Egy rejtélyes sziget borzolja a kedélyeket Japán partjainál

2024.04.19.
Olvasási idő: 2 perc

A Hashima-sziget egy kis lakatlan sziget közvetlenül a japán partoknál, Nagaszakitól mintegy 15 km-re. A több éve elhagyatott szigetet alakja miatt Csatahajó-szigetnek is nevezik, az elhagyatott azonban nem azt jelenti, hogy üres, mert a múlt szellemei még ma is kísértenek.

A Hashima-sziget története

Mielőtt a Mitsubishi 1890-ben megvásárolta a Hashima-szigetet (vagy Gunkanjimát), a sziget egy fontos szénbánya volt, amelyet 1887-ben fedeztek fel. 1890 után a sziget a gyorsan növekvő japán iparosodás szimbólumává vált. 1916-ban jelent meg a szigeten az első betonépület. A 9 emeletes épület elég erős volt ahhoz, hogy megvédje az ott lakókat a szigetet évente sújtó számos tájfunnal szemben. Ezt követően egyre több és több épületet húztak fel, de a gyorsan növekvő szigetnek volt egy sötét oldala is.

Az épületeket koreai és kínai foglyok építették, akik 1930-tól közvetlenül a második világháború utánig itt voltak kénytelenek dolgozni. A kényszermunkások életkörülményei borzalmasak voltak, sokan soha nem jutottak haza. Az itt dolgozó emberek a szigetet „Börtönszigetnek” vagy „Pokolszigetnek” is nevezték. A háború után japánok is érkeztek ide, hogy maguk is itt dolgozzanak. A sziget népessége 1959-ben érte el a csúcspontját. Több mint 5000 ember dolgozott és élt a Hashima-szigeten. És mivel a hely nem volt túl nagy, ez azt jelentette, hogy fejenként nagyjából 1,5 négyzetméteres lakóterülettel rendelkeztek!

1974-ben a bányákból kezdett elfogyni a szén, így az emberek kénytelenek voltak odébb állni. Hamarosan a sziget lakatlan részeit visszahódította a természet. Az időjárási viszonyok hatására a betonépületek állapota drámain megromlott, az épületek falai elkezdtek széthullani. Persze sok kíváncsiskodó akart a veszélyes helyre bejutni, hiába próbálta a kormány eltántorítani az embereket attól, hogy egyedül látogassanak el a szigetre. Hosszú csatározás után végül a japán államvezetés úgy döntött, hogy megnyitja a helyet a nagyközönség előtt. Az omlás szélén álló falakat kitámasztották vagy újraépítettek, hogy a turistáknak ne essen baja.

A Hashima-szigetet még az UNESCO is felvette a világörökségi listára. Észak- és Dél-Korea azonban ellenezte ezt a tervet, hiszen ők nem felejtették el az állampolgáraikkal szemben elkövetett gaztetteket. Korea végül meghajolt, de követelték, hogy Japán ismerje be a bűneit. Azt is akarták, hogy Japán emlékművet állítson a szigeten mindazoknak, akiket ott dolgoztattak. Japán végül beleegyezett, de még aznap, amikor a papírokat aláírták, a követeléseket lesöpörték az asztalról. Az UNESCO 2015-ben mégis felvette a szigetet a listára, de nem a kitűzött feltételek mellett.

A szellemek szigete

Bár a turisták ma már látogathatják a szigetet, a múlt szomorú nyomait mai is őrzi a hely. Különösen az itt dolgoztatott kényszermunkások hozzátartozóinak fejében és az omladozó épületek belsejében érezni, hogy milyen borzalmaknak volt szemtanúja a parányi földdarab. A közelében hajózó halászok azt állítják, hogy furcsa villódzó fényeket látnak az épületekben, pedig a szigeten nincs is áram, emellett pedig furcsa zajokat hallanak a helyről kiszűrődni. Sok látogató szerint a ottlétükkor olyan érzésük volt, mintha figyelték volna őket, és voltak olyanok is, akik azt állították, hogy láthatatlan kezek érintettek meg vállaikat.

Andrea

Közgazdászként mindig is érdekelt a pénzügyek világa. 2016-ben ismerkedtem meg a bitcoinnal, azóta pedig a mindennapi életem részévé váltak a kriptovaluták. 2019-ben csatlakoztam a BitcoinBázishoz íróként, 2020 óta pedig a portál főszerkesztője vagyok. Ismereteimet igyekszem folyamatosan bővíteni és minél többet megtudni a kriptovalutákról, a mögöttes technológiáról és a gyakorlati használhatóságukról.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian