Dízel autók millióit állíthatják meg

2024.08.07.
Olvasási idő: 4 perc

Volker Wissing német közlekedési miniszter attól tart, hogy az Európai Bíróság visszamenőlegesen értelmezi a kibocsátási határértékekkel kapcsolatos ügyet, és az EU-ban több tízmillió dízel autót állítanak meg.

Európaiak milliót állíthatják meg a dízel autóik károsanyag-kibocsátása miatt: ettől tart Volker Wissing német közlekedési miniszter. Véleménye szerint az Európai Unió károsanyag-kibocsátási határértékek betartásának újraértelmezése miatt csak Németországban nyolcmillió dízelüzemű járművet vonhatnak ki a forgalomból. Erről néhány napja számolt be a Dpa német hírügynökség. Az Európai Bíróságon jelenleg is zajlanak az egyeztetések, az elnök, Ursula von der Leyentől kérnek a közlekedési miniszterek további felvilágosítást, mivel a Bizottság az eljárásban egyértelműen úgy foglalt állást, hogy a határértékek minden vezetési helyzetre vonatkoznak. A von der Leyennek írt levelében a német miniszter a duisburgi tartományi bíróság uniós jogértelmezési kérelmére hivatkozik.

Wissingnek Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosa azt válaszolta, hogy kizártnak tartja a visszamenőleges hatályú döntéseket. A Bizottság továbbá nem akar olyan feltételeket teremteni, amelyek hátrányosan érintik azokat a polgárokat, „akik jóhiszeműen vásároltak dízel autót”.

A német politikus az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek kibocsátási határértékei miatt aggódik. Az uniós jogszabályok szerint a szennyezőanyag-értékeket a vizsgálóközpontokban az úgynevezett Nedc (Új Európai Vezetési Ciklus) vizsgálati feltételek mellett kell teljesíteni. Az új járművek típusjóváhagyására az Euro 6d-Temp szabványtól kezdve az úgynevezett Rde (Real-Driving Emissions) eljárás van érvényben, amely a vizsgálati cikluson kívül bizonyos valós körülmények leképezésére is alkalmas. Az Rde-eljárás egy olyan vizsgálat, amely a járművek szennyezőanyag-kibocsátását nem csak laboratóriumi körülmények között, hanem valós közúti vezetés közben is méri.

Ezt a tesztet az Európai Unióban a járműtípus-jóváhagyási eljárás részeként vezették be, hogy a laboratóriumban mért károsanyag-kibocsátás összhangban legyen a mindennapi közlekedés során keletkező értékekkel. Négy lépésben vezették be 2015 és 2018 között. Mindegyik lépés új elemeket és követelményeket tartalmazott, például a nitrogén-oxidok (NOx) és a részecskeszám (PN) megfelelőségi tényezőit, valamint a hideg időjárási kibocsátások bevonását.

Az Rde-vizsgálat hordozható kibocsátásmérő rendszereket (Pems) használ, amelyek egy tesztút során gyűjtenek adatokat. Az érvényes tesztútnak különböző vezetési körülményeket kell tartalmaznia, például városi, vidéki és autópálya-utakat, meghatározott időtartam-, sebesség- és magasságtartományokkal. Az érvényes útnak például 90-120 percig kell tartania, és minden útvonaltípuson (városi, vidéki és autópálya) legalább 16 km-t kell megtennie.

Az eljárás fő célja, hogy csökkentse a laboratóriumban mért és a tényleges károsanyag-kibocsátás közötti különbséget, ezáltal hozzájárulva a levegő minőségének javításához és annak biztosításához, hogy a járművek megfeleljenek az európai szabályozásban meghatározott kibocsátási határértékeknek. Az ICCT (International Council on Clean Transportation) 2023 márciusában tett panasza azonban felidézte a Dieselgate kísérteteit: a károsanyag-kibocsátás kijátszására szolgáló eszközök használatát. Az ICCT egy független szervezet, amely döntő szerepet játszott a 2015-ös botrányban, amelyben az Egyesült Államokban több autógyártó, különösen a Volkswagen érintett, és amelyet azzal vádoltak, hogy a tesztek átjátszásához károsanyag-kibocsátást manipuláló eszközöket használtak.

Nos, visszatérve Wissingre, a német miniszter szerint az EU Bizottsága most a jogi eljárásban úgy foglalt állást, hogy a szennyezőanyagokra vonatkozó határértékek az eljárás „működési és környezeti feltételein” kívül is érvényesek, minden vezetési helyzetre. Ez azt jelentené, hogy a határértékeket az úgynevezett teljes terheléses, emelkedőn történő vezetés során is be kellene tartani – más szóval, amikor egy autó teljes terheléssel halad felfelé, és a motor eléri a maximális teljesítményt.

„A technológia jelenlegi állása alapján ez nem megvalósítható, és ezért a jelenleg forgalomban lévő járművekre vonatkozó visszamenőleges hatályú követelményt jelentene” – írja Wissing. Minden Euro 5-ös engedélyt megkérdőjeleznének. Nem zárható ki, hogy az Euro 6-os kibocsátási szabványnak megfelelő járművekre is vonatkoznának korlátozások: „Több millió járművet fenyeget tehát a forgalomból való kivonás veszélye” – figyelmeztet a német miniszter. Csak Németországban 4,3 millió Euro 5-ös és 3,9 millió Euro 6-os dízelüzemű járművet érintene ez az intézkedés. Az EU-27 egészét tekintve az Euro 5-ös és Euro 6-os dízelek száma több mint 50 millió.

Egy 2021-es jelentés szerint Európában mintegy 250 millió személygépkocsi van forgalomban, amelynek 42%-a dízel, és 36 millió haszongépjármű van, amely a teljes haszongépjármű park 90%-át teszi ki.

Andrea

Szenvedélyesen érdekel a világ sokszínűsége – szeretek utazni, felfedezni új kultúrákat, zenéket, filmeket és történeteket. Lelkes vagyok a tudomány, technológia, állatvilág és az inspiráló élettörténetek iránt. Szívesen merülök el különféle országok érdekességeiben, legyen szó társadalmi jelenségekről vagy hétköznapi csodákról. Hiszek abban, hogy a világ megértéséhez nyitottság és kíváncsiság kell – ebből nekem van bőven.

Legfrissebb hírek

ózonlyuk

Eltűnhet az ózonlyuk? Meglepő fordulat az égbolton

Az ózonréteg lassú, de biztos gyógyulása figyelhető meg. Az eddigi elképzelések, miszerint az ózonréteg menthetetlen, megdőlni látszik, hála a Montreal Protocolnak. Amikor az emberiség először ébredt rá arra, hogy bizonyos szintetikus gázok

Mielőtt továbblépnél