Norvégia az elektromos autók paradicsoma, a CO2-kibocsátás mégsem csökken

2024.08.02.
Olvasási idő: 2 perc

Gyakran mondogatják, hogy Norvégia az elektromos autók paradicsoma. Az ország 2023-ban eladott új autóinak 80%-a ugyanis akkumulátoros, a teljes autópark 20%-a pedig nulla kibocsátású. De valóban minden ilyen szép és zöld?

Leigh R. Goehring és Adam A. Rozencwajg, két elismert tudós és szakértő az Energia folyóiratban megjelent cikkükben más nézőpontot képviselnek. „Az elektromos autókra való áttérés nem csökkenti a szén-dioxid kibocsátást, hanem inkább növeli azt” – állítják. Fontos megjegyezni, hogy nincs ellenbizonyítékunk a tézisük cáfolatára, ezért csak bemutatjuk következtetéseiket, a véleményezést pedig olvasóinkra bízzuk.

Gazdasági vérveszteség

A két szakértő szerint Norvégia zöld autóinak elterjedése jelentős gazdasági áldozatokat von maga után. Az állami támogatások, az ösztönzők, valamint a különféle díjak és adók alóli mentességek évi 4 milliárd dollárba kerülnek az államnak. „Ez gazdasági szempontból is súlyos teher” – mondja Goehring és Rozencwajg.

Csak 4%-os csökkenés a benzin és dízel iránti keresletben

Annak ellenére, hogy Norvégia autóinak 20%-a elektromos, a benzin és a dízel üzemanyag iránti kereslet csak 4%-kal csökkent. Ez az adat pedig jóval alacsonyabb, mint amit vártak. A 2010 és 2022 közötti időszakban Norvégia 550 000 elektromos autót regisztrált, a belső égésű autók száma viszont csak 32 630-cal csökkent.

Kettős autóhasználat

Norvégiában sok család megengedheti magának, hogy legyen hagyományos autója és elektromos járműve is. „Amikor egy család el akarja kerülni az útdíjat vagy a komp költségét, ingyenes parkoláshoz vagy díjmentességhez akar hozzáférni, az elektromos járművét használja. Viszont amikor hegyi házakhoz utazik, a hagyományos autót használja” – teszik hozzá a kutatók.

A CO2 kibocsátás növekedése

A téma legvitatottabb aspektusa kétségkívül a CO2-kibocsátással kapcsolatos. A tudósok szerint ugyanis „a kibocsátások drasztikusan növekedtek az egész életciklus alatt” ahelyett, hogy csökkentek volna, még akkor is, ha Norvégiának van a világ legalacsonyabb szén-dioxid-fogyasztású vízenergia rendszere.

Kié a jövő?

Összességében egy, a szokásos zöld narratívától teljesen eltérő nézőpontot kapunk. Vajon kinek van igaza? Norvégia példája arra figyelmeztethet bennünket, hogy az elektromos autókra való átállás nem feltétlenül oldja meg a klímaváltozás problémáit, és számos gazdasági és környezeti kihívást is hordozhat magában.

GT

Tartalom- és szövegíróként, illetve fordítóként dolgozom, főleg az informatika, az üzleti etika és a vállalati képzések területén. Folyamatosan bővítem ismereteimet és alapos kutatást végzek, hogy a legnaprakészebb információkkal szolgálhassak cikkeimben.

Legfrissebb hírek

Oroszország virtuális

Oroszország virtuális drónharcterekre edzi a legénységet

A modern háborúk a pixelek világába költöztek. Oroszország hadserege most egy virtuális harctéren neveli a következő generáció drónpilótáit, amely valós időben integrálja a drónokat, robotokat, AI-elemeket és valós helyszínű szimulációkat. Az oroszországi
BMW iX3

Íme az elektromos jövő legfenntarthatóbb crossoverje

A BMW iX3 a márka eddigi legfenntarthatóbb sorozatgyártású modellje. Az új Neue Klasse platform mérnökei már az első lépéstől arra törekedtek, hogy minden szinten csökkentsék a környezeti terhelést: az anyagválasztástól az akkumulátorig,

Veszélyben a magánélet – mindent látni akar a YouTube

Újra az adatgyűjtés kiterjesztésével próbálkozik a big tech. Ezúttal a YouTube a ludas, éppen egy új AI-alapú korhatár-ellenőrző rendszer bevezetését tervezi, ahol egy szelfi alapján ellenőriznék a felhasználók életkorát. A vállalat szerint
WHO

Kik pénzelik valójában a WHO-t? Egyre több a kérdőjel 

A világjárványok, globális egészségügyi veszélyhelyzetek és a vakcinák jövője kapcsán gyakran halljuk a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet nevét. De vajon ki finanszírozza ezt a világszinten befolyásos szervezetet? Egy a BMJ Global
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél