Toyota: a világnak több hibrid és kevesebb elektromos autó kell

2023.07.15.
Olvasási idő: 2 perc

A Toyota évekig nagyon szkeptikusan állt az elektromos autókhoz, és a helyzet, bár javult, még ma is inkább hibridpárti. A világ vezető autógyártójának korábbi feje úgy véli, hogy a hibridek jobbak, mint az elektromos autók a környezeti hatások szempontjából.

Az elektromos autózással kapcsolatos kételyek miatt a korábbi vezérigazgatót, Toyodát leváltották: de mi van, ha mégis igaza volt? A kérdésre James Gilboy a The Drive-tól próbál választ találni: „Ha közelebbről megnézzük, hogy a hibridek és az elektromos autók milyen hatékonysággal használják az akkumulátoraikat, a Toyotának valóban igaza van: a hibrideknek nagyobb szerepük van a szén-dioxid-mentesítésben, mint az elektromos járműveknek”.

Gilboy rámutat: „Az elektromos járművek élettartamuk alatt kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a belső égésű motorral hajtott járművek. Az elektromos járművek elterjedése azonban akadozik az autonómiai problémák, a kevés töltőhálózat és a meghajtásukra szolgáló akkumulátorok okozta magasabb áruk miatt.”

Azt is figyelembe kell venni, hogy az akkumulátorok kínálata a következő két évben nem fogja kielégíteni a keresletet. A Benchmark Mineral Intelligence a Financial Timesnak elmondta, hogy a lítium iránti kereslet 2035-re ötszörösére nő, míg a Boston Consulting Group már 2025-re brutális hiányt jósol.

Valójában a teljes mértékben hibrid modellekre való átállás gyorsabban csökkentheti a kibocsátást, mint az elektromos járművek, legalábbis rövid távon. A Drive ezzel kapcsolatban rövid összehasonlítást végzett ugyanannak az autónak két modellje között, nevezetesen egy Ford F-150-t, az USA legkelendőbb autóját vizsgálták meg.

A Lightning (elektromos) változat harmadannyi CO2-kibocsátást tud felmutatni egy 98 kW-os akkumulátorral. Az F-150 Hybrid ezzel szemben mindössze 1,5 kWh-s akkumulátorral dolgozik, több CO2-t bocsát ki, mint a Lightning, de 65-ször „kisebb” elektromos hajtáslánccal, mint zöld társa.

James Gilboy a következőképpen zárta alapos elemzését: „Azzal, hogy az autóipar a korlátozott akkumulátor-készletét kis számú (drága) elektromos járművön használja fel, a befektetők és a közvélemény dicséretében részesül, annak ellenére, hogy egy nem hatékony dekarbonizációs rendszert hajt végre. Sikerül zöldre mosnia egy maroknyi mutatót, miközben a valóságban nem csökkenti a CO2-kibocsátást annyira, amennyire lehetne. A számok határozottan azt sugallják, hogy az új hibrid autók hatékonyabbak, és az akkumulátor-technológia fejlődésével és remélhetőleg a kínálat növekedésével ez egyre inkább így lesz.” 

Érdekelhet még: Károsabb a környezetünkre a gumiabroncsok és fékek kopása, mint gondoltuk

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok