Már az elveszett Titan mentésének a sikerére is lehet fogadni néhány kriptós oldalon

2023.06.22.
Olvasási idő: 4 perc

Mivel már a tartalék oxigénkészletek is kifogyóban vannak, a kriptoközösség néhány tagja elkezdett fogadásokat kötni arra, hogy megtalálják-e az eltűnt Titan tengeralattjáróját június 23-ig péntekig. Sajnos az esélyek ellene szólnak.

Hétfő óta folyik a keresési és mentési akció, hogy megtalálják az OceanGate Expeditions által üzemeltetett mélytengeri búvárhajót és annak öt tagját. A búvárhajóval több mint 1000 méter mélyen a víz alatt vesztették el a kapcsolatot, miközben az elsüllyedt Titanic hajóroncsához tartott. Az Atlanti-óceán mélyén, 3800 méter mélyen a tengerfenéken fekvő hajóroncs környékén nagyon erősek az óceáni áramlatok, amelyek komoly akadályokat jelentenek a keresésben, amelyek jelenleg 10 000 négyzetmérföldre terjed ki.

A médiafigyelem megnövekedésével párhuzamosan sajnos aggasztó információk is napvilágra kerültek, amelyek kétségbe vonják a tengeralattjáró épségét is. Többek között olyan hírek jelentek meg, amelyek szerint egy vezető beosztású menedzsert kirúgtak még 2018-ban, mert komoly biztonsági aggályokat vetett fel a tengeralattjáró hajótestének konstrukciójával kapcsolatban. Mi több, az OceanGate-nek még abban az évben levelet küldött a Marine Technology Society, amelyben arra figyelmeztetett, hogy „az OceanGate által alkalmazott technológiai megoldás nagyon nagy kockázatokkal jár”.

Titan tengeralattjáró

Komoly aggályok merültek fel a tengeralattjáró biztonságával kapcsolatban

A Titan hajótestét szénszálból készítették, egy olyan anyagból, amely bár hihetetlenül erős, mélytengeri hajók esetében még nem tesztelték. A cső alakú hajótest is ellentmond a mélytengeri extrém nyomásnak kitett hajókra vonatkozó normának. Az ilyen hajók esetében általában gömb alakú formát alkalmaznak, mivel ez lehetővé teszi a nyomás egyenletes eloszlását.

A vállalat korábbi üzemeltetési igazgatója, David Lochridge azt állítja, hogy jogtalanul bocsátották el azután, hogy számos problémát azonosított a hajó konstrukciójával kapcsolatban, beleértve az üvegből készült kilátót is. Az azt gyártó cég szerint annak biztonságát csak maximum 1300 méteres víz alatti használatra tanúsították.

A legénység öt eltűnt tagja között van a cég vezérigazgatója, Stockton Rush, valamint a Titanicot 1987-ben meglátogató első expedíció egyik tagja, Paul-Henry Nargeolet és két brit milliárdos is. A legfiatalabb tag a fedélzeten mindössze 19 éves.
Ráadásul az OceanGate soha nem tanúsíttatta, vagyis „osztályoztatta” a Titan tengeralattjárót olyan tengerészeti szervezetekkel, mint az American Bureau of Shipping (ABS), a DNV vagy a Lloyd’s Register. A minősített mélytengeri hajóknak meg kell felelniük bizonyos szilárdsági és biztonsági előírásoknak, és a konstrukció tervezésének rutinszerű felülvizsgálatát és szigorú tesztelését foglalják magukban. A vállalat a tanúsítás mellőzésével kapcsolatos döntésének indoklásaként egy blogbejegyzésben azt írta, hogy a Titan tervezése nem felelt meg az iparági gyakorlatnak, de „az innováció gyakran kívül esik a meglévő iparági paradigmán”.

Az eltűnt Titan tengeralattjáró 96 órányi tartalék oxigénnel van felszerelve egy olyan vészforgatókönyv esetére, mint amilyenben jelenleg is van. A cikk írásakor azonban már a szakértők úgy vélik, hogy az oxigénszint már csak órákra van attól, hogy teljesen elfogyjon.

A kriptósok a Titan ellen fogadnak

A Polymarket, egy olyan platform, amely lehetővé teszi a kriptokereskedők számára, hogy az aktuális eseményekre fogadjanak. Most arra is lehet fogadni, hogy megtalálják-e a hajót június 23. 23:59:59-ig. Az esemény jelenleg az oldal legnépszerűbb eseménye, 95 000 dolláros volumennel és 105 000 dolláros likviditással.

A cikk írásakor 8 centért lehet fogadni arra, hogy a Titánt időben megtalálják, a „nemre” pedig 94 centért. Egyszerűbben fogalmazva, a piac úgy véli, hogy a Titan megtalálásának esélye alig 8%, hogy időben megtalálják.

A fogadás szerint „a hajót nem kell megmenteni vagy fizikailag is kimenteni ahhoz, hogy „megtaláltnak” tekintsék. Ha a darabokat megtalálják, de a hajó utasait tartalmazó kabint nem, az nem elegendő ahhoz, hogy ez a piac ‘Igen’-re oldja fel a kérdést”.

A fogadás határideje azonban jóval a tartalék oxigén kimerülése után esik. A szakértők szerint az eltűnt Titan tengeralattjáró fedélzetén tartózkodó tagok nagy tapasztalattal rendelkeznek a mélytengeri kutatásban. Tudni fogják, hogyan kell azonnali intézkedéseket tenni az oxigén megőrzése érdekében. Ebbe beletartozik a nyugalom megőrzése is. Mostanra a legénység valószínűleg már hipotermiás állapotban van, ami szintén jelentősen lelassítja a légzést.

Az eltűnt Titan tengeralattjáróra tett kriptofogadások etikai aggályokat vetnek fel

Annak ellenére, hogy egyre több kutató- és mentőhajó érkezik segítséget nyújtani, úgy tűnik, hogy a piac gyorsan elveszítette a hitét a küldetés sikerében. A hipotermiával és szén-dioxid-mérgezéssel kapcsolatos aggodalmak közepette azonban az eltűnt legénység barátai és családtagjai, valamint a segítségükre siető több száz mentőegység továbbra is optimista. Dr. Rob Larter, a Brit Antarktiszkutató Intézet munkatársa a BBC-nek azt mondta, hogy „bár a helyzet kétségbeejtő, van remény, és addig kell optimistának maradni, ameddig csak lehet”.

Magától értetődik, hogy a felfoghatatlan traumatikus eseményt átélő öt ember lehetséges halálára való fogadás és készpénzre váltás morális és etikai dilemmákat vet fel. Az olyan eseményalapú fogadási platformok, mint a Polymarket, sokkal többet tehetnének az érzékeny fogadások eltávolítása érdekében – de egyelőre úgy tűnik, hogy a kriptoszektor néhány tagja arra pozicionálja magát, hogy tőkét kovácsoljon a Titan balszerencséjéből.

premik

Közel 10 éves IT tapasztalattal rendelkezek nagyvállalati fizetési rendszerek és fizetési megoldások fejlesztésében. A kriptók által képviselt érték mellett érdekel a mögöttes technológia is, és nagyon kíváncsi vagyok, hogyan épül egymásra a mainstream és a kriptovaluták világa.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian