Napelemes autók: a zöld energiával feleannyit kell tölteni az autót

2023.10.05.
Olvasási idő: 3 perc

Egy, a világ 100 városát vizsgáló tanulmány azt mutatja, hogy a napelemes autókkal napi 11 és 29 km közötti távolságot lehet megtenni, ami azt jelenti, hogy nagyjából a felére csökkenhet az elektromos autók töltési igénye.

Még mindig kevés napelemes autót gyártanak, és elég szegényes a választék. Aptera, Lightyear, Sono, GEM: ezeken kívül más nem is nagyon van. Mindegyikük korlátozott képességgel rendelkezik, és még mindig nagy velük szemben a bizalmatlanság. A napelemes autók azonban fenntartható megoldást jelenthetnek a mobilitás jövőjére nézve. Egy nemrégiben elvégzett tanulmány ezeknek a járműveknek a potenciálját elemezte a világ 100 városában, és feltárta, hogy jelentős mértékben csökkenhet az autók újratöltésének szükségessége.

A napelemes autókról dióhéjban

Az elektromos autók fontos előrelépést jelentenek a kibocsátás csökkentésében és a fenntarthatóbb közlekedési megoldások elfogadásában, a gyakori töltés szükségessége azonban továbbra is az egyik fő kihívás tulajdonosaik számára. De mi lenne, ha létezne egy mód ennek az igénynek a csökkentésére?

A napelemes autók olyan elektromos járművek, amelyek működésükhöz napenergiát is használnak, amit az autó felületére szerelt fotovoltaikus panelek rögzítenek. Ezek a panelek a napfényt elektromossággá alakítják, amely felhasználható a jármű elektromos motorjának közvetlen táplálására, vagy az akkumulátorok töltésére. A hagyományos benzines vagy elektromos autókkal ellentétben a napelemes autók korlátozott hatótávolsággal rendelkeznek, amelyet olyan tényezők befolyásolnak, mint az időjárási viszonyok, a napelem teljesítménye és a napelemek mérete. Ezért gyakran korlátozott célokra használhatók, például rövid távolságokra vagy városi ingázásra.

A városi napelemes autók potenciálja

A korlátozott választék ellenére a napelemes autók számos előnnyel rendelkeznek. Először is, nem bocsátanak ki üvegházhatású gázokat, ezáltal segítenek csökkenteni a levegőszennyezést. Ez különösen alkalmassá teszi őket a városokban való használatra, ahol a levegő minősége gyakran ad okot az aggodalomra.

És a hátrányok? Persze, azok is vannak. A napelemek hatékonysága és az autón elhelyezhető panelek felületi korlátai miatt nehéz elegendő energiát biztosítani a nagyobb távolságok megtételéhez vagy a tempósabb vezetéshez. Ezenkívül a jármű teljesítményét nagymértékben befolyásolhatják a környezeti tényezők is, például a felhős égbolt. Mindezek ellenére egy új tanulmány teljes vállszélességgel támogatja a napelemes autók használatát.

A napfénnyel megfelezhető a töltés szükségessége

Miguel Centeno Brito, a tanulmány első szerzője és a Lisszaboni Egyetem Természettudományi Karához tartozó Dom Luiz Intézet (IDL) kutatója kifejtette napelemes autók bevethetőségének fontosságát a városi területeken. Napjainkban a városok jelentik az elektromos járművek fő piacát, ami a viszonylag rövid távolságok miatt különösen vonzó terület a napelemmel felszerelt autók számára is. Összességében a tanulmány azt mutatja, hogy a napenergiával napi szinten 11 és 29 km közötti távolság tehető meg, ami azt jelenti, hogy a felére csökkenthet az autók töltési igénye.

A tanulmány azt is megállapítja, hogy a napenergiával működő járművek számára a legkedvezőbb helyek Afrika, a Közel-Kelet, Dél-Európa és Délkelet-Ázsia városai, bár más földrajzi területeken, például Kínában, Észak-Amerikában és Ausztráliában is lehet potenciáljuk. Az árnyékolásból keletkező veszteségek a városban körülbelül 25%-osak, vagyis relevánsak, de ez nem jelent akadályt a megoldás nagyszabású elterjedésének.

Nem nehéz tehát elképzelni, hogy a jövőben a fotovoltaikus opció széles körben elterjedt kiegészítő lesz a legtöbb autón. Függetlenül attól, hogy számottevő vagy kisebb mértékben járul hozzá a napenergia az autó működéséhez, ha elérhető áron adják majd, miért is mondanánk rá nemet?

Ez a cikk is érdekelhet: Egy új robot segítségével 14-szer gyorsabban tudják a napelemek alapanyagát kikutatni

GT

Tartalom- és szövegíróként, illetve fordítóként dolgozom, főleg az informatika, az üzleti etika és a vállalati képzések területén. Folyamatosan bővítem ismereteimet és alapos kutatást végzek, hogy a legnaprakészebb információkkal szolgálhassak cikkeimben.

Legfrissebb hírek

megújul a cipzár

100 év után megújul a cipzár

100 év után új korszak kezdődik: forradalmi újítást kap a cipzár. Több mint egy évszázada változatlan formában működik a cipzár: két egymásba kapcsolódó fogsor, egy húzószár, és mindezt kétoldalt egy szövetcsík rögzíti
spacex

A SpaceX az USA új rakétapajzsát tervezi

A politikai ígéretek ritkán érik el a csillagokat – kivéve, ha Elon Musk is szerepel a történetben… Elon Musk cége, a SpaceX közel áll ahhoz, hogy elnyerje az amerikai kormány több milliárd
csokitorta

Miért a csokitorta a legjobb tanár a közgazdaságtanban?

Ha a gazdaságról beszélünk, legtöbben számokra, grafikonokra és GDP-adatokra gondolunk. De van egy közgazdasági iskola, amely szerint a gazdaságot nem táblázatokból lehet megérteni, hanem az emberekből vagy például egy csokitorta receptjéből. Ez
Ai poltikai kampány

Ezt a kampányt már nem az emberek írják

A magyar politikai kampányt ma már a mesterséges intelligencia formálja. Az új korszak: amikor a politika már nem emberi kézben van Az elmúlt néhány évben Magyarországon is elkezdődött egy csendes, de alapjaiban