Egekbe szökő autóárak: lehet, hogy az autógyártók kapzsik?

2023.09.01.
Olvasási idő: 1 perc

Nehéz idők járnak azokra, akik új autót szeretnének vásárolni. Az utóbbi hónapokban egy autó átlagára Európában elérte a 30 000 eurót, így érthető, hogy sokaknak nehézséget okoz a régi gépkocsi cseréje. De vajon mi állhat a drasztikus áremelkedés mögött?

Van valami, ami nem áll össze, és ez az, amire az Ernst and Young is rámutatott: az autóipari ágazat pénzügyi eredményei az elmúlt hónapokban rekordszintű árrésről tanúskodnak.

A vállalatok sorban áremelkedést jelentettek be a Covid-világjárvány, a chipválság, az ukrajnai háború kitörése és az energiahordozók drágulása miatt. Eközben elképesztő bevételt produkálnak és brutális árréssel dolgoznak annak ellenére, hogy az autóeladások a Covid előtti időszak óta meredeken zuhantak, és csak az elmúlt hónapokban tapasztaltak az európai kereskedések némi fellendülést.

„A világ legnagyobb autógyártói továbbra is növekedési pályán vannak” – mutat rá az E&Y. „A 16 legnagyobb autógyártó eladásai a második negyedévben 18%-kal emelkedtek, új csúcsot elérve. Az össznyereség 31%-kal nőtt. Ez új rekord”.

Az árrés tekintetében a Stellantis (a Fiat, Jeep, Citroen, Opel és Peugeot gyártója) vezet több mint 14 százalékkal a Mercedes, a Kia és a BMW előtt. Elemzők szerint azonban az infláció 2024-ben elérheti a gyártók világát, ami véget vethet az idei rekordnyereségeknek. „A legtöbb vállalatnak ismét sikerült megőriznie a magas nyereségességet. Meg kell azonban néznünk, hogyan alakul a piac. Mert amint a chiphiányos napok megrendelései teljesültek, az autógyártóknak szembe kell nézniük az új valósággal: gazdasági gyengeség, csökkenő kereslet, árnyomás, túlkapacitás. Az autógyártóknak egyre nehezebb lesz magas árakat erőltetniük a piacra és árengedményeket adni” – mondja Constantin M. Gall, az EY nyugat-európai régióért felelős ügyvezető partnere és mobilitásért felelős vezetője.

És mindezek tetejébe még az elektromos autók problémája is felmerül: „Az elektromos autók iránt a kereslet messze nem olyan erős, mint remélték” – zárja Gall.

Úgy tűnik az egyetlen autógyár, amely áremelés helyett árcsökkenést jelentett be a Tesla. Elon Musk korábban azt mondta: „önköltségi áron is el tudnánk adni az autókat”.

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

Ismeretlen anyagra bukkantak a Marson

A Mars évtizedek óta izgatja a kutatók és az álmodozók képzeletét – minden új adat, amit a szondák hazaküldenek, egy kicsit közelebb visz ahhoz, hogy megértsük ezt a távoli, vörös világot. A
Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
hu_HUHungarian