A hatóságok vizsgálatot indítottak a Google anyavállalatának önvezető autója miatt

2024.05.15.
Olvasási idő: 3 perc

Az önvezető autók fejlesztése és kutatása az 1920-as évekre vezethető vissza, ugyanakkor a modern önvezető autók korszaka a 2000-res években kezdett fellendülni. Az első projektet a Google anyavállalata, az Alphabet Inc. által birtokolt Waymo jelentette be, melynek célja az autonóm járművek fejlesztése és tesztelése volt. A 2010-es években több nagy autógyártó, többek között a Tesla, a Ford és az Uber is csatlakozott a kezdeményezéshez.

2024-re számos film és dokumentáció készült a szuverén gépjárművek teljesítményéről és kockázatáról, most azonban az autóbiztonsági hatóságok vizsgálatot indítottak a Waymo viselkedése miatt.

Vizsgálat indult a Waymo autói miatt

A Waymo önvezető autók fejlesztésével foglalkozó technológiai vállalatot a Google anyavállalata, az Alphabet Inc. indította el. A projekt célja egy autonóm járműfejlesztés volt, mely képes önálló közlekedésre emberi beavatkozás nélkül. A cég vezetője, John Krafcik szerint a Waymo technológiája a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás legújabb fejlesztéseit használja fel a biztonság és hatékonyság fokozására a közlekedésben.

Más véleményen van az Egyesült Államok autóbiztonsági hatósága, mely közölte, hogy vizsgálatot indít a Waymo teljesítményével kapcsolatban. A bejelentések szerint a vezető nélküli taxi olyan vezetési viselkedést mutatott, mely potenciálisan megsértette a közlekedésbiztonsági törvényeket. Az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hatóság közlése szerint a 444 Waymo-járművekkel kapcsolatban 22 bejelentés érkezett, melyekből 17 ütközés történt. A hivatal szerint az esetek egy részében az automatizált vezetési rendszerek nem engedelmeskedtek a vezérlőberendezéseknek, néhány baleset pedig röviddel azután történt, hogy a vezérlőberendezések „váratlan viselkedést” tanúsítottak a KRESZ szabályrendszerével kapcsolatban.

Rövid adatbázis, kevés minta

A Tesla ugyancsak az önvezető autók tesztelésével foglalatoskodik az elmúlt években, ugyanakkor a több milliárd megtett kilométer jelentősen nagyobb adathalmazt szolgáltat, mint a nagyjából 600 fős flottával rendelkező Waymo útinaplója. Habár startup 2020 óta szeli Phoenix utcáit, Los Angeles területén pedig ingyenes utakat biztos a felhasználók számára, a minta rendkívül alacsony. Azáltal, hogy a Waymo által használt LIDAR technológia rendkívül drága és összetett, a közel 3000 alkalmazottal rendelkező cég nem képes ugyanolyan körülmények között „tesztelni”, mint például a Tesla, mely az elektromos autózás vezető képviselője.

Az úti viszonyok változásához való alkalmazkodását nehezíti továbbá a Waymo HD-térképekre való támaszkodása, mely a hatékony működéshez nagy felbontású útitervvel kell rendelkezzen. Az útszakaszokat folyamatosan frissíteni kell, a nem szkennelt területek pedig jelentős kihívásokat rejtenek az önvezető autó számára, mely kockázatot nem biztos, hogy bármelyik utas vállalná.

Potenciál az önvezető autózásban

Annak ellenére, hogy a Waymo nem uralja az önvezető autók iparát, jelentős részesedéssel rendelkezik a városi telekocsizás iparában. A Waymo és a tágabb értelemben vett autonóm vezetési ágazat kétség kínál a jövő egyik bizonytalan, ugyanakkor dinamikus ipara lehet. A céget egyébként 2018-ban a Morgan Stanley 175 milliárd dollárra értékelte, mely egy szűk tízéves vállalat esetében rendkívül ígéretesnek tűnik. A COVID-19 járvány kezdetére a cég értéke visszaesett 30 milliárd dollárra, most pedig az UpMarket adatai alapján nagyjából 51 milliárd dollárt ér.

A Waymo IPO-ja egyelőre várat magára, ha pedig piacra lépne a vállalat, az az év egyik legnagyobb dobása lehetne a részvénypiacon. A cég 2019-ben 5,5 milliárd dolláros tőkeinjekción esett át, melyben többek között a Fidelity Management and Research és a T. Rowe Price is részt vett. Az UpMarket adatai alapján a cég jelenlegi értéke a beszámolói alapján nagyjából 51,5 milliárd dollárra tehető, mely 205,60 dolláros részvény-fair value-t jelentene. A cég részvényei nem kereskedhetők nyilvánosan, legutóbb 2024 februárjában 60 dollár körül kereskedtek velük.

Érdekelhet még: Elég az autók érintőképernyőjéből, fizikai gombok kellenek a biztonságos vezetéshez

Lelo

A Budapesti Corvinus Egyetemen végeztem pénzügy számvitel alapszakon, majd az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen befektetéselemző mesterszakon. 2020 tavasza óta foglalkozom részvényekkel és kriptovalutákkal, a BitcoinBázis csapatához 2024 januárjában csatlakoztam, ahol első sorban technikai elemzéseket, kutatásokat és árfolyam-előrejelző modelleket készítek.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél