Nem biztonságosak a Teslák, állítja egy volt alkalmazott

2023.12.06.
Olvasási idő: 1 perc

A Tesla egy korábbi dolgozója a BBC-nek elmondta, szerinte a cég önvezető járművei mögött álló technológia nem elég biztonságos ahhoz, hogy közutakon használják.

Lukasz Krupski még májusban szivárogtatott ki adatokat a Handelsblatt nevű német lapnak, amelyek között bőven volt a Tesla fékezési és önvezető szoftverével kapcsolatos ügyfélpanaszokból. Elmondása szerint, amikor még korábban közölte az aggályait a főnökeivel, a véleményét figyelmen kívül hagyták.

Krupski leginkább az autopilot funkcióban látja a veszélyt, ami többek között a kormányzás- és parkolássegítést is magában foglalja.

„Nem hiszem, hogy a hardver és a szoftver készen áll.” – mondta. „Ez mindannyiunkat érint, mert lényegében a közutakon kísérletezünk. Tehát még ha nincs is Teslája, a gyerekei akkor is veszélyben lehetnek a járdán.” – tette hozzá a Tesla volt dolgozója.

Krupski azt is elmondta, hogy olyan bizonyítékokat talált, amelyek arra utalnak, hogy a Tesla nem tartott be bizonyos, a biztonságos üzemeltetésre vonatkozó követelményeket. Hozzátette, még a vállalat alkalmazottai is beszéltek neki arról, hogy az autók a tesztek során véletlenszerűen fékeztek le nem létező akadályok miatt.

„Néha alig alszom éjszaka”

A Tesla saját adatai szerint 2022 végéig az Egyesült Államokban minden 5 millió megtett kilométerre jutott egy olyan baleset, amelyben a légzsák működésbe lépett, és amely az autopilot működése közben történt. A cég állítása szerint ez az arány azonban jóval rosszabb azoknál, akik nem használják a funkciót, az ő esetükben ugyanis átlagosan 2,4 millió kilométerenként történik baleset.

Ennek ellenére érdemes megjegyezni, hogy az amerikai igazságügyi minisztérium már január óta vizsgálja a Teslát a vezetéstámogató funkciókkal kapcsolatos állításai miatt.

Krupski szerint azok az információk, amikre az elmúlt hat hónapban derült fény „félelmetesek”:

„Néha alig alszom éjszaka.” – mondta a BBC-nek.

Jack Stilgoe, a University College London önvezető járműveket kutató docense szerint Krupski állításai szélesebb körű aggályokat vetnek fel a technológiával kapcsolatban.

„Ez a mesterséges intelligencia egyfajta tesztje a szabadban, a közutakon, ahol mindannyian jelen vagyunk.” – mondta.

TK

Közgazdasági tanulmányaim révén kerültem közel a globális folyamatok elemzéséhez, azóta pedig egyre inkább a geopolitika és a makrogazdasági trendek váltak a fő érdeklődési területeimmé. Emellett élénken figyelem a tudományos-technológiai fejlődést, különös tekintettel az űrkutatásra, amely szerintem a következő évtized egyik kulcsterülete lesz.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok