikat vontató traktorok és személyautók kígyózó sorában. „Ez minden képzeletet felülmúl, az emberek az autóikban alszanak. Emlékszem a kommunista időkre, de eszembe sem jutott, hogy valami még rosszabbbra térhetünk vissza”.

Artur háztartása egyike annak a közel 4 millió lengyelországi háztartásnak, akik szénnel fűtenek (igaz, ezek a háztartások valószínűleg jobb helyzetben vannak, mint azok, amelyek a földgázra támaszkodnak, amelynek ára naponta 10-20%-kal emelkedik). Sajnos nekik is hasonló áremelkedéssel kell szembenézniük, miután Lengyelország és az Európai Unió embargót rendelt el az orosz szénre. Lengyelország áprilisban azonnali hatállyal betiltotta a vásárlásokat, a közösség pedig augusztusban blokkolta a szénimportot.

Míg Lengyelország évente több mint 50 millió tonnát termel saját bányáiból, az importált szén – amelynek nagy része Oroszországból származik – sokkal alacsonyabb áron volt elérhető.

A megugró kereslet arra kényszerítette Bogdankát és a többi, állami irányítás alatt álló bányákat, hogy a magánfogyasztóknak akár online is korlátozott mennyiségben kínálja a szenet. A bánya pénteken mintegy 250 háztartás számára tervezett szenet adni. A mennyiségi korlátozások célja az, hogy megakadályozzák a felhalmozást és a feketepiaci haszonszerzést.

A helyi szénbányák is nehéz helyzetbe kerültek

Mint minden lengyel szénbánya, Bogdanka is jellemzően erőműveknek adja el a kitermelt szén nagy részét. Tavaly a termelésének kevesebb mint 1%-át adta el egyéni ügyfeleknek, így nincs meg a logisztikája ahhoz, hogy közvetlenül a kiskereskedelmi vásárlóknak értékesítse a szenet.

Lukasz Horbacz, a Lengyel Szénkereskedő Kamara vezetője szerint az orosz import csökkenése januárban kezdődött, amikor Moszkva a vasutat katonák szállítására kezdte használni.

„A hiány fő oka azonban az azonnali hatállyal életbe lépett embargó. Ez felforgatta a piacot” – mondta a Reutersnek. A Weglokoks, a kormány által a más országokból származó import fellendítésével megbízott állami szénkereskedő szóvivője nem kívánt nyilatkozni, míg a klímavédelmi minisztérium nem volt elérhető. Kormányzati tisztviselők többször is azt mondták, hogy Lengyelországnak elegendő tüzelőanyag áll rendelkezésére a kereslet kielégítésére.

Az elmúlt években Lengyelország volt a leghangosabb kritikusa az EU éghajlat-politikájának, miután az ország villamosenergiájának 80%-át a kitermelt szénnel állítja elő. A széntermelés azonban folyamatosan csökken, mivel a mélyebb szinteken történő bányászat költségei egyre magasabbak. A szénfogyasztás többnyire stabil maradt, ami az import fokozatos növekedését eredményezte. Lengyelország 2021-ben 12 millió tonna szenet importált, amelyből 8 millió tonna Oroszországból származott, és amelyet a háztartások és a kisebb cégek használtak fel.

Júliusban Lengyelország utasított két állami irányítású vállalatot, hogy importáljanak több millió tonna tüzelőanyagot más forrásokból, többek között Indonéziából, Kolumbiából és Afrikából, és támogatásokat vezetett be a háztulajdonosok számára, akik a szén árának tavaly téli megduplázódásával vagy megháromszorozódásával szembesülnek.

„A fűtésre szenet használók akár 60%-át is érintheti az energiaszegénység” – mondta Horbacz.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian