A brit kormány visszatáncolna a belső égésű autók betiltása kapcsán

2023.09.20.
Olvasási idő: 4 perc

Az Egyesült Királyság miniszterelnöke elhalasztaná a 2030-ra tervezett elektromos autó ígéreteket. Egyes iparági szereplők “zavarosnak” nevezték az intézkedést, ami a fogyasztókat is elbizonytalaníthatja.

A brit miniszterelnök várhatóan pénteken jelenti be több olyan politikának az elhalasztását, amelyek szerinte közvetlen költséget rónak a fogyasztókra. Köztük a gázkazánok tervezett fokozatos kivezetését és a magánbérlakások energiahatékonysági célkitűzéseinek bevezetését.

A zöld politikák várható lazítása döbbenetet okozott. A Tory párton belül, a Munkáspárt vezető személyiségeiben, a környezetvédelmi csoportokban és az autógyártókban is nagy megdöbbenést váltott ki, hogy elhalasztanák az intézkedést.

Az autóipari szereplők nem örülnek a bejelentésnek

Az autóipar vezetői „hihetetlenül zavarosnak” és „rendkívüli visszalépésnekítélték Rishi Sunak tervét. A terv szerint a kormány visszalép a zéró-kibocsátású politikától és elhalasztja az új benzin- és dízelüzemű járművek értékesítésére vonatkozó tilalmat.

A Ford UK elnöke szerint ha Nagy-Britannia lazítana azon, hogy 2030-tól betiltja az új benzin- és dízelüzemű személygépkocsik és kisteherautók értékesítését, az aláásná azokat a lépéseket, amelyeket az amerikai autógyártók a szabályokra való felkészülés érdekében tettek.

Vállalkozásunknak három dologra van szüksége az Egyesült Királyság kormányától: ambícióra, elkötelezettségre és következetességre… A 2030-ig tartó időszak enyhítése mindhármat aláásná” – mondta Lisa Brankin, a Ford UK elnöke.

Ian Plummer, az AutoTrader online járműpiac kereskedelmi igazgatója „rendkívül visszalépésnek” minősítette a tilalom 2035-ig történő, ötéves késleltetését.

A kereskedelmi igazgató azzal vádolta a miniszterelnököt, hogy a „könnyű megoldást választotta és a szavazatokra figyel”. Ehelyett az adórendszer változtatásával segíthetné a fogyasztókat, hogy megfizethetőbben vásárolhassanak elektromos autót.

Mike Hawes, a Society of Motor Manufacturers and Traders vezérigazgatója szerint „aggodalomra ad okot„, hogy az új belső égésű motorral hajtott járművek értékesítésének betiltását elhalasztották.

Hawes hozzátette: „A kormány támogatta az iparágat a Tata somerseti akkumulátor gyárában és a BMW Cowley gyárába történő beruházásokat is, így megkérdőjelezzük, hogy mi a stratégia, mert a közúti közlekedés mobilitását a fosszilis üzemanyagokról a fenntartható közlekedés irányába kell elmozdítanunk. Nem igazán tudjuk, hogy most mi fog történni.”

A szabályozások nem csak a briteknél okoz problémát, hanem Európában is. Míg az Egyesült Királyságban a gyártók felkészültek 2030-ra, addig az EU a belső égésű autók vásárlásának tilalmát 2035-re tűzte ki.

Az EU-s célt több iparági szereplő, köztük a Renault vezérigazgatója is bírálta. Luca De Meo szerint, a szabályozók nem vették megfelelően figyelembe a technológiai fejlődést. Úgy véli, hogy emiatt legalább 2040-ig el kellene halasztani a belső égésű autók értékesítésének tilalmát.

A Renault feje attól tart, hogy az EU leküzdhetetlen nehézségekkel néz hamarosan szemben, ha nem változtat az elképzelésén.

A brit kormány egyelőre kiáll a döntés mellett

A belügyminiszter, Suella Braverman bírálta a korábbi kormányok által kitűzött „teljesen irreális és büntető jellegű” zöld célokat. Emellett hangsúlyozta, hogy az Egyesült Királyságnak „érett és pragmatikus módon” kell csökkentenie a kibocsátásokat.

A jelenlegi kormányzat szerint “szigorú” 2030-as célokat még Boris Johnson jelentette be, három évvel ezelőtt.

Bár Sunak többször kijelentette, hogy elkötelezett a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése mellett, az új Északi-tengeri olaj- és gázipari engedélyek kiadása és a zöld politika visszafogására tett lépések megkérdőjelezik a valódi elkötelezettséget.

A kormány egyik szóvivője azt mondta: „A kormány továbbra is teljes mértékben elkötelezett a zéró-kibocsátással kapcsolatos kötelezettségvállalásai mellett és az Egyesült Királyság gyorsabban csökkentette a kibocsátást, mint bármely más G7-ország. Megközelítésünk mindig pragmatikus lesz és biztosítani fogja, hogy a költségeket ne hárítsuk át a keményen dolgozó családokra.”

Az intézkedés a fogyasztókat is megzavarhatja

A kvóták részeként az autógyártóknak egyre több elektromos autót kell eladniuk. 2030-ra az autóipar által értékesített autók 80%-a várhatóan akkumulátoros jármű lesz Nagy-Britanniában. Habár az elmúlt években folyamatosan nőttek az elektromos autó eladások, lehetséges, hogy az intézkedés bevezetése lassítani fogja a trendet.

Mike Hawes ezzel kapcsolatban a következőket nyilatkozta: „Próbáljuk megérteni, hogy mi fog történni az ilyen jellegű nyilatkozat és az említett politika irányelv után. Valamint megérteni az üzenetet, amelyet ezekkel az intézkedésekkel a fogyasztóknak küld, ami hihetetlenül zavaró lehet.

Ez a fordulat hatalmas fejfájást okoz majd a gyártóknak, akik egyértelműségért és következetességért kiáltanak. Ez aligha fogja ösztönözni az elektromos autót még nem vásárlók nagy többségét, hogy átálljanak” – mondta Ian Plummer.

Luke Murphy, az IPPR igazgatóhelyettese szerint a lépés „Rosszat tenne a fogyasztóknak, akiknek előnyös lenne a nettó nullára való gyorsabb átállás. Ezek az új javaslatok mindannyiunkat még inkább függővé tennének az illékony, drága, importált fosszilis tüzelőanyagoktól„.

A zéró kibocsátás törekvést „a 21. század gazdasági lehetőségének” nevezte, hozzátéve, hogy a befektetőknek „stabilitásra és biztonságra” van szükségük.

Érdekelhet még: Börtön járhat a briteknek, ha nem lesz energiahatékony a házuk

dozsaben

Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetemen tanulok, és aktív tagja vagyok egy szakkollégiumnak. Érdeklődési köröm széles skálán mozog: a nemzetközi gazdaságtantól a globális politikai folyamatokon át a politikai és társadalmi jelenségekig. A szerkesztőséghez 2023-ban csatlakoztam azzal a céllal, hogy közérthető, mégis mélyreható írásokon keresztül hozzam közelebb az összetettebb témákat az olvasókhoz.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian