Több száz Boeing repülőgép robbanhat fel egy elektromos hiba miatt

2024.05.28.
Olvasási idő: 3 perc

A Boeing repülőgépek újabb flottájáról derült ki, hogy életveszélyes hibával rendelkezik – olyat, amely az egész repülőgépet lángba boríthatja.

A repülőgépgyártó felfedezte, hogy a 777-es szárnyán lévő üzemanyagtartály szellőzőnyílásához rögzített fémlemez földelés nélkül került felszerelésre  – derül ki a Szövetségi Légügyi Hivatal által márciusban közzétett közleményéből.

 „Ha az adott hibát nem orvosolják, előfordulhat, hogy gyújtóforrás keletkezik az üzemanyagtartály belsejében, ez pedig tűz vagy robbanás keletkezését idézheti elő” – áll a légialkalmassági irányelvekről szóló feljegyzésben.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jelentése szerint közel 300 Boeing 777-es repülőgépet érint a veszély.

A hiba, amely halálos kimenetelű balesethez is vezethet, közel 300 Boeing repülőgépét érint: konkrétan a 77-200, a -200LR, a -300, a -300ER és a 777F sorozatú repülőgépeket.

Bár a Boeing 777-es egy régebbi repülőgép, világszerte gyakran használják, különösen az American és a United Airlines légitársaságok. A Singapore Airlines egyik ilyen gépe néhány nappal turbulenciába került, emiatt 6000 láb mélyre zuhant és kényszerleszállást hajtott végre. A gépen 211 ember utazott, száznál is többen sérültek meg, egy 73 éves férfi pedig életét vesztette.

Miután a Boeing jelentette a hiányosságot az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalnak, az az év elején új légi alkalmassági irányelvet javasolt a Boeing repülőgépek egy lehetséges hibájának kezelésére. A javasolt megoldás összesen 14 millió dollárba kerülne, amennyiben minden, az USA-ban bejegyzett érintett gépet (pontosan 292) megjavítanának.

 „A javasolt szabályalkotás, amelyet az FAA 2024 márciusában adott ki, előírná a középső üzemanyagtartályban lévő egyik alkatrész elektromos kötésének és földelésének telepítését. Kötelezővé tenné azokat a javítási intézkedéseket, amelyeket 2023. novemberében egy felszólításban ismertettek” – mondta az FAA szóvivője közleményében.

A problémák kijavításáért nem a Boeing felelne – a feladat az üzemeltetőkre és a twinjeteket birtokló légitársaságokra hárulna.

Az elfogadott javaslat szerint minden repülőgépet nagyjából 90 órán át vizsgálnának, mielőtt teflonhüvelyeket és kupakrögzítőket szerelnének a középső, a bal és a jobb oldali fő üzemanyagtartály bizonyos részeire.

Kb. 14 millió dollárba fog kerülni a probléma megoldása, amennyiben a Boeing követi a FAA által javasolt tervet

Az FAA 2017-ben hasonló utasítást adott ki a 777-es modellek többségének javítására is. Az akkori javaslat arra irányult, hogy „megakadályozzák a fő és középső üzemanyagtartályok belsejében a hibaáram vagy villámcsapás esetén fellépő ívképződést, amely a gyúlékony üzemanyaggőzökkel együtt az üzemanyagtartály robbanásához és a repülőgép elvesztéséhez vezethet” – áll az akkori beadványban.

Elfogadása esetén a repülőgép-üzemeltetőknek akár 60 hónapjuk is lenne a javítások elvégzésére – ez az időintervallum azt jelzi, hogy a gépek hiányossága nem jelent sürgető problémát.

„Tudomásunk van az FAA javasolt szabályalkotási közleményéről. Korábban már kiadtuk az erre vonatkozó útmutatást a 777-esek üzemeltetőinek” – mondta a Boeing a Bloombergnek.

„Teljes mértékben támogatjuk az FAA azon ajánlását, hogy kötelezővé tegyük ezt az iránymutatást.”

A Boeing szóvivője szerda este a The Postnak adott nyilatkozatában azt mondta: „Ez nem jelent azonnali repülésbiztonsági problémát.” A modern kereskedelmi repülőgépekbe több redundanciát terveztek az elektromágneses hatások elleni védelem biztosítására.

„A 777-es flotta közel 30 éve üzemel,több mint 3,9 milliárd utast repült biztonságosan.”

A Boeinget az elmúlt hónapokban fokozott ellenőrzésnek vetették alá a repülőgépeivel kapcsolatos felmerülő problémák miatt. A repülőgépgyártónál mostanra széles körű biztonsági válság alakult ki azt követően, hogy januárban egy 737 MAX repülőgép ajtódugója kirobbant a levegőben.

A január 5-i légifiaskót követően a Szövetségi Légügyi Hivatal a Boeing és az utasszállító repülőgépek alkatrészeinek egyik legfontosabb beszállítójának számító Spirit AeroSystems ellenőrzése során „elfogadhatatlan” minőség-ellenőrzési problémákat fedezett fel.

Érdekelhet még: „Egy ilyen géppel repülni kész öngyilkosság” – az iráni elnök halálos balesetének okairól

katilan

Kereskedelmi akadémián végeztem, eredetileg könyveléssel, banki vagy biztosítási területen képzeltem el a jövőmet. Az élet azonban más irányba vitt: első munkahelyem egy nyomda volt, ahol ugyan könyvelőként kezdtem, de idővel teljesen más területre sodródtam. A grafikai munka és az újságírás váltak a fő tevékenységi köreimmé. Azóta számos kiadvány, könyv és folyóirat szerkesztésében vettem részt, híroldalaknak és nyomtatott sajtónak is rendszeresen írtam. Emellett a művészetek és a kultúra világa is fontos része lett az életemnek, dolgoztam kulturális szervezőként, és az irodalom területén is aktív vagyok. Az utóbbi években egyre többféle témával kezdtem el foglalkozni: közéleti, gazdasági, politikai és technológiai területeken is írok. Újabban a kriptovaluták világa is érdekel, ismerkedem ezzel a területtel, és ebben a témában is készítek írásokat. Törekszem arra, hogy a sokszínű érdeklődésemet közérthetően és értékesen adjam vissza az olvasóknak.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian