Az EU felgyorsítja a zöld tervet: fizetsz vagy életmódot váltasz

2023.04.24.
Olvasási idő: 2 perc

Itt az újabb lépés az EU nagy zöld terve felé. A strasbourgi parlament jóváhagyta az uniós program három reformját, amelynek célja, hogy 2030-ig legalább 55%-kal csökkentse a CO2-kibocsátást az 1990-es szinthez képest. Az átállás árát a kisemberek fizetik meg.

A három reform a kibocsátáskereskedelmi rendszer (ETS), a Szociális Éghajlatvédelmi Alap és végül a szén-dioxid-kibocsátáskorlátozási mechanizmus (CBAM) néhány nappal ezelőtt került elfogadásra az Európai Parlament által. Úgy tűnik, hogy az EU éghajlat-politikai menetrendje megkerülhetetlen folyamat. Ezzel csak az a gond, hogy a terv igen költséges lesz, és mint mindig, most is az állampolgárok és a vállalkozások fizetik meg az árát.

Bár a reformnak még át kell mennie az Európai Tanácson, ez már csak formalitás. Az Európai Parlament az EU Bizottságával együtt már töviről hegyire megvitatta a szabályzatot, és mint azt az új dízel- és benzinüzemű autók 2035-től történő betiltása esetében láthattunk, az európai zöld menetrend gyorsan halad előre.

ETS-reform, a házakra és autókra vonatkozó kibocsátási kvóták csökkenése

Az ETS reformja értelmében a CO2-kibocsátásért kibocsátási egységeket kell fizetni. A gyakorlatban minél többet bocsátunk ki, annál többet fizetünk. Eddig az ETS-t az energiaigényes ipari ágazatokra alkalmazták, de 2027-től ez a rendelet kiterjeszti a kvótákat az autók üzemanyagára és a háztartások fűtésére használt gázra is. Ha az energiaárak nagyon magasak lesznek, akkor a szabály életbe lépése egy évvel elhalasztható, de 2028 után akár tetszik, akár nem fizetni kell. A szabályt kiterjesztik a légi közlekedésre és a tengeri szállításra is. A légiközlekedési ágazat ingyenes kibocsátási egységeit fokozatosan 2026-ig megszűntetik, és a szektort a fenntartható repülőgép-üzemanyagok felé terelik.

Szociális Éghajlatvédelmi Alap és szén-dioxid díjak

Szinte a polgárokat terhelő költségek beismeréseként az EU a mintegy 65 milliárd eurós Szociális Éghajlatvédelmi Alap bevezetését azzal a céllal hozta létre, hogy a leginkább bajba jutott fogyasztókat és kisvállalkozásokat megsegítse.

Az utolsó reform a határon történő szén-dioxid kiigazítás, amely bizonyos termékek importőreit arra kényszeríti majd, hogy az importált áruk előállításához kibocsátási engedélyeket vásároljanak.

Az ellenzők rámutattak, hogy a szén-dioxid-vámok kompenzáció nélkül drágítják az importált alkatrészek, eszközök európai előállítását. Ez különösen az acélipart érintené rendkívül súlyosan. Az Európai Unió által a zöld átmenetért hozott döntések tehát további hatást gyakorolhatnak az energiaárakra, ami tovább fokozhatja az elmúlt hónapokban már tapasztalt inflációt és spekulációt, és végül kedvezhet az iparosítás leépülésének és egyes társadalmi rétegek totális elszegényedésének.

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél