Rátámadt az egyik mérnökre egy robot a Tesla gyárában

2023.12.29.
Olvasási idő: 4 perc

A Tesla egyik mérnökét üzemzavar miatt megtámadta egy robot a vállalat Giga Texas nevű gyárában.

Két munkás is végignézte, ahogy a társukat megtámadja egy frissen öntött autóalkatrészek mozgatására használt robot. A gép leszorította a férfit, aki éppen két másik robot szoftverét programozta, és a fémkarjait a munkás hátába és karjába mélyesztette, nyílt sebet hagyva a munkás bal kezén. Az incidens a Travis megyei hatóságoknak benyújtott 2021-es, sérülésekről szóló jelentésből derült ki.

Érdekes módon a jelentés, amelyet a Teslának minden évben be kell nyújtania a hatóságoknak, hogy adókedvezményeket kapjon Texasban, azt állította, hogy a mérnöknek nem volt szüksége betegszabadságra.

Ennek ellenére egy ügyvéd, aki a Giga Texas dolgozóit képviseli, elmondta, hogy az ottani dolgozókkal folytatott beszélgetései alapján úgy véli, a vállalat nem számol be az összes sérüléssel járó esetről. Az ügyvédnő szerint ez az aluljelentés még egy olyan építőmunkás 2021. szeptember 28-i halálát is magában foglalja, akit azért szerződtettek, hogy segítsen a gyár építésében.

„Több munkásunk is megsérült és egy munkás meghalt, akinek a halála nem szerepel ezekben a jelentésekben, amelyeket a Teslának pontosan ki kellene töltenie és be kellene nyújtania a megyének, hogy adókedvezményeket kapjon.” – mondta Hannah Alexander, a munkásokat képviselő ügyvéd.

Több szervezet is csalással vádolja a Teslát

Tavaly egy munkások érdekeit képviselő szervezet a Giga Texas dolgozói nevében panaszt nyújtott be az amerikai munkavédelmi hatóságnak (OSHA), azt állítva, hogy a Tesla hamis tanúsítványokat ad egyes munkavállalóknak.

„A munkavállalók arról számoltak be, hogy amikor képzésre volt szükségük, egyszerűen PDF-fájlokat vagy bizonyítványok képeit küldték el nekik SMS-ben vagy WhatsAppon keresztül néhány napon belül.” – mondta Alexander. „Minden jel arra utal, hogy a dolgozóknak nem is volt lehetőségük elvégezni a szükséges képzést.”

Emellett a kaliforniai OSHA nyomozói például azt találták, hogy a Tesla csak 2018-ban 36 sérülést hagyott ki a kötelező kormányzati bejelentésekből. Ez megerősíti a Center for Investigative Reporting’s Reveal csapatának korábbi jelentését, amely megállapította, hogy a vállalat számos munkahelyi balesetet szándékosan félreminősített. A kaliforniai OSHA jelentése előtt a Tesla kijelentette, hogy a Reveal állításai „teljesen hamisak”, és azzal vádolta a csoportot, hogy titokban együttműködik a munkásokkal, akik aztán szakszervezetbe való belépéssel próbálkoztak.

Lezuhant és vérnyomot hagyott maga után a megtámadott mérnök

Az aluljelentések ellenére a Giga Texas 2021-es éves jelentése azonban dokumentálja a szoftvermérnök megtámadását, bár nem sok részlettel. A 2021. november 10-i bejegyzés leírja, hogy egy „vágás és nyílt seb keletkezett egy mérnökön”, amelynek okozója egy robot volt. A Tesla szerint a férfi bal kezén keletkezett sérülések ellenére a mérnöknek egy napot sem kellett kivennie.

Az eset két szemtanúja azonban ennél sokkal megrázóbb történetet mesélt a The Information riportereinek. Miközben a vérző mérnök megpróbált kiszabadulni az összeszerelő robot szorításából, egy munkás megnyomta a vészleállásokhoz használt „stop” gombot. Miután kiszabadult, a mérnök lezuhant egy alumíniumhulladék összegyűjtésére szolgáló csúszdán, vérnyomot hagyva maga után.

Tesla robot mérnök

Azt is érdemes megjegyezni, hogy a Tesla Giga Texas üzeme a balesetek számát tekintve megelőzi a többi autógyártó üzemét. A Tesla gyárában 2022-ben minden 21. dolgozó megsérült, szemben az ország éves autóipari átlagával, amely szerint csupán minden 30. munkás szenved el valamilyen sérülést.

„Texasban minden harmadik nap meghal egy építőmunkás”

A Bloomberg szerint a Tesla több mint 60 millió dolláros adókedvezményt kapott Travis megyétől és a Del Valle Független Iskolaközponttól a helyszín kiválasztásáért. Ezek az adókedvezmények azonban szigorú követelményekkel járnak, amelyeket Elon Musk cége nem biztos, hogy betart, legalábbis a munkásokat képviselő ügyvéd szerint.

„Van ez a követelmény, hogy a Teslának minden évben jelentést kell készítenie… Azt tapasztaltam sok építőipari munkásnál, akikkel beszéltem, és akiknek sérüléseik voltak, hogy a sérüléseik nem szerepeltek a jelentésben.” – mondta Alexander. „Minden építőipari munkás sérülését vagy halálát jelenteniük kell, és nem csak a Tesla által közvetlenül alkalmazott emberek sérüléseit és halálát, hanem minden olyan építőipari munkásét, aki a helyszínen dolgozott.” – tette hozzá az ügyvéd.

És bár a Tesla az autóiparon belül a sérülések számát tekintve kilóg a sorból, azt is hozzá kell tenni, hogy Texasban – ahol a Giga Texas gyár is található – halnak meg a legnagyobb arányban az építőmunkások az Egyesült Államokban.

Az amerikai Munkaügyi Statisztikai Hivatal szerint a texasi építőipari munkások 22 százalékkal nagyobb valószínűséggel halnak meg a munkájuk során, mint bárhol máshol az országban.

„Texasban minden harmadik nap meghal egy építőmunkás.” – jegyezte meg Alexander.

Érdekelhet még: A Tesla önvezető funkciója leckét ad a sofőröknek

TK

Közgazdasági tanulmányaim révén kerültem közel a globális folyamatok elemzéséhez, azóta pedig egyre inkább a geopolitika és a makrogazdasági trendek váltak a fő érdeklődési területeimmé. Emellett élénken figyelem a tudományos-technológiai fejlődést, különös tekintettel az űrkutatásra, amely szerintem a következő évtized egyik kulcsterülete lesz.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél