Egyre olcsóbb és biztonságosabb a repülés

2024.03.31.
Olvasási idő: 2 perc

Azóta, hogy 1903-ban Orville és Wilbur Wright végrehajtották 1903. december 17-én az első, levegőtől nehezebb eszköz repülését Észak-Karolinában, rengeteg fejlődést láthattunk. Úgy biztonság, úgy költség és hozzáférhetőség tekintetében. Az 1970-es árakhoz hasonlítva mára 90,8%-os csökkenést láthatunk az időráfordítás tekintetében, így a kontinensek közötti repülés is elérhető egy átlagos ember számára. Ráadásként pedig megdöbbentő mértékben fejlődött azokhoz az évekhez képest a biztonság is.

De visszatérve az árakhoz. 1970-ben New York és London között egy oda-vissza jegy ára 550 dollárnak felelt meg. Akkoriban egy munkás órabére 3,93 dollár volt, tehát 140 óra munkával lehetett volna összeszedni ekkora összeget. Ma a jegy ára 467 dollár körül mozog, miközben egy munkás már 36,15 dollár körül keres óránként. Kvázi egy hosszabb, túlórás napon megkereshető a repjegy ára. Azaz ennek a repjegynek az árában 90,8%-os csökkenés mutatkozik az időfordítás tekintetében.

A repülés minden tekintetben az életünk része lett

A repülőgépek száma 980 százalékkal nőtt, az elmúlt 54 év alatt évi 4,5 százalékkal. Ugyanezen időszak alatt a világ népessége 4,3 milliárddal (117 százalékkal), 3,7 milliárdról több mint 8 milliárdra nőtt. A népesség minden 1 százalékpontos növekedése a repülőgépek számának 8,4 százalékpontos növekedését jelentette. A transzkontinentális járatok most már szinte mindenki számára megfizethetőek. A szabadpiaci vállalkozói kapitalizmus nem arról szól, hogy a gazdagok számára még több luxuscikket készítsünk, hanem arról, hogy a luxuscikkeket az átlagemberek számára megfizethetővé tegyük.

Bár igaz, hogy az 1970-es években a gépeken talán tágasabbak voltak a kabinok és jobb volt az étkezés, a repülés ma már drámaian biztonságosabb. Az Aviation Safety Network nyomon követi a légitársaságok baleseti adatait. A bevételre vetített utaskilométer (RPK) a légi közlekedésben használt szabványos mérőszám. Ezen adatok alapján Javier Mediavilla ötéves átlagok segítségével ábrázolta a halálos balesetek arányát trillió RPK-ra vetítve 1970-től 2019-ig. Az arány 98,76 százalékkal, 3218-ról 40-re csökkent ez alatt a 49 év alatt.

A repülés ma több mint 80,4-szer biztonságosabb, mint 1970-ben, és a biztonság évente mintegy 9,37 százalékos ütemben javul. És a Boeing-ügy sem igazán ront ezen a számon. Ha az időráfordítást és a biztonságot is figyelembe vesszük, akkor a repülés 1970 óta 868-szorosára nőtt (10,8 x 80,4 = 868). Ha 1970 óta nem történt volna innováció a repülésben, akkor a New York-London repülőjegy ára ma 5 059 dollár körül lenne. 1970-ben csak a gazdagok engedhették meg maguknak a transzatlanti járatokat. Az 5507 kilométeres repülőút körülbelül hét órát vesz igénybe. A szuperszonikus Concorde kevesebb mint három alatt tudta megtenni. Bár ma nincsenek kereskedelmi szuperszonikus járatok, a Boom Supersonic, egy coloradói székhelyű magáncég célja, hogy 2029-re visszahozza ezeket az amerikai légitársaságok számára.

Tomasito

Leginkább a technológiai és tudományos témák mozgatnak meg, főleg a blokkláncok és a kriptovaluták technológiai háttere, a valós felhasználási esetek valamint a privacy kapcsán felmerülő lehetőségek érdekelnek. Pénzügy-IT háttérrel bírok, a kriptovaluták mellett elég sok különféle területen építettem tapasztalatot.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian