A Temu és a Shein meghódította Európát, az Amazonnál foghatják a fejüket

2024.05.03.
Olvasási idő: 3 perc

A nagy európai e-kereskedelmi cégek valósággal szenvednek a „feltörekvő kínai márkák” térnyerésétől, olyannyira, hogy tavaly 18%-kal visszaesett a forgalmuk. A tempót most a Shein és a Temu diktálja, amelyek jelenleg elképesztő népszerűségnek örvendhetnek a kontinensen.

A Temu és a Shein európai felemelkedése

A Shein és a Temu komoly kihívást jelentenek európai riválisaiknak, köztük elsősorban az Amazonnak, a Zalandónak vagy az Ikeának, nem is beszélve a gyors divat spanyol óriásáról, az Inditexről. A kínaiak újraírják a játékszabályokat, próbára téve ezzel nyugati versenytársaik ellenálló képességét. A Cross-Border Commerce Europe tanulmánya szerint az európai e-kereskedelmi szektor 500 vezető szereplője nehéz éven van túl a Shein és Temu által diktált erős verseny miatt, amely 2023-ban jelentős, 18%-os csökkenést eredményezett a határokon átnyúló eladásokban.

A gyors divat területén a Shein felülmúlta az olyan hagyományos vezetőket, mint az Inditex és az H&M, és tavaly több mint 1,5 millió modellt dobott piacra, ami messze meghaladta a Zara elérhető árú divatáru-kínálatát.

A Shein 2008-ban alakult, alapítója Chris Xu vállalkozó, aki kezdetben esküvői ruhákat árult ZZKKO márkanévvel. Ezután átalakult Sheinside-dá, majd Shein néven érte el mostani arculatát. A New York-i tőzsdén való jegyzés szándékával a tervek szerint az IPO értéke elérheti a 90 milliárd dollárt, ami rekordot jelentene a divatiparban. 2021-ben a Shein alkalmazás letöltései még meg is haladták az Amazonét több európai országban is.

Az elmúlt évben azonban a Shein mellett az élre tört egy másik új e-kereskedelmi alkalmazás is, a Temu. Európában a felemelkedés látványos volt: a tavaly áprilisi indulása óta rekordot rekordra halmozott. Franciaországban és Olaszországban például majdnem nyolc százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a tíz legnagyobb többkategóriás kiskereskedő között, a Sensor Tower kutatása szerint pedig az alkalmazásra regisztrált felhasználók hetente átlagosan huszonhárom percet töltenek az alkalmazásban, szemben az Ebay huszonkettő és az Amazon tizennyolc percével. A Temu sikerének titka? Filléres árak és egy ultra-agresszív hirdetési stratégia, amely a közösségi médián keresztül bombázza a felhasználóit.

Az Amazonnál nincs nagy öröm

De miközben a Temu és a Shein egymással csatározik az árak és az ingyenes kiszállítás tekintetében (a nemzetközi szállítmányok naponta meghaladják a kilencezer tonnát) az Amazon joggal aggódhat, hogy elveszíti vezető szerepét azokon a területeken, amelyekre eddigi sikerét alapozta, és profitmargói egyre csökkennek. Annak ellenére ugyanis, hogy a vállalat több mint másfél millió alkalmazottal rendelkezik és diverzifikálódott a felhőszámítástechnika és a kapcsolódási szolgáltatások terén, a Temu és a Shein felemelkedése veszélyeztetheti az Amazon pozícióját Európában és az Egyesült Államokban egyaránt.

Az utóbbi piacot különösen sújtotta a Temu tengerentúli terjeszkedése, beleértve a dollármilliárdos nagyságrendű reklámkampányát, melynek részét képezte egy Super Bowl alatti reklámszpot is, és összességében a Meta platformjainak egyik fő hirdetőjévé vált. 2022 szeptemberi indulása óta az Egyesült Államokban a havi felhasználók száma 2023 nyaráig meghaladta az 50 milliót, míg a Shein felhasználói bázisa 20,9 millióról több mint 26 millióra nőtt. Eközben az Amazon felhasználóinak száma 69,6 millióról 67 millióra csökkent.

Emellett az Apple legtöbbet letöltött alkalmazásokról kiadott ranglistái szerint 2023-ban az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Németországban is a Temu volt a legtöbbet letöltött alkalmazás.

Ehhez képest a Sheinnek jelenleg több mint 45 millió havi aktív felhasználója van az EU-ban, ezért az Európai Bizottság a platform nagyságára való tekintettel intézkedést kért a fogyasztóvédelmi szabályok betartásának biztosítása érdekében. Azonban a méret és az antitröszt hatóságok lassú cselekvése miatt az Amazon egyelőre érinthetetlennek tűnik a kínai platformokkal szemben.

Ez a cikk is érdekelhet: Végre megfejtették a viktoriánus selyemruha kriptogramjának titkát

GT

Tartalom- és szövegíróként, illetve fordítóként dolgozom, főleg az informatika, az üzleti etika és a vállalati képzések területén. Folyamatosan bővítem ismereteimet és alapos kutatást végzek, hogy a legnaprakészebb információkkal szolgálhassak cikkeimben.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél