Borús jövő jöhet: semmi hús és tejtermék, évente maximum három új ruha

2023.09.18.
Olvasási idő: 3 perc

A városok polgármestereinek globális csoportja, a C40 bemutatta terveit a zéró kibocsátással kapcsolatban. A kritikusok szerint ha ezt bevezetnék, az korlátozná az emberek szabad választáshoz való jogát.

Képzeld el a következő szituációt: Épp most értél haza a munkából. Na nem autóval, hanem tömegközlekedéssel jutottál el az otthonodig, mert magánszemélyeknek már autója se lehet. Átöltözöl valami kényelmesebbe, talán a három új ruhadarabod egyikébe, amelyet évente megvehetsz. Aztán a hosszú munkanap után úgy döntesz, vacsorázol. A hűtődben se hús, se tejtermék nincs. Miközben a zöldségeket ropogtatod, azon ábrándozol, hogy tavaly nyáron milyen jó volt nyaralni, habár ezt három évig nem ismételheted meg, hiszen elhasználtad a repülőútra szóló kvótádat…

Ezt a groteszk jövőképet a Sadiq Khan által elnökölt C40, a városok polgármestereinek globális egyesülete álmodta meg, amely szélsőséges intézkedéseket szorgalmaz az üvegházhatású gázok kibocsátásának 2030-ig történő csökkentése érdekében. London polgármesterétől természetesen nem idegen, hogy az éghajlatváltozással kapcsolatos kérdéseket feszegesse. 2021 decembere óta vezeti Khan a C40-et, amelyet hat különböző kontinens 96 városának polgármestere alkot. A szervezet kutatással, konferenciák tartásával és éghajlatvédelmi cselekvési tervek kidolgozásával tölti idejét. A csoportot eredetileg 2005-ben alapította Ken Livingstone, London akkori munkáspárti polgármestere.

A következő évben egyesült egy hasonló szervvel, amelyet Bill Clinton volt amerikai elnök hozott létre, és amelynek jelenlegi elnöke Michael Bloomberg amerikai milliárdos. A szervezet honlapján a brit Külügyi, Nemzetközösségi és Fejlesztési Hivatal szerepel, mint „fő támogató”, több más kormány, jótékonysági szervezet és multinacionális vállalat mellett.

2019-ben, amikor Khan volt az alelnök, a C40 megrendelt egy megdöbbentő tanulmányt a Leedsi Egyetemtől és az Arup tanácsadó cégtől arról, hogy a városok hogyan tudnák csökkenteni a kibocsátásukat 2030-ig. A polgárok fogyasztási szokásai álltak a középpontjában. A radikálisabb javaslatok nem kevesebbet tartalmaztak, mint: a személygépkocsik használatának betiltását; a hús- és tejtermékek fogyasztásának betiltását; az új ruhadarabok számának évi három darabra való csökkentését; és a rövid távú repülőutak háromévente egyszeri alkalomra történő korlátozását.

Javasolta továbbá az acél és a cement használatának csökkentését az építkezésekben, és a fából készült épületek arányának jelentős növelését.

Habár a javaslatokat a csoportban résztvevő városok polgármestereinek nem lenne kötelező betartani, azt „személyre szabottan” felhasználhatnák, és maguk dönthetnének arról, milyen korlátozásokat vezetnek be az adott településen.

Bye-bye Easyjet

A repülők és a taxik használata csak „kivételes körülmények” esetén lenne indokolt, az embereknek a hosszú utakat vonattal kellene megtenniük, és a konferenciákon, valamint külbönböző rendezvényeken törekedni kellene arra, hogy csak vegetáriánus és vegán étkezést biztosítsanak a szervezők.

Khan kritikusai arra figyelmeztetnek, hogy a londoni polgármester és csapatának ötletei „a regresszív díjakra és adókra támaszkodik, és korlátozza a személyes választási lehetőségeket. A legszegényebb embereknek fog kárt okozni…alacsony fizetésű és hátrányos helyzetű embereket büntetik, és káros terheket rónak az iparra.”

London polgármesterének szóvivője azt nyilatkozta: „Ez a jelentés jóval azelőtt jelent meg, hogy Sadiq a C40 elnöke lett. Az említett ötletek nem javaslatok, csak ajánlások, és a polgármester természetesen senkinek sem mondja, hogy ne egyen húst, vagy ne repüljön. A városok feladata, hogy meghatározzák a számukra leghatékonyabb megvalósítási utat. Sadiq ambiciózus célt tűzött ki London számára, hogy 2030-ra elérje a zéró kibocsátást, és London élen jár az otthonok szigetelésével, busz- és taxiflottáink villamosításával, valamint az elektromos járművek infrastruktúrájának olyan mértékű bővítésével, hogy fővárosunkban van a legtöbb nyilvános gyorstöltőpont bármelyik európai város közül.”

Érdekelhet még: Hiába vagy vegetáriánus, nem tudod megmenteni a bolygót

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian