Hollandia 1200 km hosszú hidrogénvezeték építésébe kezdett

2023.10.29.
Olvasási idő: 3 perc

Hollandia hivatalosan is megkezdte egy 1200 km hosszú hidrogénvezeték építését. A projekt az egyik első zászlóshajója az egész kontinensen zajló, Európát a földgázról való leszoktatásra irányuló erőfeszítések közepette.

A csővezeték első szakasza Maasvlakte-tól indul, és mintegy 30 kilométerre a szárazföld belsejében a Shell petrolkémiai óriáscég által üzemeltetett pernisi finomítóig vezet. Maasvlakte Európa legnagyobb kikötőjének, a rotterdami Europoort kikötőnek hatalmas, mesterséges meghosszabbítása. A 30 km-es szakasz a tervek szerint 2025-ben nyílik meg, és 100 millió euróba kerül majd.

2030-tól aztán a szélesebb, 1200 kilométeres hálózat importterminálokat és hidrogéngyártó létesítményeket köt össze Hollandia, Németország és Belgium nagy ipari klasztereivel. A hálózat nagy részét újrahasznosított gázvezetékek alkotják majd, amelyek közül sok feleslegessé válik, miután az ország igyekszik csökkenteni a fosszilis tüzelőanyagtól való függőségét. A 1200 km-es megaprojekt mintegy 1,5 milliárd euróba kerül.

zöld hidrogén Hollandia

A tervek szorosan kapcsolódnak az európai hidrogén gerinchálózati kezdeményezéshez (European Hydrogen Backbone), amelynek célja, hogy 2030-ra 28 000 km hosszúságú, dedikált hidrogénvezeték-hálózatot építsenek ki. Ez 2040-re 53 000 km-esre bővülhet 28 európai országban. Ezt a kezdeményezést 31 energiainfrastruktúra-üzemeltetőből álló csoport támogatja.

A zöld hidrogénnek kell kiváltani a földgázt

2022-ben a hidrogén az európai energiafogyasztás kevesebb mint 2%-át tette ki, és elsősorban vegyi termékek, például műanyagok és műtrágyák előállítására használták. Ennek a hidrogénnek mintegy 96%-át földgázzal állították elő, ami jelentős mennyiségű CO2-kibocsátást eredményezett.

Az EU azonban a hidrogént – különösen a víz elektrolízisével, megújuló energiával előállított „zöld hidrogén” változatot a jövőbeli energiamixének kulcsfontosságú összetevőjeként határozta meg. Az Európai Unió 2030-ig összesen évi 20 millió tonna megújuló hidrogén előállítását és behozatalát tervezi. Összehasonlításképpen egy kilogramm hidrogén egy gallon (3,78 liter) benzin energiaegyenértékének felel meg. A szakértők szerint ez segíteni fog a földgáz kiváltásában, a járművek meghajtásában és az áramtermelésben is.

Ugyanis néhány ágazatot, például a nehézipart és a közlekedést szinte lehetetlen csak villamosítással szén-dioxid-mentessé tenni. Ezekhez könnyen mozgatható üzemanyagra vagy energiaforrásra van szükség. A hidrogén pedig, amely a meglévő földgáz vezetékes rendszerekben is szállítható, és elégetésekor csak vízgőzt bocsát ki, tökéletes jelölt erre.

Miközben Hollandia és sok más ország lázasan építi a hidrogén szállítására szolgáló új infrastruktúrát, erőfeszítéseik hiábavalóak lesznek, ha ezzel párhuzamosan nem növelik a zöld hidrogén előállítását. Jelenleg a zöld hidrogén a globális hidrogéntermelésnek csak mintegy 1%-át teszi ki. Emellett körülbelül háromszor olyan drága, mint a fosszilis tüzelőanyag-forrásokból előállított szürke társa, azaz a normál hidrogén.

Az egyik ígéretes megoldás a szélből hidrogénné alakítás technológiája, amely a tengeri szél erejét és a hatalmas mennyiségű vizet (azaz az óceánt) hasznosítja fosszilis hidrogén előállítására. Az első ilyen típusú üzemet szeptemberben nyitották meg a franciaországi Le Croisic partjainál. Ma naponta fél tonna hidrogént állít elő. Ez csak töredéke a szükséges mennyiségnek, de figyelemre méltó kezdet, és nagy potenciál van benne.

Ez a cikk is érdekelhet: Végleg leállítják a termelést Európa egyik legfőbb gázellátójában

premik

Közel 10 éves IT tapasztalattal rendelkezek nagyvállalati fizetési rendszerek és fizetési megoldások fejlesztésében. A kriptók által képviselt érték mellett érdekel a mögöttes technológia is, és nagyon kíváncsi vagyok, hogyan épül egymásra a mainstream és a kriptovaluták világa.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian