A Boeing bakijai miatt már nem csak a saját, hanem másik cég részvényei is esnek

2024.05.09.
Olvasási idő: 3 perc

A Spirit AeroSystems megerősítette, már zajlanak a tárgyalások a felvásárlásáról, de a részvények árfolyama a legutóbbi borzasztó eredményre reagálva jelentősen beesett. Lesz még innen vajon visszaút?

A Spirit AeroSystems tárgyalásokat folytat a legnagyobb ügyfelével, a Boeinggel

A Spirit AeroSystems Holdings Inc. kedden közölte, hogy tárgyalásokat folytat a legnagyobb ügyfelével, a Boeing Co.-val a repülőgép-alkatrész gyártó esetleges felvásárlásáról.

A cég további részleteket nem közölt a tárgyalásokról. A bejelentés azonban megerősíti a Boeing márciusi megjegyzéseit, miszerint a légi közlekedés biztonságának javítása érdekében tárgyalásokat folytatnak a fúzióról.

A Spirit vesztesége nagyobb, mint várták

A Spirit piaci kapitalizációja a hétfői záráskor 3,84 milliárd dollár volt, míg a Boeing piaci kapitalizációja 109,49 milliárd dollár volt.

A cég részvényei a felvásárlásról szóló tárgyalások ellenére kedden jelentősen zuhantak, mivel a vállalat a vártnál jóval nagyobb veszteségről számolt be az első negyedévben. Ennek oka leginkább pont a Boeing által végrehajtott szállítási ütemterv-módosítás volt. Köszönhetően annak, hogy a januári ajtópanel-lerobbanást követően fokozott biztonsági ellenőrzéseket hajtottak végre.

A Spirit részvényárfolyama 3,4%-ot esett a piac előtti kereskedésben, míg a Boeing részvényei 0,5%-ot minuszban voltak.

A március 28-ig tartó negyedév nettó vesztesége 616,7 millió dollárra nőtt, ami részvényenként 5,31 dollárra nőtt az egy évvel ezelőtti 2,68 dollárról. Akkor 281,2 millió dollár volt „csak” a nettó veszteség.

Az egyszeri tételek nélkül is nőtt részvényenkénti veszteség 3,93 dollárra nőtt a korábbi 1,69 dollárról. Ez messze elmarad a korábban várt 59 centes konszenzustól, így nem csoda, hogy beszakadt a piac.

Nem csak a Boeing tehet mindenről

A veszteségek azonban nem csak a Boeing miatt alakultak ki. A Spiritnek 495,4 millió dollár nettó határidős vesztesége van, elsősorban azért, mert nem tudta lezárni a második legnagyobb ügyfelével, az Airbus SE-vel folytatott ártárgyalásokat.

A Vertical Research Partners elemzője, Robert Stallard nem változtatta meg Spirit részvényeinek tartási besorolását, mondván, hogy a vállalat már kb. „lélegeztető gépen van”.

„Nehéz végignézni a Spirit haláltusáját, mivel ezek az első negyedéves számok egyszerűen borzalmasak” – írta Stallard az ügyfeleknek írt megjegyzésében. „Végső soron nem számítottunk arra, hogy a Spirit ennyi ideig állami vállalat marad, és a részvényárfolyam kilátásai teljes mértékben attól függnek, hogy a vállalat tud-e felvásárlási megállapodást kötni a Boeinggel vagy az Airbus-szal.”

Veszteségek mellett azért nőtt a bevétel is

A sok rossz hír mellett azért nem lehet figyelem nélkül elmenni amellett a tény mellett, hogy a Spirit bevétele 19%-kal 1,70 milliárd dollárra nőtt. Ez felülmúlja a FactSet 1,62 milliárd dolláros konszenzusát. A kereskedelmi bevételek 18,1%-kal 1,36 milliárd dollárra, a védelmi és űrkutatási bevételek pedig 33,1%-kal 250,8 millió dollárra ugrottak. Hozzá kell tenni, hogy a 2023-as kereskedelmi bevételek 70%-a a Boeinggel kötött szerződésekből származott. 2023 végén a Spirit már közölte, hogy felkészült a Boeing termelési ütemének növelésére.

A szabad cash flow a legutóbbi negyedévben negatív 444 millió dollár volt, ami szintén jóval meghaladja negatív értelemben a FactSet negatív 59 millió dolláros konszenzusát. A cash flow-t leginkább a menetrendi változások rontották el.

Lassul a kereslet a Boeing oldaláról

A Spirit azt is megjegyezte, hogy a korábban közzétetteknek megfelelően a vállalat április közepén megállapodott a Boeinggel 425 millió dollár előlegről. Ezt a Spirit a második negyedévre ütemezte be.

Az első negyedév vége óta azonban a Spirit kapott olyan jelzéseket, amelyek szerint a Boeing a termelés és a szállítások lassabb növekedésére számít a Boeing 787-es programban. [Ami nem csoda, tekintve az elmúlt hónapok botrányait.] És bár hivatalos ütemterv-módosítást nem kapott a Boeingtől, a Spirit most arra számít, hogy a második negyedévben 50-60 millió dolláros további veszteséget fog elszenvedni a csökkent termelési volumen miatt.

A Spirit azt mondta, hogy addig nem ad további útmutatást a felvásárlásról, amíg az teljesen tisztázásra nem kerül a Boeing tárgyalások során.

Zsófi

Minden érdekel, ami izgalmas, innovatív vagy meghökkentő – legyen szó technológiáról, gazdaságról vagy váratlan fordulatokról a nagyvilágban. Ezek a témák kizökkentenek a hétköznapokból, és új nézőpontokat mutatnak meg.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok