A MÁV felkötheti a gatyáját: Íme a világ leggyorsabb vonatai

2024.08.28.
Olvasási idő: 2 perc

Sok országban a vasúti közlekedés a repülés kényelmesebb és környezetbarátabb alternatíváját kínálja. Az egy kilométernyi utazásra jutó szén-dioxid-kibocsátás szempontjából a vonatozás gyakran az egyik legzöldebb választás. Ezen felbuzdulva az alábbiakban bemutatjuk, hogy melyek a világ leggyorsabb vonatai és hová utazhatunk velük.

A legtöbb kormány a tömegközlekedési eszközök, főként a vonatok, előnyben részesítését promotálja, azonban ezek is rendelkeznek néhány hátránnyal. Sok esetben például a fapados repülőjegyek még mindig olcsóbbak, mint a vonatjegyek, különösen Európában. A nagysebességű vasúti infrastruktúra kiépítése is költséges, kiváltképp az Egyesült Államokban, ahol az ilyen típusú projekteket általában elkaszálják.

Ugyanakkor, az olyan ázsiai országok, mint Kína és Japán nagy összegeket fektetnek be a lakosság nagysebességű vasútvonalak révén történő összeköttetésébe.

Az alábbi grafikonon a világ leggyorsabb vonatai láthatóak. Továbbá olyan információkat is feltüntettek, mint a származási országuk, az üzemi sebességük kilométer/órában (km/h) és mérföld/órában (mph), valamint a rekordsebességük km/h-ban és mph-ban kifejezve.

Voronoi top 10

Kínában található a világ három leggyorsabb vonata: a Shanghai Maglev, a China Railway Harmony (CRH380A) és a China Railway Fuxing.

A kelet-ázsiai ország azonban nem csak vasúthálózatának gyorsaságával tűnik ki, ugyanis tavaly novemberben bejelentették, hogy Kína elindítja a világ leggyorsabb internetét is.

A világ leggyorsabban közlekedő vonata, a sanghaji lebegő mágnesvasút az első kereskedelmi forgalomban használt mágnesvasút. Elektromágnesek segítségével lebeg a sínek felett, ami kiküszöböli az ellenállást, csökkenti a karbantartási költségeket, és nagyobb végsebességet tesz lehetővé.

Kína jelenleg egy új mágneses hiperhurok vonatot fejleszt T-Flight néven, amelyet az állami tulajdonú China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) épít.

A vonat, amely alacsony vákuumú csöveken keresztül közlekedik, egy tesztüzem során megdöntötte a sebességi világrekordot, elérve a 623 km/h-t, azaz 387 mérföld/órát. A CASIC célja, hogy a vonatok végül elérjék az 1000 km/h-t, azaz 621 mph-t. A vonalat várhatóan 2035-re helyezik majd üzembe.

Jelenleg a francia SNCF TGV tudhatja magáénak a kereskedelmi vonatok sebességi világrekordját. Egy módosított, két hajtott forgóvázzal felszerelt TGV-prototípus 2007 áprilisában 574,8 km/órás sebességgel haladt Franciaország északi Champagne régiójában.

A Japan Rail Tōkaidō Shinkansen a legidősebb vonat a toplistán és egyben a világ első nagysebességű vasúti hálózata is. Az ikonikus gyorsvonatot az 1964-es tokiói olimpiai játékok idején adták át és akkoriban 210 km/h sebességgel tette meg a távot Tokió és Oszaka között. Ma a Shinkansen 320 km/h sebességgel közlekedik és naponta több mint egymillió utast szállít.

Japán jelenleg az L0 sorozatú mágnesvasutat fejleszti, amely mindössze 40 perc alatt teszi meg a Tokió és Nagoja közötti 286 kilométeres távolságot – gyorsabban, mintha repülővel utaznánk.

A 375 mph vagy 603 km/h sebességrekordjával korábban listavezető volt, de az új (fejlesztés alatt álló) kínai mágnesvasút felülmúlta. Az új japán mágnesvasút a tervek szerint 2027-re állhat üzembe.

Tünde

Jelenleg közgazdásznak tanulok a Debreceni Egyetem Pénzügy és számvitel szakán, mellette pedig újságíróként és fordítóként ténykedem. A BitcoinBázis csapatához 2021 nyarán csatlakoztam, egy rövidebb szabadúszó időszakot követően. A pénzügyi világ működése régóta foglalkoztat és előszeretettel követem nyomon az innovációit. A kriptovalutákkal a BB révén ismerkedtem meg, ahol azóta gazdasági történésekkel, technológiai újításokkal és kriptopiaci fejleményekkel kapcsolatban írok beszámolókat.

Legfrissebb hírek

innováció

Civilizációk átka: Miért fullad ki minden aranykor?

A történelem során számos város és nemzet csillaga korán leáldozott, hiába voltak az innováció fénypontjai. Miért nem sikerül egyetlen helynek sem fenntartania hosszú távon kiemelkedő szerepét? Vajon valaha is sikerül kitörni Cardwell
arcfelismerés

Arcod a belépőd – de milyen árat fizetsz érte?

Hamarosan papíralapú beszállókártya és útlevél nélkül utazhatunk, hiszen az arcfelismerésnek hála, nem lesz többé szükség semmilyen dokumentumra. De mi jön ezután: kényelmes utazás vagy totális megfigyelés? Digitális útlevél, az arcod mint belépő

A Fehér Házban már a repülő autók és a Jetson család a téma

Donald Trump június 6-án rendeletet írt alá a repülő autók fejlesztésének megkezdéséről és a szabályozásuk enyhítéséről. Az amerikai elnök pénteken az amerikai drónfejlesztéssel és a szuperszonikus repülési technológiával kapcsolatos törvényeket írt alá,

Hová tűntek a dolgozó fiatalok Magyarországon?

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, miért tűnik úgy, hogy a fiatal felnőttek közül egyre kevesebben dolgoznak teljes állásban, mégis látszólag megvan mindenük? A jelenség nemcsak szociológiai, hanem generációs, pszichológiai és kulturális
hu_HUHungarian

Mielőtt továbblépnél