Norvégia az elektromos autók paradicsoma, a CO2-kibocsátás mégsem csökken

2024.08.02.
Olvasási idő: 2 perc

Gyakran mondogatják, hogy Norvégia az elektromos autók paradicsoma. Az ország 2023-ban eladott új autóinak 80%-a ugyanis akkumulátoros, a teljes autópark 20%-a pedig nulla kibocsátású. De valóban minden ilyen szép és zöld?

Leigh R. Goehring és Adam A. Rozencwajg, két elismert tudós és szakértő az Energia folyóiratban megjelent cikkükben más nézőpontot képviselnek. „Az elektromos autókra való áttérés nem csökkenti a szén-dioxid kibocsátást, hanem inkább növeli azt” – állítják. Fontos megjegyezni, hogy nincs ellenbizonyítékunk a tézisük cáfolatára, ezért csak bemutatjuk következtetéseiket, a véleményezést pedig olvasóinkra bízzuk.

Gazdasági vérveszteség

A két szakértő szerint Norvégia zöld autóinak elterjedése jelentős gazdasági áldozatokat von maga után. Az állami támogatások, az ösztönzők, valamint a különféle díjak és adók alóli mentességek évi 4 milliárd dollárba kerülnek az államnak. „Ez gazdasági szempontból is súlyos teher” – mondja Goehring és Rozencwajg.

Csak 4%-os csökkenés a benzin és dízel iránti keresletben

Annak ellenére, hogy Norvégia autóinak 20%-a elektromos, a benzin és a dízel üzemanyag iránti kereslet csak 4%-kal csökkent. Ez az adat pedig jóval alacsonyabb, mint amit vártak. A 2010 és 2022 közötti időszakban Norvégia 550 000 elektromos autót regisztrált, a belső égésű autók száma viszont csak 32 630-cal csökkent.

Kettős autóhasználat

Norvégiában sok család megengedheti magának, hogy legyen hagyományos autója és elektromos járműve is. „Amikor egy család el akarja kerülni az útdíjat vagy a komp költségét, ingyenes parkoláshoz vagy díjmentességhez akar hozzáférni, az elektromos járművét használja. Viszont amikor hegyi házakhoz utazik, a hagyományos autót használja” – teszik hozzá a kutatók.

A CO2 kibocsátás növekedése

A téma legvitatottabb aspektusa kétségkívül a CO2-kibocsátással kapcsolatos. A tudósok szerint ugyanis „a kibocsátások drasztikusan növekedtek az egész életciklus alatt” ahelyett, hogy csökkentek volna, még akkor is, ha Norvégiának van a világ legalacsonyabb szén-dioxid-fogyasztású vízenergia rendszere.

Kié a jövő?

Összességében egy, a szokásos zöld narratívától teljesen eltérő nézőpontot kapunk. Vajon kinek van igaza? Norvégia példája arra figyelmeztethet bennünket, hogy az elektromos autókra való átállás nem feltétlenül oldja meg a klímaváltozás problémáit, és számos gazdasági és környezeti kihívást is hordozhat magában.

GT

Tartalom- és szövegíróként, illetve fordítóként dolgozom, főleg az informatika, az üzleti etika és a vállalati képzések területén. Folyamatosan bővítem ismereteimet és alapos kutatást végzek, hogy a legnaprakészebb információkkal szolgálhassak cikkeimben.

Legfrissebb hírek

arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális

Pár éven belül megelőzheti a ChatGPT-t egy új AI chatbot?

A Perplexity mesterséges intelligenciája 780 millió kérdést kapott májusban, mondta Aravind Srinivas vezérigazgató a Bloomberg Tech Summit csütörtöki rendezvényén. Srinivas szerint az AI chatbotnak 780 millió kérdést tettek fel az előző hónapban,
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél