Az európai elektromos autó hájpnak a feltörekvő országok fizetik meg az árát

2024.01.06.
Olvasási idő: 2 perc

Európa, Kína és az USA készen áll az elektromos meghajtásra, de ennek a feltörekvő országok fogják megfizetni az árát.

Európa, az USA és Kína készen áll az elektromos autózásra. A verseny az elektromos autókért még csak most kezdődik. Egy kérdés azonban sokakat foglalkoztat: hová kerül a több százmillió Euro 4-es vagy annál szennyezőbb motorral felszerelt autó? A válasz: a fejlődő országokba. Tehát a környezetvédelem álcája alatt a problémát egyszerűen áttolják más nyakába. Habár a bolygó része Afrika, Kelet-Európa és Dél-Amerika is, a nyugat-európai és amerikai politikusok csak azzal törődnek, hogy ezek a régi gépkocsik ne náluk szennyezzék a levegőt.

A belsőégésű autók – a világon összesen 1,4 milliárd van forgalomban, szemben a mindössze 26 millió elektromos autóval – többsége elhagyja Európát, Kínát és az Egyesült Államokat, és Dél-Amerika, Ázsia, Kelet-Európa és a fejlődő országok felé veszi az irányt, amelyek egyfajta gyűjtőtégelyként funkcionálnak.

Már ma is a világ lakosságának mintegy negyede olyan országban él, ahol az autók legalább 50 százaléka a fejlett gazdaságokból származó használt jármű. A feltörekvő országok növekvő függősége a behozott használt járművektől számos kihívást jelent, nemcsak gazdasági szempontból, hanem a környezeti fenntarthatóság és a biztonság szempontjából is.

Nőhet a használt járművek exportja

A használt járművek fő exportőrei a feltörekvő országokba Európa, Japán, Korea és Észak-Amerika voltak. Jelentős váltás van azonban folyamatban, mivel Kína arra készül, hogy az ágazat egyik főszereplőjévé váljon, miután a kormány 2019-ben bejelentette, hogy első alkalommal engedélyezi a használt autók exportját.

A használt járművek egyik fő problémája a gyakran megkérdőjelezhető minőség. Sok importált jármű régi, rossz állapotban van, és mindenekelőtt nagy mennyiségű légszennyező anyagot bocsát ki. A nyugati országokból 2023-ban behozott autók mintegy negyede nem felel meg a kibocsátási előírásoknak, például az Euro 3-as vagy annál alacsonyabb normáknak, ami veszélyezteti az egészséget és hozzájárul a környezet romlásához. Az elektromos meghajtásra való átállás miatt ezer számra zúdulnak majd az elavult járművek ezekbe a fejlődő országokba.

A Nemzetközi Közlekedési Fórum, röviden ITF szerint a probléma összetett, azonban olyan kulcsfontosságú intézkedések végrehajtásával, mint a jobb nyomon követhetőség, a használt elektromos autók népszerűsítése és az autók műszaki állapotára vonatkozó szigorú kritériumok elfogadása, hatékonyan kezelhető. A nemzetközi intézet szerint csak átfogó és együttműködő megközelítéssel lehet biztosítani a nemzetközi használtjármű-kereskedelem fenntartható jövőjét.

Különösen a használt autók nyomon követhetőségét határozzák meg döntő lépésként a hatékony export- és importkorlátozások bevezetése és egyúttal a szóban forgó járművek minőségének javítása érdekében.

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

elhízás elleni csodaszer

Jön az új elhízás elleni szupergyógyszer?

Az elhízás elleni gyógyszerek piaca egy újabb, sok szempontból meghatározó jelölttel bővül. Az Eli Lilly retatrutide nevű, három hormon hatását egyszerre utánzó injekciója a III. fázisú vizsgálatok első eredményei alapján a jelenleg

Mielőtt továbblépnél