Goodyear, Continental, Audi: mi a fene történik a német autóiparral?

2023.11.29.
Olvasási idő: 5 perc

A Volkswagen az elektromos autók gyártását csökkenti, a Continental átszervezéseket hajt végre, a Goodyear bezár két üzemet. Mi a fene történik a német autóiparral?

A német gazdaság lassulása most már mindenki számára látható. Az Ifo gazdaságkutató intézet legfrissebb adatai szerint 6,8%-ra emelkedett a túlélési kockázatnak kitett vállalatok aránya, és egyes ágazatok jobban szenvednek, mint mások. Ezek között van a lakásépítés, valamint a logisztika és a vegyipar – figyelmeztet az intézet. Van azonban egy ágazat, amelynek eddig sikerült talpon maradnia, most viszont a helyzete egyre súlyosabb: a német autóipar.

Bye bye Goodyear

A legfőbb probléma a kereslet lassulása. Míg tavaly Németországban nyakra-főre adták a különböző támogatásokat az elektromos autót vásárlóknak, a támogatások idén megszűntek, így a kereslet a földbe állt. Ezt pedig jócskán megérezte a német autóipar. Több nagy vállalatnak szerkezetátalakítást kellett eszközölnie, ezek közé tartozik a Goodyear is, amely nemrég jelentette be, hogy két németországi üzemet is be akar zárni: a hesseni Fulda és a brandenburgi Fürstenwalde üzemeket. A fuldai dolgozók a 2019-es leépítések túlélői voltak, amikor az amerikai multinacionális vállalat 450 dolgozót hagyott otthon, cserébe – a helyi média jelentése szerint – hatalmas modernizációs beruházásokat ígért. Tavaly júniusban azonban újabb 550 munkahely leépítését jelentették be, de az ezzel kapcsolatos tárgyalásoknak hála, végül megmenekültek a dolgozók. Eddig. A Goodyear ugyanis végleg pontot tett az i-re, és bezárja az üzem kapuit.

Ennek oka a kereslet „jelentős és gyors csökkenése, amelyet tovább súlyosbít az Ázsiából érkező olcsó import növekedése” – állítja a Goodyear, hangsúlyozva, hogy a bezárás fokozatos lesz, és 2025 szeptemberére húzzák le végleg a rolót.

Hasonló sorsra jutnak a fürstenwaldi telephely dolgozói is, akiknél a tevékenység megszüntetésének időpontja 2027-ben lesz, és 750 munkavállaló elbocsátásával jár majd. „Ez egy nehéz, de szükséges döntés a túlkapacitás csökkentésére és a termelési struktúránknak a kereslethez való igazítására” – magyarázta az amerikai multinacionális vállalat, utalva arra, hogy a munkavállalók képviselőivel folytatott konzultáció csak rituális lépés lesz.

A Continental is köhög

A német autóipar nehéz helyzetéről árulkodik a német Continental döntése is, miszerint komoly átszervezést eszközöl, amelynek célja, hogy a gumiabroncsokat, fékrendszereket és járműstabilizáló rendszereket gyártó multinacionális vállalat a következő két évben legalább 400 millió eurót takarítson meg. A bejelentés szerint a terv „a szervezet minden részét és minden szintjét érinti, ezért az érintett munkahelyek pontos számát világszerte még nem határozták meg”. A német sajtóban azonban, amely folyamatosan figyelemmel kíséri a cég sorsát, ötezer munkahelyről, a jelenlegi globális létszám 3%-áról beszélnek. Philipp von Hirschheydt, a divízió vezetője kijelentette, hogy ezek „kezdeti intézkedések az ágazat versenyképességének javítására”.

A német autóipar fejét is utolérte a válság

A német autóipar legkiemelkedőbb szereplője sem menekülhet a válságtól. A Volkswagen-csoport a hírek szerint azt fontolgatja, hogy drasztikus leépítéseket fog kezdeményezni. A Handelsblatt című gazdasági lap szerint az irodai dolgozókat venné célkeresztbe a 10 milliárdos kiadási felülvizsgálattal küszködő vezetőség. Ennek nyomán az adminisztratív dolgozók legalább 20 százalékától válhat meg a vállalat.

A Volkswagen a napokban úgy döntött a jövő évben az ID.4, ID.5 és Q4 e-tron modellek – Suv és Sportback kivitelben egyaránt – gyártását három hétre leállítja. Hivatalosan az ok az, hogy váratlan zavar keletkezett az ellátási láncban.

Mi lehet a valós ok?

Vannak azonban, akik arra mutattak rá, hogy a Volkswagen hite az elektromos autókban teljesen értelmetlen volt. Embertelen összegeket öltek bele, ami nem tudni mikor térül meg. Megjegyzendő az is, hogy a konszern a kelet-németországi Zwickau városában lévő üzemében (ahol a konszern három márkájának – Volkswagen, Audi és Cupra – hat elektromos modelljét gyártják) létszámleépítést hajt végre a plug-in autók iránti alacsony kereslet miatt. Ennek oka pedig nem más, mint a szeptember 1-jén megszűnt állami támogatások. Amíg az állam komoly kedvezményeket adott azoknak, akik elektromos vagy plug-in modelleket vettek, támogatás hiányában, senki nem kapkod ezek után a járművek után.

A már említett üzemben augusztusban mintegy 10 700 alkalmazottból 2000 főt hagytak otthon. Mindezt annak ellenére, hogy a VW minden alkalommal megismételte, hogy a zwickaui üzem a német vállalat stratégiájának középpontjában marad. Elvégre egy gigagyárról van szó, amelybe a német márka 1,2 milliárdot fektetett műszaki átalakításra.

Az Audi is szenved

Az elmúlt órákban ráadásul újabb viharos hírek érkeztek a Handelsblatt című német üzleti napilaptól, amelynek forrásai szerint az Audi úgy döntött, hogy nemcsak a Q6, hanem az e-tron család több más modelljének bevezetését is elhalasztja.

Az ingolstadti székhelyű vállalat inkább várna az A6 és a jelenlegi Q8 e-tron utódjának debütálásával. A halasztások mögött ipari döntések állnak.

Mi lesz veled Ford?

Végül a Ford kölni gyára is aggodalomra ad okot, miután az amerikai vállalat úgy döntött, hogy lelassítja európai terveit, és felmondta a törökországi gigagyár építésére vonatkozó megállapodásokat.

Az év elején a Ford még fontos híreket jelentett be Németországgal, különösen a nyáron leállított, a legkelendőbb Fiesta gyártásától elárvult kölni üzemmel kapcsolatban. A tervek szerint az üzem lesz a bölcsője az Explorer elektromos terepjárónak, 2024-től pedig egy második, készülő járműnek, egy sportos crossovernek, amely a Volkswagen-csoporttal 2020-ban indított ipari szövetség eredménye, amelynek célja hat év alatt 1,2 millió elektromos autó összeszerelése. Mivel azonban a Volkswagen is lelassította terveit, sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon a Ford által Kölnben tervezett 1,8 milliárd eurós projekt, amelyet az elektromos autókra szántak, valaha is megvalósul-e?

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél