Tényleg olcsóbb az elektromos autó fenntartása a benzinesnél?

2023.08.18.
Olvasási idő: 2 perc

Ha rövidre szeretnénk fogni a szót, akkor: igen. De nem minden országban ugyanaz a helyzet.

Míg az elektromos autók megvásárlása komoly kiadásokkal is jár, feltöltésük jellemzően kevesebbe kerül, mint a tankolás. Európában azonban jelenleg is tombol az energiaválság, ami az egekbe röpítette az áramárakat is. Az olajellátás ezzel szemben egyébként kevésbé volt érintett.

2022 szeptemberében egy átlagos háztartásnak 72%-kal többet kellett fizetni az áramért, mint egy évvel korábban. Az üzemanyagárak azonban jellemzően kevésbé emelkedtek: a dízel átlagosan 36%-kal, a benzin pedig mindössze 15%-kal. A díjak drasztikus emelkedése miatt tehát jogosan merült fel a kérdés, hogy az elektromos autók használata valóban olcsóbb-e, mint a benzineseké. Sőt, már olyan elképzelés is szóba jött, miszerint az e-mobilitás felé való átmenet teljesen le fog állni.

Elektromos autó vagy benzines: melyik a drágább?

Ha a további adatokat is megvizsgálunk, nem ennyire súlyos a helyzet. A piaci torzulások közepette ugyanis átlagosan még mindig jelentősen olcsóbb az elektromos autók töltése, mint a tankolás. Az alacsony benzinárak egyik oka nem mellesleg az, hogy az orosz inváziót követően több ország saját zsebből próbálta mesterségesen csökkenteni az árakat. Az uniós országok a jelentések szerint 2022-ben több mint 27 milliárd eurót költöttek arra, hogy a válság előtti szintre, vagy az alá szorítsák vissza az árakat.

Fontos továbbá megjegyezni, hogy az elektromos autók töltése a forgalmas autópályák mentén drágább lehet, mint például otthon, munkahelyen vagy más töltőpontokon. A T&E elemzései szerint egy elektromos autóval 100 kilométer megtétele 2022 szeptemberében körülbelül 6,50 euróba került (amennyiben otthon töltötték fel). Ugyanezen távolság megtétele benzines autóval 80%-kal, dízeles kocsival pedig 50%-kal volt drágább. Ezen adatok azonban nem minden országban relevánsak. Olaszországban és Németországban például, ahol az áramárak a legmagasabbak voltak, a különbség az árak között elenyészők lehettek.

Mindenesetre az európaiaknak továbbra is számolniuk kell az áramárak növekedésével, mivel a helyi országok túlságosan függenek a fosszilis tüzelőanyagoktól – különösen az orosz gáztól. A kiút talán a megújuló energiaforrások tömeges használata lehetne, ami egyrészt csökkentené az árakat, másrészt pedig kiszámíthatóbbá tenné Európa energiaellátását.

Forrás

Fanny

A kriptovaluták iránti érdeklődésem 2020-ban kezdődött – azóta nem tudok szabadulni tőlük. Mélyen beleástam magam a témába, folyamatosan követem a legújabb fejleményeket és kutatom, hogyan formálhatja át mindennapi életünket a blokklánc technológia.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél