Óriási áttörés: működésbe lépett a világ legnagyobb fúziós reaktora

2023.11.05.
Olvasási idő: 3 perc

A most aktivált JT-60SA tokamak a Franciaországban épülő óriási fúziós reaktornak, az ITER-nek is segít majd bebizonyítani, hogy a fúzió több energiát képes termelni, mint amennyit fogyaszt.

Japán sikeresen működésbe hozta új fúziós reaktorát, a JT-60SA-t, amely szupravezető mágneseket használ a forró plazma fánk alakú kamrában való elkülönítéséhez. A reaktor, amely a világ legnagyobb és legkorszerűbb fúziós reaktora, a fúziós energia fizikájának tanulmányozására, illetve a franciaországi ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) nemzetközi projekt támogatására szolgál. Az első plazmát 2023. október 26-án, több mint 15 évnyi építési és tesztelési munka után gyújtották be.

A JT-60SA 200 millió Celsius-fokra képes felhevíteni a plazmát

A reaktort úgy tervezték, hogy a plazmát 200 millió Celsius-fokra hevítse, és körülbelül 100 másodpercig tartsa fenn ezt a hőmérsékletet, ami sokkal hosszabb idő, mint a korábbi nagy tokamakoké. Ez lehetővé teszi a kutatók számára, hogy megvizsgálják, hogyan lehet szabályozni és optimalizálni a plazma stabilitását.

A JT-60SA segíteni fogja az ITER-t, a Franciaországban épülő óriási nemzetközi fúziós reaktort is, hogy bebizonyítsa, a fúzió több energiát képes termelni, mint amennyit fogyaszt. Az ITER olyan tapasztalatokra és technológiákra fog támaszkodni, amelyeket először a JT-60SA-ban fognak tesztelni.

Cserébe azért, hogy Franciaország adjon otthont az ITER-nek, a világ legnagyobb fúziós kísérletének, Japán lehetőséget kapott a JT-60SA és két másik kisebb fúziós létesítmény megépítésére. Ez része volt a Japán és az EU között 2007-ben létrejött megállapodásnak, amelynek keretében Japán régi, az 1980-as évek közepe óta működő JT-60-as reaktorát is korszerűsítették.

A JT-60SA egyébként a „superadvanced”, azaz „szuper fejlett” rövidítése, és körülbelül fele olyan magas, mint az ITER. 135 köbméter plazma befogadására képes, ami egyhatoda annak, amit az ITER képes kezelni.

Súlyos probléma merült fel a tesztelés során

A Science.org szerint a reaktor megépítése több mint 15 évet vett igénybe, ami jóval hosszabb idő, mint ahogy eredetileg tervezték. A JT-60SA ugyanis a tervek szerint már 2016-ban megkezdte volna működését, de számos kihívással kellett szembenéznie. Át kellett tervezni, beszerzési problémákat kellett megoldani, és helyre kellett hozni a 2011. márciusi tóhokui földrengés okozta károkat.

Aztán 2021 márciusában súlyos probléma merült fel a tesztelés során. Az egyik szupravezető mágnestekercs kábelében rövidzárlat keletkezett, ami megrongálta az elektromos csatlakozásokat, és héliumszivárgást okozott, ami hatással lehetett a hűtőrendszerekre. Az áramkörben lévő feszültség ekkor minimális volt. „Sokkal rosszabb is lehetett volna, ha nagyobb a feszültség. Szerencsénk volt.” – mondta Hiroshi Shirai, aki a QST projekt vezetője. A JT-60SA csapatának több mint 100 elektromos csatlakozás szigetelését kellett kijavítania, ami két és fél évig tartott. Az eset az ITER mérnökeit is óvatosabbá tette a tekercsek tesztelésével kapcsolatban.

A JT-60SA-nak egyébként a méreten kívül egy hátránya van az ITER-hez képest: csak hidrogént és annak deutérium izotópját használja, nem pedig tríciumot, a hidrogén radioaktív formáját, amely nagyobb teljesítményű, viszont jóval drágább is. Az ITER 2035-től várhatóan a két izotóp kombinációját, deutérium-tríciumot fog használni.

Érdemes megemlíteni, hogy Japán 2050-ig tervezi megépíteni a DEMO-t, egy olyan fúziós reaktort, amely áthidalná a JT-60SA és az ITER kutatásai, illetve a fúziós energia kereskedelmi hasznosítása közötti szakadékot.

TK

Közgazdasági tanulmányaim révén kerültem közel a globális folyamatok elemzéséhez, azóta pedig egyre inkább a geopolitika és a makrogazdasági trendek váltak a fő érdeklődési területeimmé. Emellett élénken figyelem a tudományos-technológiai fejlődést, különös tekintettel az űrkutatásra, amely szerintem a következő évtized egyik kulcsterülete lesz.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél