A világ legrégebbi, közel fél évszázada repülő utasszállító repülőgépe

2024.04.09.
Olvasási idő: 2 perc

Amikor először repült, még javában tartott a hidegháború és állt a berlini fal, Kína a legszegényebb gazdaságok közé tartozott, és közvetlen riválisa – az Airbus A320-as – még papíron sem létezett. Negyvenhat évvel később, egy teljesen átformálódott világban a repülőgép még járja a kilométereket, Dél-Amerika egén repül, és minden alkalommal száz embert szállít. Íme, a világ jelenleg szolgálatban lévő legöregebb utasszállító repülőgépe: egy Boeing 737-200-as.

Az 1977-es megrendelés

A repülőgépet ma Venezuela legkisebb légitársasága, a Venezolana használja. A ch-aviation repülési platform által rendelkezésére bocsátott adatok szerint 1977. november 7-én építették meg, amikor az amerikai Frontier Airlines – nem összetévesztendő a jelenlegi amerikai fapados légitársasággal – megrendelte a Boeingtól a 737-200-ast. Az első repülésre 1978. március 31-én került sor a repülőgépgyártó óriás Rentonban (Seattle közelében) található létesítményeiben, míg a megrendelőnek ugyanezen év április 12-én adták át.

A repülőgép korát tekintve meglepően kevés tulajdonosváltás történt. A Boeing 1985. november 1-jén a United Airlines tulajdonába került, és egészen 2011 augusztusáig ott is maradt. Nem sokkal később a Venezolana vette át, amely később a lajstromjelét is megváltoztatta „Yv3471”-re. A két Pratt&Whitney Jt8d-17 hajtóművel felszerelt (az 1960-as években kifejlesztett konstrukció) gép belső terében 117 ülés van, a fejtér fölött pedig aprócska rekeszek: a mai kerekes bőröndök nem férnének el benne.

Rajonganak érte az utasok

A régi Boeinget annyira szeretik a repülés szerelmesei, hogy ha tehetik, közvetlenül a repülőtéren foglalnak a Venezolana járatra, ha biztosak benne, hogy a csatlakozás ezzel a géppel történik. Az ősi példányt – amely nem repül minden nap – nemrég a selejtezés veszélye fenyegette. 2023. június 8-án a Dominikai Köztársaságban, a Punta Caucedóban található Las Américas repülőtéren egy busznak (amely a repülőgép és a terminál között szállítja az utasokat) és más ott lévő járműnek ütközött. Az egyik hajtómű és az orr sérüléseit két héten belül kijavították, így a repülőgép újra felszállhatott.

De meddig szeli át az eget? Nehéz megmondani. Szakértők szerint a repülőgépnek már nem sok lehet hátra, hiszen a típushoz tartozó pótalkatrészeket lassan már lehetetlen beszerezni. Többen azt feltételezik, hogy ha a Boeing 737-200-asnak legközelebb műszaki problémája lesz biztosan nyugdíjba vonul.

Érdekelhet még: Egyre olcsóbb és biztonságosabb a repülés

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

elhízás elleni csodaszer

Jön az új elhízás elleni szupergyógyszer?

Az elhízás elleni gyógyszerek piaca egy újabb, sok szempontból meghatározó jelölttel bővül. Az Eli Lilly retatrutide nevű, három hormon hatását egyszerre utánzó injekciója a III. fázisú vizsgálatok első eredményei alapján a jelenleg