Ezzel a repülőgéppel készül az amerikai hadsereg az atomháború kitörésére

2023.09.16.
Olvasási idő: 3 perc

A biztonságpolitika világában minden reális eshetőségre léteznek előre lefektetett protokollok és tervek. Így van ez az atomháborúval is, melynek kitörése esetén egy különleges repülő irányítási központ kerülne a főszerepbe, melyet az amerikaiak még a hidegháborúban fejlesztettek ki.

Az Egyesült Államok hadseregének flottájában prominens helyet foglalnak el a Boeing E-4B gépek, melyeket „világvége repülőgépeknek” is neveznek. Ezek a mobil parancsnoki központok mindig készen állnak egy esetleges atomháború kitörésére. A hidegháborúban a nukleáris sugárzással szembeni ellenállása volt a legfontosabb tulajdonsága, de idővel rájöttek, hogy továbbfejlesztve tökéletes politikai Noé bárkája építhető belőle.

A repülőgépeket hivatalosan National Airborne Operations Center (NAOC) néven ismerik, és technikailag ezek átépített Boeing 747-200 típusú gépek. A legprofibb kommunikációs berendezésekkel vannak felszerelve, hiszen elsődleges célja, hogy mozgó kommunikációs központként szolgáljon a hadsereg vagy a politikai vezetés számára.

Az idők során jelentősen kibővült a gépek funkcionalitása, mára kb. 450 négyzetméter irodaterület is helyet kapott benne, amelyben konferenciatermek, sajtóközpont, és alkalmi ágyak találhatóak. Az E-4B gépek akár napokig is képesek a levegőben maradni, és onnan tartani a kapcsolatot a földi támaszpontokkal.

A nukleáris háborúra való felkészülés jegyében a gépek elektromágneses lökéshullámok elleni védelemmel is rendelkeznek, azaz elméletben közvetlenül a nukleáris robbanások környékén is üzembiztosan tudnak repülni. A pilótafülke speciális felszereléssel van ellátva, hogy megvédje a pilótákat az ilyen robbanások okozta vakság ellen.

Átlagemberként elképzelhetetlennek hathat, de a gépeket az év minden napján készenlétben tartják, akkor is, amikor látszólag semmi esélye egy komoly krízis kitörésének. Ezt Mike Shirley alezredes így foglalta össze: „Ez a repülőgép soha nem áll le. A hét minden napján, 24 órában, 365 napban dolgoznak körülötte az emberek, akik gondoskodnak arról, hogy a 42 különböző kommunikációs rendszer készen álljon, ha csatlakoztatni kell, és folyamatosan karbantartják.”

Minden repülőgépen egy 65 fős legénység dolgozik, és a fedélzeten tartózkodók bármilyen kommunikációs eszközhöz hozzáférnek, beleértve a telefonvonalakat, rádió és televízió adókat, és az internetet is, hogy biztosítsák, hogy a VIP személyek kapcsolatban maradhassanak bárkivel, akivel szükséges. A gép fontos szerepet játszik abban, hogy az USA légiereje folyamatosan készenlétben tudjon lenni, és garantálni tudja a legfőbb vezetők fizikai védelmét is.

Az E-4B-k eredetileg 1973-ban álltak szolgálatba, majd az évek során folyamatosan fejlesztették őket. 2005-ben egy kétmilliárd dolláros program keretében jelentős modernizáción estek át, ráadásul a gép karbantartási költsége óránként további 160 ezer dollárba került. A folyamatos fejlesztések ellenére a gépek már jelentősen túllépték az eredetileg tervezett élettartamukat.

Jelenleg Survivable Airborne Operations Center (SAOC) néven zajlik egy program, melynek célja az E-4B-k kiváltása lenne, de ez a program még csak fejlesztési stádiumban van, és kérdéses, hogy elkészül-e az E-4B-k szolgálati idejének lejárta előtt. A hírek szerint a fejlesztés büdzséje a várható határidőkkel együtt folyamatosan növekszik, de az amerikai védelmi minisztériumnak esze ágában sincs kompromisszumokkal csökkenteni az USA védelmi képességeit.

Érdekelhet még:

Zsófi

Minden érdekel, ami izgalmas, innovatív vagy meghökkentő – legyen szó technológiáról, gazdaságról vagy váratlan fordulatokról a nagyvilágban. Ezek a témák kizökkentenek a hétköznapokból, és új nézőpontokat mutatnak meg.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian